Nu visas bilderna från samarbetet mellan IKEA och Annie Leibovitz
Förra året fick den världsberömda fotografen Annie Leibovitz rollen som den första IKEA Artist in Residence. Med det kom uppdraget att tolka insikter från IKEA Life at Home-rapporten och omvandla dem till porträtt av tjugofem personer i sju länder. Nu visas bilderna för första gången och tre av de porträtterade hemmen är svenska.
För att bättre förstå livet hemma genomför IKEA sedan tio år tillbaka varje år en Life at Home- rapport. Under det senast decenniet har fler än en kvarts miljon människor i fler än fyrtio länder intervjuats om livet hemma. En av de mest utmärkande egenskaperna för rapporten är att den undersöker hur människor känner för sitt hem, inte bara hur de lever sitt liv där.
Insikter från livet hemma ligger till grund för bilderna
En av insikterna som kommit fram är att 48 procent av respondenterna globalt inte känner att deras liv hemma reflekteras i media. Denna insikt och utmaning inspirerade till ett samarbete med den världsberömda amerikanska fotografen Annie Leibovitz. Annie Leibovitz är den första IKEA Artist in Residence, och hon har det senaste året dokumenterat människors verkliga liv i deras hem – allt baserat på insikter från Life at Home-rapporten.
– Vi försöker förändra det faktum att människor inte känner igen sig i hur livet hemma porträtteras i media. Genom utställningen av Annie Leibovitz porträtt som hon tagit inom ramen för IKEA Artist in Residence så ger vi scenen till nya röster, nya sätt och nya perspektiv att skildra livet hemma. Vi vill att utställningen ska inspirera människor att göra sitt hem till ett hem som respekterar och speglar deras unika personlighet", säger Marcus Engman, Creative Director på Ingka Group (IKEA Retail).
Fångar motivens inre
Annie Leibovitz är känd för sin förmåga att fånga sitt motivs inre liv och porträttserien visas idag för första gången vid eventet IKEA+ under modeveckan i Paris. Samlingen innehåller tjugofem porträtt av människor och hem i Tyskland, Indien, Italien, Japan, Sverige, Storbritannien och USA och utställningen finns också att se digitalt.
Om de svenska hemmen som porträtterats
Cal Orre, Stockholm
Att dela med sig är att bry sig om
På ett plan är Cal Orres liv hemma inte annorlunda än andra människors. Men HBTQ-aktivisten, som bor med sina två medföräldrar och sitt barn i en Stockholmsförort, säger att det dagliga livet kan vara annorlunda på grund av en poly-relation i deras hem.
Elaf Kamil, Göteborg
Ett nytt liv i Sverige
Elaf Kamil och hennes syster Sarah är födda i Irak och uppvuxna i södra Sverige där de byggde upp ett nytt liv genom att lära sig om svensk kultur, upptäcka brevlådor och hitta äventyr på IKEA.
Ludvig Haav, Malmö
Meningsfulla liv, meningsfulla hem
Ludvig Haav är visionen och kraften bakom ett nyligen etablerat co-housing-projekt i Malmö. Genom att omdefiniera standarddefintionen av “hem”, erbjuder projektet världen ett alternativt sätt att leva och bo i.
Nyckelord
Bilder
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA hyllar djärva och mångsidiga designikoner i den senaste Nytillverkad-kollektionen5.12.2024 11:00:17 CET | Pressmeddelande
Den sjätte upplagan av Nytillverkad-kollektionen återskapar en rad solitära sittmöbler från 60- och 70-talet, liksom anpassningsbara hyllor, lekfulla textilier och kurviga vaser som garanterat kommer att göra intryck.
IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd4.12.2024 10:44:42 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
Januarinyheter på IKEA2.12.2024 10:00:20 CET | Pressmeddelande
Plötsligt känns våren inte så långt borta! Det firar vi med att lansera ett brett sortiment av färgglada, lekfulla och vackra nya sovrumsprodukter. Men inte enbart med nya produkter. Vi har också nya idéer om hur du kan fräscha upp ditt hem med en stram budget.
IKEA hjälper gamers att levla med sömn på Dreamhack22.11.2024 10:11:26 CET | Pressmeddelande
Många svenskar, inte minst barn och unga, kämpar med sin sömn och sitter uppe sent eller hela nätter och spelar. Med en av gamingvärldens största samlingspunkter runt hörnet tar IKEA sin expertis inom sömn och återhämtning till Dreamhack för att sömn-coacha besökare och spelare och ge dem möjlighet att prova på metoder för att de ska kunna återhämta sig för framgång.
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum