Minskad prisnöjdhet utmaning när porto kan behöva höjas
Allt färre svenskar upplever att det är prisvärt att skicka brev. Det visar en undersökning som Post- och telestyrelsen (PTS) har låtit genomföra. Resultatet innebär en utmaning eftersom portot kan behöva höjas under de kommande åren.
PTS genomför återkommande en undersökning om hur den svenska befolkningen använder och ser på posttjänster. Undersökningens resultat utgör delar av myndighetens underlag i arbetet med regleringen på postområdet.
Prisnöjdheten har minskat
Årets undersökning visar att allt färre svenskar upplever att det är prisvärt att skicka brev inrikes. 7 av 10 väljer att skicka post oavsett hur man upplever priset. Det indikerar att det är viktiga tjänster för användarna, som man har behov av och är beredd att betala för.
Sedan 2016 har andelen svenskar som tycker det är prisvärt att skicka brev minskat från 86 till 45 procent. Detta trots att det svenska portot är lågt jämfört med övriga Norden och genomsnittligt jämfört med övriga EU.
- Undersökningens resultat innebär en utmaning för postoperatörerna som behöver hantera det faktum att breven, som är intäkten i verksamheten, ersätts med digitala alternativ. För att kunna upprätthålla en service som motsvarar användarnas behov bedömer PTS att portot kan komma att höjas betydligt framöver både för privatpersoner och företag, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.
Viktigt att veta när brevet kommer fram
För svenskarna är det viktigt att posttjänsten är tillförlitlig. Undersökningen visar att det är viktigare att veta att det kommer fram till rätt person i rätt tid, än att det kommer fram snabbt. Undersökningen visar också att fel i utdelningen eller missade leveranstider leder till missnöje. Andelen som är nöjda med postutdelningen har minskat sedan 2011.
Samtidigt är inte svenskarna beroende av utdelning fem dagar i veckan. För nästan tre av fyra svenskar räcker det att posten delas ut 1-3 gånger i veckan. En majoritet av de tillfrågade kan också tänka sig att betala extra, eller välja en långsammare leverans, för att tjänsten ska vara miljö- och klimatmässigt hållbar. 58 % uppger att det inte skulle få några konsekvenser för dem, om befordringstiden för brev förlängdes från två till tre dagar.
- Undersökningen visar att svenskarna tycker att kvalitet, tillförlitlighet och hållbarhet är viktigt. Vi vill vara säkra på att breven delas ut i tid och att vi kan veta säkert när det kommer fram. Då är det också rimligt att vi användare betalar vad det kostar för att tjänsten ska hålla en god kvalitet, säger Emma Maraschin.
Fler slutsatser från undersökningen
De flesta svenskar upplever att placeringen av Postnords brevlådor passar i hög grad eller helt och hållet när man ska posta brev eller andra försändelser. Drygt hälften är också nöjda med Postnords tömningstider.
Nästan hälften har ett serviceställe, för att till exempel hämta ut paket, inom en kilometers avstånd. Ytterligare en dryg tredjedel uppger att de har ett serviceställe inom fem kilometers avstånd. Enbart 7 procent av respondenterna måste resa tio kilometer eller längre för att nå ett serviceställe.
Brevtjänsten kan behöva förändras över tid. Det kan handla om att brevet kan få ta lite längre tid på sig att komma fram och inte delas ut i direkt anslutning till din bostad. Framtidens brev kommer att vara en premiumtjänst som används för att befordra de meddelanden som av olika anledningar inte ersatts av digitala alternativ.
Kontakter
Petter ÖhrnPressansvarig
Tel:08-678 55 55petter.ohrn@pts.seFölj PTS - Post- och telestyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PTS - Post- och telestyrelsen
Ingen ska lämnas utanför det digitala samhället - hundratals aktörer i gemensam nationell kraftsamling för ökad digital inkludering15.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag medverkar 385 aktörer från offentlig och privat sektor samt civilsamhället för att öka den digitala inkluderingen under etiketten Digitalidag. Det arrangeras över 500 aktiviteter från Kiruna i norr till Ystad i söder.
190 experter i stor fältövning stärker Sveriges digitala beredskap – Telö 2423.10.2024 07:47:41 CEST | Pressmeddelande
Vi tar för givet att våra telenät alltid ska fungera oavsett vad som händer i samhället. Därför behöver det finnas en robust och säker teleinfrastruktur som står pall för alla typer av utmaningar. 190 experter från telekomsektorn övade under två dagar i den stora fältövningen Telö 24. Sveriges digitala ryggrad testades och stärktes.
Ny undersökning visar att många fortfarande känner sig utanför digitaliseringen15.10.2024 12:42:10 CEST | Pressmeddelande
Svenskarna med funktionsnedsättning och internet (SMFOI) är en enkätundersökning som genomförs vartannat år. Resultatet av senaste undersökningen presenteras i flera rapporter, som Post- och telestyrelsen (PTS) finansierar. Undersökningen visar bland annat att bara drygt 50% av personer med funktionsnedsättning känner sig delaktiga i det digitala samhället.
Dyrare fast bredband medan mobila abonnemang blivit billigare3.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priserna för de vanligaste fasta bredbandsabonnemangen har ökat mer än inflationen under perioden 2018–2023 medan mobilabonnemangen har sjunkit i pris. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport om prisutvecklingen.
Framtidens beredskap övas idag: Så förbereder sig telekomsektorn för morgondagens utmaningar27.9.2024 10:15:30 CEST | Pressmeddelande
Under två dagar har Post- och telestyrelsen (PTS) tillsammans med aktörer inom telekomsektorn genomfört Telö 24 del 2 – en sektorsövergripande övning som syftar till att stärka Sveriges förmåga att hantera fredstida kriser och höjd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum