Minskad prisnöjdhet utmaning när porto kan behöva höjas
Allt färre svenskar upplever att det är prisvärt att skicka brev. Det visar en undersökning som Post- och telestyrelsen (PTS) har låtit genomföra. Resultatet innebär en utmaning eftersom portot kan behöva höjas under de kommande åren.
PTS genomför återkommande en undersökning om hur den svenska befolkningen använder och ser på posttjänster. Undersökningens resultat utgör delar av myndighetens underlag i arbetet med regleringen på postområdet.
Prisnöjdheten har minskat
Årets undersökning visar att allt färre svenskar upplever att det är prisvärt att skicka brev inrikes. 7 av 10 väljer att skicka post oavsett hur man upplever priset. Det indikerar att det är viktiga tjänster för användarna, som man har behov av och är beredd att betala för.
Sedan 2016 har andelen svenskar som tycker det är prisvärt att skicka brev minskat från 86 till 45 procent. Detta trots att det svenska portot är lågt jämfört med övriga Norden och genomsnittligt jämfört med övriga EU.
- Undersökningens resultat innebär en utmaning för postoperatörerna som behöver hantera det faktum att breven, som är intäkten i verksamheten, ersätts med digitala alternativ. För att kunna upprätthålla en service som motsvarar användarnas behov bedömer PTS att portot kan komma att höjas betydligt framöver både för privatpersoner och företag, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.
Viktigt att veta när brevet kommer fram
För svenskarna är det viktigt att posttjänsten är tillförlitlig. Undersökningen visar att det är viktigare att veta att det kommer fram till rätt person i rätt tid, än att det kommer fram snabbt. Undersökningen visar också att fel i utdelningen eller missade leveranstider leder till missnöje. Andelen som är nöjda med postutdelningen har minskat sedan 2011.
Samtidigt är inte svenskarna beroende av utdelning fem dagar i veckan. För nästan tre av fyra svenskar räcker det att posten delas ut 1-3 gånger i veckan. En majoritet av de tillfrågade kan också tänka sig att betala extra, eller välja en långsammare leverans, för att tjänsten ska vara miljö- och klimatmässigt hållbar. 58 % uppger att det inte skulle få några konsekvenser för dem, om befordringstiden för brev förlängdes från två till tre dagar.
- Undersökningen visar att svenskarna tycker att kvalitet, tillförlitlighet och hållbarhet är viktigt. Vi vill vara säkra på att breven delas ut i tid och att vi kan veta säkert när det kommer fram. Då är det också rimligt att vi användare betalar vad det kostar för att tjänsten ska hålla en god kvalitet, säger Emma Maraschin.
Fler slutsatser från undersökningen
De flesta svenskar upplever att placeringen av Postnords brevlådor passar i hög grad eller helt och hållet när man ska posta brev eller andra försändelser. Drygt hälften är också nöjda med Postnords tömningstider.
Nästan hälften har ett serviceställe, för att till exempel hämta ut paket, inom en kilometers avstånd. Ytterligare en dryg tredjedel uppger att de har ett serviceställe inom fem kilometers avstånd. Enbart 7 procent av respondenterna måste resa tio kilometer eller längre för att nå ett serviceställe.
Brevtjänsten kan behöva förändras över tid. Det kan handla om att brevet kan få ta lite längre tid på sig att komma fram och inte delas ut i direkt anslutning till din bostad. Framtidens brev kommer att vara en premiumtjänst som används för att befordra de meddelanden som av olika anledningar inte ersatts av digitala alternativ.
Kontakter
Petter ÖhrnPressansvarig
Tel:08-678 55 55petter.ohrn@pts.seFölj PTS - Post- och telestyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PTS - Post- och telestyrelsen
Dyrare fast bredband medan mobila abonnemang blivit billigare3.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priserna för de vanligaste fasta bredbandsabonnemangen har ökat mer än inflationen under perioden 2018–2023 medan mobilabonnemangen har sjunkit i pris. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport om prisutvecklingen.
Framtidens beredskap övas idag: Så förbereder sig telekomsektorn för morgondagens utmaningar27.9.2024 10:15:30 CEST | Pressmeddelande
Under två dagar har Post- och telestyrelsen (PTS) tillsammans med aktörer inom telekomsektorn genomfört Telö 24 del 2 – en sektorsövergripande övning som syftar till att stärka Sveriges förmåga att hantera fredstida kriser och höjd.
Nya regler ska förhindra telefonbedrägerier17.9.2024 09:58:30 CEST | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) har beslutat om regler som ska minska problemen med telefonbedrägerier. Ett krav är att teleoperatörer ska stoppa samtal från utlandet med svenska nummer.
Utvecklad konkurrens på paketmarknaden12.9.2024 15:05:58 CEST | Pressmeddelande
Det finns konkurrens på den svenska paketmarknaden med flera aktörer som erbjuder sina tjänster. Det visar en ny rapport från Post- och telestyrelsen (PTS). Konkurrensen når också långt ut i landet.
ECPAT Sverige blir betrodd anmälare enligt EU:s förordning om digitala tjänster8.7.2024 09:09:16 CEST | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) har fattat sitt första beslut om att utse en betrodd anmälare inom förordningen om digitala tjänster (Digital Services Act). Anmälningar från ECPAT Sverige kommer nu få prioritet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum