Trelleborg tävlar om Planpriset för havsplan

Trelleborgs kommun kan vinna Planpriset 2023, Sveriges Arkitekters pris för årets bästa planarbete. Sammanlagt fyra kommuner tävlar om priset. Vem som vinner avslöjas på Arkitekturgalan i Malmö den 9 april.

Trelleborgs kommun tävlar om Planpriset med sitt tillägg till översiktsplanen om stigande havsnivåer. Foto: Niclas Ingvarsson

Juryn nominerar Trelleborgs kommun för tillägg till översiktsplanen om stigande havsnivåer. Den motiverar valet bland annat så här: ”Trelleborg lyckas konkretisera vilka konsekvenser globala klimatförändringar kan få för lokalsamhället och hur de kan hanteras. När kommunen nu tar ett samlat grepp om översvämningsrisker preciserar de också hur kostnader för skyddsåtgärder fördelas efter nytta för berörda fastigheter.” Arkitekt är Trelleborgs kommun och beställare kommunfullmäktige.

Sveriges Arkitekter delar varje år ut Planpriset till en kommun ”för ett väl utfört planarbete, som behandlar en angelägen fråga”. Övriga nominerade kommuner är Halmstad för en utbyggnadsplan, Norrköping för ett kunskapsunderlag om jordbruksmark och Söderköping för ett planeringsbesked för skärgårdsön Bergön.

– Våra arkitekturpriser är viktiga tidsdokument att se tillbaka på – vad vi prisar förändras, i takt med att samhället utvecklas. För att lära sig att lösa dagens och morgondagens stora samhällsutmaningar får vi god hjälp av att studera tidigare pristagare och deras förhållningssätt, säger Sveriges Arkitekters förbundsordförande Emina Kovacic.

Vinnare och nominerade väljs ut i en omsorgsfull process. Juryn, som består av experter på området, granskar inkomna förslag – som vem som helst kan skicka in – och undersöker de mest intressanta. Den väljer ut fyra nominerade och bland dem en vinnare.

Med sina totalt fem arkitekturpriser vill Sveriges Arkitekter väcka diskussion om vad som är bra byggd miljö och hur arkitektur kan bidra till ett öppet, humanistiskt och miljövänligt samhälle. Förutom Planpriset delar förbundet ut Kasper Salin-priset för bästa byggnad, Landmärket för bästa utemiljö, Guldstolen för bästa interiör och Kritikerpriset för bäst arkitekturkritik.

Bilderna är fria för redaktionell publicering. Ange fotografens namn.

Förslag för Västra Sjöstaden. Rendering: arkitektkontoret Kanozi.

Om oss