Gjuteriet i Malmö och StickerApp i Lomma tävlar om årets bästa arkitektur

Kontorshuset Gjuteriet i Malmö och StickerApps anläggning i Lomma är nominerade till två av Sveriges Arkitekters arkitekturpriser. Vilka som vinner avslöjas på Arkitekturgalan på Slagthuset i Malmö den 9 april.

Den gamla varvsruinen blev modernt kontor. Gjuteriet är nominerat till Kasper Salin-priset för årets bästa byggnad. Arkitekt: Kjellander Sjöberg. Foto: Rasmus Hjortshøj

Med Sveriges Arkitekters arkitekturpriser vill vi väcka diskussion om vad som är bra byggd miljö och hur arkitektur kan bidra till ett öppet, humanistiskt och miljövänligt samhälle. Förbundet delar ut priser för årets bästa arkitektur sedan 1962: interiörpriset Guldstolen och Kasper Salin-priset för årets byggnad, liksom Landmärket för utemiljö, Planpriset för planering och Kritikerpriset för arkitekturkritik.

– Våra arkitekturpriser är viktiga tidsdokument att se tillbaka på – vad vi prisar förändras, i takt med att samhället utvecklas. För att lära sig att lösa dagens och morgondagens stora samhällsutmaningar får vi god hjälp av att studera tidigare pristagare och deras förhållningssätt, säger Sveriges Arkitekters förbundsordförande Emina Kovacic.

null
Sticker Apps produktionsanläggning och kontor kan vinna priset Guldstolen för årets bästa interiör. Arkitekt: White Arkitekter, Johan Sundberg Arkitektur och Studio Åhlund. Foto: Markus Linderoth

StickerApp, produktionsanläggning och kontor mitt i ett industriområde i Lomma, är nominerad till Guldstolen för årets bästa interiör.

Ur juryns motivering: ”Ett litet tvåmansföretag har vuxit till en arbetsplats präglad av gemenskap och kreativitet. Eldsjälars strävan och arbete mot samma mål har givit riklig utdelning i en miljö med skyhög trivselfaktor.”

Arkitekt: White Arkitekter, Johan Sundberg Arkitektur och Studio Åhlund. Beställare: StickerApp.

StickerApps medtävlare är lärandemiljön KTH huvudbyggnad 43:3, kontorsbyggnaden Kvarter Jakob Mindre och Restaurang Solen, samtliga i Stockholm.

null
Gjuteriet är nominerad till Kasper Salin-priset 2023. Arkitekt: Kjellander Sjöberg. Foto: Rasmus Hjortshøj

Gjuteriet, en till kontor ombyggd varvsruin i Malmö, är nominerad till Kasper Salin-priset för årets bästa byggnad.

Ur juryns motivering: ”Genom ett ambitiöst arbete med återbruk har den gamla varvsruinen omvandlats till ett mångfacetterat kontorshus, där arkitekturen förvaltar områdets historia samtidigt som den utforskar nya uttryck.”

Arkitekt: Kjellander Sjöberg. Beställare: Varvsstaden.

Gjuteriet tävlar mot Höghult, en privatbostad i Karlsborg, Raw, ett flerbostadshus i Uppsala och Wisdome i Stockholm, Tekniska museets tillbyggnad.

Vinnarna och de nominerade väljs ut i en omsorgsfull process. Varsin jury, som består av experter på området, granskar inkomna förslag – som vem som helst kan skicka in – och gör därefter platsbesök på de mest intressanta. Att undersöka förslagen så här grundligt är ganska ovanligt bland arkitekturpriser. Det borgar för att även mer osynliga kvaliteter, som hur material känns, rörelsemönster och en miljös hela atmosfär kommer med i bedömningen.

Fotona är fria för redaktionell publicering. Ange arkitektens och fotografens namn.

Sticker App, nominerad till Guldstolen för bästa interiör 2023. Arkitekt: White Arkitekter, Johan Sundberg Arkitektur och Studio Åhlund. Foto: Markus Linderoth

Om oss

Sveriges Arkitekter är ett fackförbund och en intresseorganisation som driver Sveriges arkitekters gemensamma frågor – från studietiden och genom hela yrkeslivet. Vi står upp för arkitekternas arbetsvillkor och driver kårens intressen för att åstadkomma vackra, hållbara och välfungerande livsmiljöer. Vi har över 14 000 medlemmar och växer ständigt.