Östgötakommuner tävlar om årets bästa plan

Norrköpings och Söderköpings kommuner är två av de fyra kommuner som kan vinna Planpriset 2023, Sveriges Arkitekters pris för årets bästa planarbete. Vem som vinner avslöjas på Arkitekturgalan i Malmö den 9 april.

Med kunskapsunderlaget om jordbruksmark kan Norrköpings kommun vinna Planpriset. Foto från Vikbolandet: Norrköpings kommun

Norrköpings bidrag är ett kunskapsunderlag för att bevara jordbruksmark medan Söderköping handlar om att bebygga den otillgängliga skärgårdsön Bergön.

Sveriges Arkitekter delar varje år ut Planpriset till en kommun ”för ett väl utfört planarbete, som behandlar en angelägen fråga”. Med sina totalt fem arkitekturpriser vill Sveriges Arkitekter väcka diskussion om vad som är bra byggd miljö och hur arkitektur kan bidra till ett öppet, humanistiskt och miljövänligt samhälle. Förutom Planpriset delar förbundet ut Kasper Salin-priset för bästa byggnad, Landmärket för bästa utemiljö, Guldstolen för bästa interiör och Kritikerpriset för bäst arkitekturkritik.

Om Norrköpings och Söderköpings planarbeten:

Jordbruksmarken i Norrköping

Ur juryns motivering: ”Norrköping visar med sitt föredömliga arbete betydelsen av att jordbruksmarken är en gemensam resurs som ska bevaras, nu och för kommande generationer.”

Arkitekt: Radar arkitektur & planering. Beställare: Norrköpings kommun.

null
Bergön i Söderköpings skärgård. För att utveckla ön har kommunen tagit fram ett planeringsbesked, som kan vinna Planpriset. Foto: Mattias Braun

Planeringsbesked för Bergön, Söderköping

Ur juryns motivering: ”I det genomarbetade dokumentet visar kommunen och fastighetsägaren hur Bergön kan bli en samlingspunkt i skärgården genom att tillföra en blandning av verksamheter, boende och service.”

Arkitekt: Söderköpings kommun. Beställare: Söderköpings kommun.

De två övriga nominerade till Planpriset är Halmstad kommun för en utbyggnadsplan och Trelleborgs kommun, med ett tillägg till sin översiktsplan om stigande havsnivåer.

Vinnare och nominerade väljs ut i en omsorgsfull process. Juryn, som består av experter på området, granskar inkomna förslag – som vem som helst kan skicka in – och undersöker de mest intressanta. Den väljer ut fyra nominerade och bland dem en vinnare.

Fotona är fria för redaktionell publicering. Ange fotografens namn.

Om oss

Sveriges Arkitekter är ett fackförbund och en intresseorganisation som driver Sveriges arkitekters gemensamma frågor – från studietiden och genom hela yrkeslivet. Vi står upp för arkitekternas arbetsvillkor och driver kårens intressen för att åstadkomma vackra, hållbara och välfungerande livsmiljöer. Vi har över 14 000 medlemmar och växer ständigt.