Ida Ölmedal ny kulturchef på Svenska Dagbladet
En stark röst i kulturdebatten – och en nyfiken publicist som gärna prövar nya vägar. Ida Ölmedal tar steget från Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad och blir Svenska Dagbladets nya kulturchef. ”Kreativiteten på SvD:s kulturredaktion har inspirerat mig mycket de senaste åren. Jag ser fram emot att göra lekfull kulturjournalistik med högt i tak”, säger Ida Ölmedal.

De senaste sex åren har hon gjort starkt avtryck som kulturchef på Sydsvenskan i Malmö. Nu återvänder Ida Ölmedal till Stockholm för att leda SvD:s kulturredaktion.
– Ida Ölmedal är en självständig och öppensinnad röst som det alltid är intressant, och ofta även roligt, att läsa och höra. Oavsett om det gäller koranbränningar eller tv-serier och dejtingkultur hittar hon infallsvinklar som väcker nya tankar. Jag är väldigt glad att hon blir SvD:s nya kulturchef, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd på SvD.
Ida Ölmedal inledde sin karriär inom journalistiken som redaktör och ansvarig utgivare på studenttidningen Lundagård. Hon har också varit reporter på Dagens Industri och Fokus, och redaktör på Expressen Kultur. Som kulturchef på Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad sedan 2018 har hon stärkt kulturjournalistiken med bland annat nya format, fokus på berättande och satsningar på läsarengagemang. Hon har också varit en aktiv röst i kulturdebatten, med krönikor, podd och ett eget nyhetsbrev.
– SvD Kultur ska vara ledande i kulturdebatten och det självklara valet för alla som vill hålla koll på ny kultur och förstå de idéer som formar samtiden och framtiden. Jag vill också bjuda in läsarna att delta på nya sätt, säger Ida Ölmedal.
SvD har på senare år återkommande prisats för sin poddsatsning och för sin berättande journalistik, men också uppmärksammats för bland annat ”AI lyssnar på poddar”, en ny form av kulturjournalistik. Lisa Irenius konstaterar att Ida Ölmedal ytterligare kommer att förstärka SvD:s redaktion med dess ambitioner att hela tiden utveckla journalistiken för att göra den än mer relevant för läsare och lyssnare.
– Med Ida som kulturchef får SvD en nyfiken person som gärna prövar nya, spännande grepp. Det ska bli roligt att följa hur hon tillsammans med kulturredaktionens skickliga medarbetare ytterligare vässar och förnyar SvD:s kulturjournalistik, säger Lisa Irenius.
Ida Ölmedal tillträder tjänsten som kulturchef på SvD i maj.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Ida Ölmedal, tillträdande kulturchef, SvD. Telefon: 073-668 09 72.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum