Vision: 6 miljarder långt ifrån tillräckligt

Regeringens sex miljarder kronor till hälso- och sjukvården är ett välkommet men otillräckligt tillskott för att lindra den ekonomiska krisen i regionerna, anser fackförbundet Vision. Enligt SKR:s prognoser beräknas underskotten i regionerna uppgå till 21 miljarder kronor under 2024.

-Att skära ned på administrativ personal innebär inte att administrationen försvinner - den hamnar bara i någon annans knä, säger Veronica Magnusson. Foto: Vision

Regeringen pekar på administrationen som ett av flera ”strukturella problem” inom hälso- och sjukvården och efterlyser effektiviseringar genom att spara in på administration.

Men att skära ned på administrativ personal innebär inte att administrationen försvinner, den hamnar bara i någon annans knä, menar Vision.

- Administratörer i regioner och kommuner är helt nödvändiga som stöd till andra yrkesgrupper för att de ska kunna göra sina jobb så bra som möjligt. När administratörer tar hand om administrationen kan chefer lägga sin tid på att leda, och anställda inom vård, omsorg och skola kan fokusera på att ta hand om äldre, träffa patienter och undervisa eleverna, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision uppmanar regionerna att använda pengarna till att säkra bemanningen och stärka arbetsmiljön.

- Arbetsgivarna behöver ta ansvar för arbetsmiljön så att hälso- och sjukvården blir mer attraktiv att arbeta i. Det är så regionerna kan behålla och attrahera personal. Medarbetarna är experter på hur arbetet bäst kan organiseras, nu behöver regionerna ha en nära dialog med medarbetarna och deras fackliga företrädare för att stärka arbetsmiljön, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.

Foto: Vision

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Pressinbjudan: Vision besöker Nanolfsvillan i Finspång och lyfter vikten av deras arbetsmiljö22.8.2024 11:17:43 CEST | Pressmeddelande

Veronica Magnusson, förbundsordförande för fackförbundet Vision, besöker HVB-hem i Finspång. Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, besöker Finspång den 27 augusti. Under besöket kommer Veronica att göra ett besök på Nanolfsvillan, ett utrednings- och behandlingshem för familjer med barn. Veronica Magnusson ser fram emot att uppmärksamma det viktiga arbete som utförs på Nanolfsvillan och träffa chefer och personal. Besöket är en del av Visions satsning på att förbättra arbetsvillkoren för medlemmar inom HVB-hem. På besöket kommer Veronica att berätta om Visions nya rapport om situationen för medlemmar på HVB.