Hyresgästföreningen Region Norrland

Hyresgästföreningen överens med privata hyresvärdar i Västernorrland

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Mittnord, som representerar flera privata bostadsbolag i Västernorrland, är nu klara. Överenskommelsen gäller från och med den 1 april 2024 och innebär att hyrorna höjs med 5,4 procent.

Henrik From, förhandlare
Henrik From, förhandlare Foto: Lisa Björk

För andra året i rad genomförs hyresförhandlingarna mot bakgrund av stora kostnadsökningar och ekonomisk kris i hela landet. I slutändan är det lokala förutsättningar som avgör och lokala parter som måste komma överens.

– Jag är trygg med att vi gjort allt vi kunnat för att hålla nere de här hyreshöjningarna och det är bra att hyresgästerna inte kommer att drabbas av retroaktiva höjningar. Många hyresgäster sitter tyvärr i en oerhört jobbig sits ekonomiskt och det blir tufft för många ändå, säger Hyresgästföreningens förhandlare Henrik From.

Fastighetsägarna Mittnord yrkade ursprungligen på en hyreshöjning med 12 procent.

För mer information:
Henrik From, förhandlare, 010-459 18 45