Slite camping återuppstår och blir andelsägt!

Gotlands bäst belägna campingplats; Slite strand, återuppstår som husvagnscamping och blir andelsägt.

Andelar i bolaget Slite Strandby AB som äger campingfastigheten på strandvägen i Slite säljs nu med ett för branschen unikt erbjudande, där varje aktie ger nyttjanderätt för en campingplats. Totalt finns det 80 aktier som garanterar innehavaren av varje aktie en egen campingplats för husvagn/husbil på Slite Strand.

Många har saknat möjligheten till husvagnscamping i Slite och vi som äger fastigheten idag har funderat på hur det skulle vara möjligt att återskapa den möjligheten på ett hållbart sätt. Vi har landat i lösningen att låta camparna själva äga och sköta fastigheten. Man köper en aktie i bolaget som äger fastigheten och med den följer en rättighet till en campingplats, ungefär som det funkar i en golfklubb säger Jonas Henning, VD för Slite Strandby AB.

Då bolaget även äger och hyr ut centrumanläggningen med restaurang, pool och äventyrsgolf till Slite Strand Resort så blir det årliga nyttjandet av campingen i princip helt gratis för aktieägarna. Faktum är att ägandet över tid har möjlighet att ge aktieinnehavarna god avkastning på insatt kapital förklarar Jonas vidare.

Med det här upplägget kommer campingen på strandvägen att återuppstå samt ägas och skötas av 80 lika stora ägare, alla med ett gemensamt intresse av äga och underhålla en trivsam camping på stranden i centrala Slite. Eftersom vi nu åter öppnar upp möjligheten för husvagnscamping hoppas jag att många slitebor tar chansen att bli delägare i strandfastigheten, om dom hyr ut sin bostad sommartid och istället semestrar i sin husvagn på slite strand så ökar antalet sommargäster i Slite, vilket är till gagn för hela samhället avslutar Jonas.

Poolområdet som är en del av fastigheten

Slite Strand Resort

Slite Strand Resort drivs av familjen Henning sedan 2015 genom flera bolag. På resorten finns ca 450 bäddar fördelat på 77 stugor och ett 20-tal glampingtält, tre restauranger, cykeluthyrning och aktivitetscenter.

Följ Gotland Sports Academy AB

Senaste pressmeddelandena från Gotland Sports Academy AB

Pigge Werkelin säljer Slite strandby!22.6.2020 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2009 har Werkelingbolagen ägt och utvecklat fastigheten på strandvägen i Slite samhälle på norra Gotland till en modern semester resort, dom senaste fem åren med Jonas Henning som VD och affärsutvecklare. Nu köper familjen Henning ut Pigge från både driftbolag och fastighetsbolag. ”För fem år sedan bestämde vi oss tillsammans med stöd av Slite utveckling och Region Gotland för att göra Slite till en turistdestination. Det långsiktiga målet att tillföra 20000 nya gästnätter uppnåddes redan efter tre år och Slite har blivit ett självklart resmål för många människor. Det är helt klart det utvecklingsprojekt inom besöksnäringen på den gotländska landsbygden som betytt mest för ett samhälle under modern tid säger Pigge & Jonas samstämmigt” ”Det är dags för ett generationskifte säger Pigge. Jonas & Maria med familj har allt som krävs för att ta över ansvaret för den fortsatta utvecklingen av Slite strandby, Jag har jobbat tillsammans med denna entreprenörsfamilj de senaste fem åren och