Aleris och Axel Health först att driftsätta självbetjäning med betalning för journalsystemet TakeCare
Under det gångna året har Aleris och Axel Health utvecklat en komplett integration med betalning för journalsystemet TakeCare. Det är den första självbetjäningslösningen för TakeCare som hanterar både ankomstregistrering och betalning av patientavgifter.
— När patienter nu både kan checka in och betala via självincheckning frigör vi mer tid för medarbetarna till andra mer vårdnära arbetsuppgifter, säger Richard Petersson, chief medical information officer på Aleris.
Patienter har själva kunnat checka in inför ett besök tidigare, men först nu även betala sin patientavgift. Först ut att få självincheckning med betallösning är Aleris Sömnapné på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm.
— Vi märker redan att patienterna tycker att det är ett snabbt och bekvämt sätt för att ankomstregistrera sig och betala sin patientavgift. De flesta är vana vid självbetjäningsterminaler i andra sammanhang, så det är inget man tycker är konstigt här heller, säger Richard Petersson.
Tjänsten kan också visa status för högkostnadsskydd och eventuellt frikort och tar hänsyn till detta vid betalningen. När det är gjort väntar patienten som vanligt i väntrummet.
— Vi är särskilt nöjda med att ha löst problemet med hantering av alla frikortsbelopp. Det har varit en knäckfråga för självbetjäning på TakeCare i många år, säger Dan Lind, Sverigechef på Axel Health.
Det kommer fortfarande att finnas möjlighet att checka in och betala i kassan eller receptionen vid ankomst för de patienter som inte kan använda självincheckningen, patienter som saknar fullständigt personnummer, personer med asyl, reservnummer, LMA-kort och de som är papperslösa eller har skyddad identitet.
Fakta: Så fungerar självincheckningen
- Patienten checkar själv in sitt besök vid ankomst på mottagningen.
- Betalning sker enkelt med betalkort och systemet känner av om patienten har frikort eller om besöket är avgiftsfritt.
- Efter att incheckningen är klar visas ett kvitto som patienten kan skriva ut.
- Tjänsten är tillgänglig för patienter med ett planerat besök och som är folkbokförda i Sverige.
Om Aleris
Aleris är ett av Skandinaviens ledande privata vårdföretag. Vi bedriver specialistsjukvård på närmare 100 platser i Sverige, Norge och Danmark. Våra 4 000 medarbetare går till arbetet varje dag för att ge patienter och uppdragsgivare en nära och tillgänglig specialistvård med hög kvalitet.
Om Axel Health
Axel Health har levererat lösningar för patientflödeshantering och resursplanering inom vården i över 10 år via sin Axelplattform som idag har mer än 50 000 vårdapplikationsanvändare och hanterar över 6 miljoner patientbesök om året. Plattformen löser också flera andra flaskhalsar i patientflöden och resursplanering på sjukhus och mottagningar. Axelplattformen kan integreras parallellt med flera olika journalsystem och fungerar med de flesta system som vården använder idag.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour
Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.
Kenan HarbasPress- och public affairschef
Tel:+46 70-783 42 03Kenan.Harbas@aleris.seBilder
Följ Aleris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aleris
Pilotprojekt med uppkopplade patienter sparar tid och förbättrar vårdkvaliteten28.6.2024 10:52:16 CEST | Nyheter
Sedan början av året pågår ett pilotprojekt hos ASIH Haninge Väst. Patienter som vårdas i hemmet kopplas ihop med Aleris genom en app där patienten lämnar olika värden och kommunicerar med ASIH-teamet via chat eller video. Det är ett komplement till de fysiska besöken som har lett till bättre förberedda och därmed mer effektiva besök hos patienterna och färre oplanerade utryckningar.
Kvällsöppet och personligt på Umeås minisjukhus25.6.2024 07:00:00 CEST | Nyheter
Bakom en oansenlig dörr i centrala Umeå ligger Aleris Specialistvård – ett minisjukhus i centrala Umeå. Men det uttrycket vore att förminska verksamheten menar Marcus Isaksson som är medicinskt ansvarig. – Även om det är litet till storlek så bedriver verksamheten stor och viktig vård.
Aleris står redo att svara på myndigheternas behov av humanitär hjälp till Gaza17.6.2024 13:14:48 CEST | Pressmeddelande
EU-kommissionen har skickat en begäran till Sverige om att ta emot patienter från Gaza. Aleris är redo att ta emot traumapatienter inom ramen för det samlade hälso- och sjukvårdsstödet till Gaza från Sveriges sida.
Trots protester: Närakut Hötorget i Stockholm läggs ned27.5.2024 15:48:01 CEST | Pressmeddelande
Trots protester från både medarbetare och allmänhet har beslutet nu klubbats. Närakut Hötorget kommer att läggas ned den 30 augusti. Det beslutades under måndagen av Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm.
Möt Sofia Palmquist, Stockholms Handelskammares nya styrelseledamot22.5.2024 13:00:21 CEST | Pressmeddelande
Idag på Stockholms Handelskammares årsmöte i Stockholm valdes Sofia Palmquist, vd och koncernchef Aleris, till ny styrelseledamot. Årsmötet gästades också av Sveriges EU-minister, Jessika Rosvall, som gav sin bild av hur vi kan tänkas påverkas av EU-politiken de närmaste åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum