Aleris och Axel Health först att driftsätta självbetjäning med betalning för journalsystemet TakeCare
Under det gångna året har Aleris och Axel Health utvecklat en komplett integration med betalning för journalsystemet TakeCare. Det är den första självbetjäningslösningen för TakeCare som hanterar både ankomstregistrering och betalning av patientavgifter.
— När patienter nu både kan checka in och betala via självincheckning frigör vi mer tid för medarbetarna till andra mer vårdnära arbetsuppgifter, säger Richard Petersson, chief medical information officer på Aleris.
Patienter har själva kunnat checka in inför ett besök tidigare, men först nu även betala sin patientavgift. Först ut att få självincheckning med betallösning är Aleris Sömnapné på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm.
— Vi märker redan att patienterna tycker att det är ett snabbt och bekvämt sätt för att ankomstregistrera sig och betala sin patientavgift. De flesta är vana vid självbetjäningsterminaler i andra sammanhang, så det är inget man tycker är konstigt här heller, säger Richard Petersson.
Tjänsten kan också visa status för högkostnadsskydd och eventuellt frikort och tar hänsyn till detta vid betalningen. När det är gjort väntar patienten som vanligt i väntrummet.
— Vi är särskilt nöjda med att ha löst problemet med hantering av alla frikortsbelopp. Det har varit en knäckfråga för självbetjäning på TakeCare i många år, säger Dan Lind, Sverigechef på Axel Health.
Det kommer fortfarande att finnas möjlighet att checka in och betala i kassan eller receptionen vid ankomst för de patienter som inte kan använda självincheckningen, patienter som saknar fullständigt personnummer, personer med asyl, reservnummer, LMA-kort och de som är papperslösa eller har skyddad identitet.
Fakta: Så fungerar självincheckningen
- Patienten checkar själv in sitt besök vid ankomst på mottagningen.
- Betalning sker enkelt med betalkort och systemet känner av om patienten har frikort eller om besöket är avgiftsfritt.
- Efter att incheckningen är klar visas ett kvitto som patienten kan skriva ut.
- Tjänsten är tillgänglig för patienter med ett planerat besök och som är folkbokförda i Sverige.
Om Aleris
Aleris är ett av Skandinaviens ledande privata vårdföretag. Vi bedriver specialistsjukvård på närmare 100 platser i Sverige, Norge och Danmark. Våra 4 000 medarbetare går till arbetet varje dag för att ge patienter och uppdragsgivare en nära och tillgänglig specialistvård med hög kvalitet.
Om Axel Health
Axel Health har levererat lösningar för patientflödeshantering och resursplanering inom vården i över 10 år via sin Axelplattform som idag har mer än 50 000 vårdapplikationsanvändare och hanterar över 6 miljoner patientbesök om året. Plattformen löser också flera andra flaskhalsar i patientflöden och resursplanering på sjukhus och mottagningar. Axelplattformen kan integreras parallellt med flera olika journalsystem och fungerar med de flesta system som vården använder idag.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour
Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.
Kenan HarbasPress- och public affairschef
Tel:+46 70-783 42 03Kenan.Harbas@aleris.seBilder
Följ Aleris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aleris
Aleris förenklar magundersökningar med kamerakapslar20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Aleris Mage och Tarm, Nordens största aktör inom mag- och tarmvård, lanserar nu kapselendoskopi – en innovativ och skonsam metod för att diagnostisera sjukdomar i mag- och tarmkanalen. Tekniken möjliggör en detaljerad undersökning av hela tarmen utan invasiva ingrepp, vilket innebär en förbättrad patientupplevelse och högre diagnostisk precision. Tidigare var denna undersökningsmetod endast tillgänglig på sjukhus, men nu erbjuder Aleris den även på sina kliniker.
Snabbare hjärtvård för patienter i Västra Götalandsregionen14.11.2024 08:17:05 CET | Pressmeddelande
Ett nytt avtal mellan Region Halland och Aleris Axesshuset i Göteborg kommer att förbättra tillgängligheten till kardiologisk specialistvård för patienter i både Västra Götalandsregionen och Halland.
Många vinster med uppkopplade patienter13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Mer tid för patienterna, ökad tillgänglighet och minskad stress. Sedan årsskiftet har medarbetarna i Aleris team ASIH Haninge väst använt ett digitalt arbetsverktyg för att hålla koll på sina patienter. Pilotprojektet har fört med sig fördelar för både patienter och medarbetare.
Metod för skalpkylning erbjuds fler – minskar håravfall hos cancerpatienter11.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Aleris onkologiklinik på Sabbatsbergs sjukhus utökar tillgången till innovativ skalpkylbehandling för cancerpatienter efter ett framgångsrikt pilotprojekt tillsammans med Dignitana.
Method for Scalp Cooling Now Offered to More Patients – Reduces Hair Loss in Cancer Patients11.11.2024 08:00:00 CET | Press Release
The Aleris Oncology Clinic at Sabbatsberg Hospital, Stockholm, Sweden is expanding access to an innovative scalp cooling treatment for cancer patients after a successful pilot project in collaboration with Dignitana.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum