Djerf Avenue, Houdini Sportswear och Swish vinnare av D-Award 2024!
Djerf Avenue vann, i hård konkurrens med Nordic Nest Group och Photowall, utmärkelsen D-Awards kategori Årets E-handel 2024 som på torsdagskvällen delades ut av Svensk Handel på D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Swish tog hem titeln i kategorin Årets Leverantör och Houdini Sportswear vann årets specialpris Årets Impact-innovatör.

– Vi vill med D-Award uppmärksamma de företag inom den digitala handeln i Sverige som bryter ny mark, skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handeln på den internationella e-handelskartan, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel och Head of D-Congress.
Djerf Avenue utsågs till Årets E-handel med följande motivering:
Djerf Avenue är inte bara ett av Sveriges snabbaste växande och mest lönsamma e-handelsföretag utan också en starkt lysande stjärna på den internationella e-handelsarenan. 2023 var året då de även tog New York med storm. Starkt hållbarhetsfokus, autentisk marknadsföring och smarta samarbeten resulterar i att skaran ”Djerf Angels” fortsätter öka i en imponerande takt.
Swish tog hem kategorin Årets Leverantör med motiveringen:
Swish har revolutionerat betalningsprocessen för e-handeln genom användarvänlighet, snabbhet i transaktioner och robust säkerhet. Dess intuitiva gränssnitt och omedelbara betalningar har minskat avbrutna köp och ökat kundtillfredsställelsen samtidigt som förmågan att integreras smidigt med e-handelsplattformar bidrar starkt till att förbättra e-handelns konkurrenskraft.
Vinnarna till D-Award Årets E-handel och Årets Leverantör utsåg av en jury bestående av Linn Tagesson (grundare Babyshop), Paul Fischbein (RevolutionRace), Freddy Sobin (XXL), Hans Olsson (Ellos), Catrin Folkesson (Rexel), Joakim Eskilsson (Fd H&M), Sofia Larsen (Svensk Handel), Arne B Andersson (Svensk Handel) och Per Ljungberg (Svensk Handel).
Temat för årets D-Congress var Innovation for Impact. I samarbete med nyhetstjänsten Impact Loop delades i år ett specialpris av D-Award ut till den retailer som tydligt implementerat hållbarhet i affärsmodellen och som har impact som grundtanke och kärna i bolaget. Priset vanns av Houdini Sportswear i hård konkurrens med Beleco och Plick. Motiveringen till att Houdini Sportswear vann priset:
Med sitt banbrytande arbete inom hållbara och tekniskt avancerade kläder utmärker sig Houdini med sitt oöverträffade engagemang för att bli en positiv och regenerativ kraft för samhället och planeten. Nya Houdini Circle samlar alla plagg på ett och samma ställe på det sätt som passar varje kund – köpa nytt, i andra hand, hyra eller prenumerera.
Juryn som utsåg Houdini Sportswear till Årets Impact-innovatör bestod av Magnus Nikkarinen (Svensk Handel), Camilla Bergman (Loop/Impact Loop), Josephine Darlington (ASTER) och Per Ljungberg (Svensk Handel)
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Industrin har satt märket: ”Smärtsamt hög nivå för handeln”1.4.2025 08:50:42 CEST | Pressmeddelande
Parterna inom industrin har enats om nya kollektivavtal och därmed satt märket i årets avtalsrörelse. Märkets sammanlagda kostnadsram är 6,4 procent över två år.
Kraftigt fall för second hand – försäljningen föll med över 40 procent i februari27.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Februari blev en dyster månad för second hand-marknaden i Sverige. Omsättningen backade med över 40 procent jämfört med februari 2024, vilket markerar en dramatisk vändning från den starka tillväxten i januari. Samtliga produktkategorier noterade ett försäljningsfall.
Pessimistiska framtidsförväntningar inom handeln – för 39:e månaden i rad25.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Handelsföretagens syn på kommande tre månader är dyster. Framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars. Svensk Handels Handelsbarometer är ytterligare ett bevis på branschens mycket utsatta läge.
Tvärstopp i e-handeln i februari24.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för februari månad till 9,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 16 procent jämfört med februari 2024.
Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked20.3.2025 09:43:36 CET | Pressmeddelande
Under onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att de avser att lämna styrräntan oförändrad. Beskedet var väntat, då det finns starka inslag av osäkerhet i både den svenska och globala ekonomin. Svensk Handels åsikt är tydlig. Att pausa räntesänkningarna är ett hårt slag mot en bransch som fortsatt möter utmaningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum