Djerf Avenue, Houdini Sportswear och Swish vinnare av D-Award 2024!
Djerf Avenue vann, i hård konkurrens med Nordic Nest Group och Photowall, utmärkelsen D-Awards kategori Årets E-handel 2024 som på torsdagskvällen delades ut av Svensk Handel på D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. Swish tog hem titeln i kategorin Årets Leverantör och Houdini Sportswear vann årets specialpris Årets Impact-innovatör.

– Vi vill med D-Award uppmärksamma de företag inom den digitala handeln i Sverige som bryter ny mark, skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handeln på den internationella e-handelskartan, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel och Head of D-Congress.
Djerf Avenue utsågs till Årets E-handel med följande motivering:
Djerf Avenue är inte bara ett av Sveriges snabbaste växande och mest lönsamma e-handelsföretag utan också en starkt lysande stjärna på den internationella e-handelsarenan. 2023 var året då de även tog New York med storm. Starkt hållbarhetsfokus, autentisk marknadsföring och smarta samarbeten resulterar i att skaran ”Djerf Angels” fortsätter öka i en imponerande takt.
Swish tog hem kategorin Årets Leverantör med motiveringen:
Swish har revolutionerat betalningsprocessen för e-handeln genom användarvänlighet, snabbhet i transaktioner och robust säkerhet. Dess intuitiva gränssnitt och omedelbara betalningar har minskat avbrutna köp och ökat kundtillfredsställelsen samtidigt som förmågan att integreras smidigt med e-handelsplattformar bidrar starkt till att förbättra e-handelns konkurrenskraft.
Vinnarna till D-Award Årets E-handel och Årets Leverantör utsåg av en jury bestående av Linn Tagesson (grundare Babyshop), Paul Fischbein (RevolutionRace), Freddy Sobin (XXL), Hans Olsson (Ellos), Catrin Folkesson (Rexel), Joakim Eskilsson (Fd H&M), Sofia Larsen (Svensk Handel), Arne B Andersson (Svensk Handel) och Per Ljungberg (Svensk Handel).
Temat för årets D-Congress var Innovation for Impact. I samarbete med nyhetstjänsten Impact Loop delades i år ett specialpris av D-Award ut till den retailer som tydligt implementerat hållbarhet i affärsmodellen och som har impact som grundtanke och kärna i bolaget. Priset vanns av Houdini Sportswear i hård konkurrens med Beleco och Plick. Motiveringen till att Houdini Sportswear vann priset:
Med sitt banbrytande arbete inom hållbara och tekniskt avancerade kläder utmärker sig Houdini med sitt oöverträffade engagemang för att bli en positiv och regenerativ kraft för samhället och planeten. Nya Houdini Circle samlar alla plagg på ett och samma ställe på det sätt som passar varje kund – köpa nytt, i andra hand, hyra eller prenumerera.
Juryn som utsåg Houdini Sportswear till Årets Impact-innovatör bestod av Magnus Nikkarinen (Svensk Handel), Camilla Bergman (Loop/Impact Loop), Josephine Darlington (ASTER) och Per Ljungberg (Svensk Handel)
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum