Sofia Mattsson: En av Sveriges främsta brottare hedras av Kungen

Bild tagen av Carl Sandin/Bildbyrån på Sofia Mattsson när hon vunnit sin bronsmatch i 53-kg, 18/8-16 under OS i Rio de Janeiro.

Sofia Mattsson, ursprungligen från Gällivare och nu bosatt i Helsingborg, har inte bara utmärkt sig på brottarmattan utan har även blivit en förebild för unga idrottare. Från sina tidiga år som guldmedaljör på världsmästerskapen för juniorer till att leda det svenska damlandslaget som förbundskapten, är hennes resa väldigt inspirerande.

Sofia uttryckte sin ära över att ta emot denna prestigefyllda medalj:

"Att få denna medalj gör mig glad och är en påminnelse om den oerhörda äran som kommer med att vara en av de få idrottare som har fått denna utmärkelse. Det är också en påminnelse om de otaliga timmar av hårt arbete och uppoffringar som ligger bakom min idrottskarriär."

Medaljen, H.M. Konungens medalj för förtjänster om svensk idrott, kommer att överlämnas på Kungliga slottet den 9 april i närvaro av Kungen, Drottningen och andra framstående idrottspersonligheter.

Listan med idrottare som mottagit denna prestigefyllda medalj de senaste åren inkluderar namn som Caroline Seger, Zlatan Ibrahimović, Peter Forsberg, Nils van der Poel och Rolf-Göran Bengtsson.

Intervju med Sofia Mattsson:

Hur känns det att du ska få ta emot denna medalj av kungen för dina prestationer inom brottning?

- Väldigt roligt, det är ju en lång och fin lista med namn på tidigare personer som fått ta emot denna medalj, det är roligt att få vara med i den exklusiva klubben. Man har ju gjort väldigt mycket inom brottningen, fast att jag alltid har gjort det för min egen skull, så känns det fint att det uppmärksammas och uppskattas även om jag inte är aktiv längre.

Vilken prestation är du mest stolt över i din brottarkarriär?

- Såklart så var det superhäftigt att vinna VM-Guld och stå högst upp på prispallen där, det är något som alltid varit en dröm! Sen är ju OS alltid OS, det kan ingen ta ifrån, och att jag lyckats få med mig en medalj därifrån är en sak jag aldrig kommer glömma.

Hur har brottningen format dig som person utanför mattan?

- Jag tror att det har format mig otroligt mycket. Just det här med att tro på mig själv, jag vet att jag kan ta mig igenom svåra saker. Brottningen har gjort mig otroligt envis och om man jämför brottningen med mycket annat så är brottningen otroligt tuff, och då känner jag att om man har gått brottningens hårda skola så känns andra tuffa grejer helt överkomligt.

Vilka råd skulle du ge till unga människor som drömmer om att bli framgångsrika inom sin sport?

- Ta det dag för dag, man kommer inte kunna göra allt på en gång. Jag brukar förklara det som ett maraton och inte en sprint, att varje dag fokusera på att vara närvarande, gå till sin träning och bli lite bättre för att i slutändan nå sitt stora mål. Att utvecklingen inte kommer att ske på en gång, det är många små pusselbitar som lägger det stora pusslet, ge inte upp.

Hur påverkar dina erfarenheter din roll som förbundskapten, och hur vill du bidra till att utveckla och stödja nästa generation?

- Jag tror på något sätt att om man ska nå bra resultat så behöver man jobba mycket med laget. Jag vill att tjejerna ska trivas både på och utanför mattan, om man ska prestera bra så måste man må bra både på och utanför mattan. Det kräver ju också att man har folk som stöttar och hjälper en när det går bra samt mindre bra. Jag hoppas att våra lag ska växa, att vi kan behålla de duktiga tjejerna vi har, att de ska trivas i miljön och att vi ska kunna göra en långsiktig satsning, samtidigt som fler unga vill haka på.

Sammanfattning av Europamästerskapen 202419.2.2024 18:47:36 CET | Nyheter

Med allt från dramatiska matcher till imponerande prestationer mot högt rankade motståndare är Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutad och en passande tidpunkt att reflektera och hylla Sveriges prestationer på brottningsmattan. Med tio skickliga brottare i truppen som representerade Sveriges landslag visade vi upp en bredd och styrka i tävlingen. Som Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutades kan vi se tillbaka på dessa minnesvärda ögonblick med stolthet och glädje. Samtidigt som vi ser vi fram emot nästa kapitel i resan, med spännande utmaningar och möjligheter som väntar runt hörnet på vägen mot större mål och drömmar.