Tryck på knappen och säg ”pyt”!
Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.
Man kan nästan säga att det ligger i danskarnas DNA att ha ett mer avslappnat förhållningssätt till livet. Redan i förskolan lär sig barnen att ta det lite lugnare och att inte se så allvarligt på saker och ting som sker. Barnen lär sig säga ”pyt” och trycka på en ”pyt-knapp”. ”Pyt” (uttalas pytt på svenska) är ett litet ord men med stor betydelse. ”Pyt” är ett magiskt litet ord som uttrycker en rätt specifik åsikt, en väldigt dansk attityd. Ordet är som en charmig blandning av "strunt samma", "det ordnar sig" och "ingen fara".
Med ordet "pyt" tas livets små fnurror och problem med en nypa salt. Med ordet tas saker och ting som de kommer och allt blir bra ändå även om det inte blev som man hade tänkt sig.
Situationer där ”pyt” passar bra.
- Missade du bussen? Pyt!
- Spillde du kaffe på kläderna? Pyt!
- Dog batteriet? Pyt, pyt!
Pyt-mentaliteten handlar om att man accepterar vardagens små irritationer med ett leende på läpparna. Sluta rynka pannan - ryck på axlarna istället.
Ordet ”pyt” älskas av danskarna och används så mycket och så ofta att det korades som årets mest populära ord av Danmarks Bibliotek 2018.
När du befinner dig i Danmark så inser du snabbt hur ofta ordet ”pyt” och dess innebörd dyker upp och passar in i det dagliga livet hos danskarna. Konsten är att anamma det själv när du väl är där. När du lärt dig konsten och använder dig utav ”pyt-mentaliteten” så har du kommit en lång väg i att chilla enligt ”the Danish Zen”.
Kampanjen ”The Danish Zen” är VisitDenmarks tvärnationella varumärkeskampanj för 2024, riktad till turister som söker en resa fylld med lokala, autentiska upplevelser och en avslappnad inställning till livet.
I kampanjen är Zen stavat med en omvänd z, för ”The Danish Zen” handlar inte om att befinna sig i ett lugnt, meditativt tillstånd. Tvärtom - är man i danskt zen är man aktiv och utåtriktad och redo för nya upplevelser. Man är beredd att inte ta saker så allvarligt.
"Med kampanjen vill vi berätta att danskarna har en speciell avslappnad mentalitet. Här ser vi världen med andra ögon och öppnar upp för upplevelser som annars lätt kan förbises. The Danish Zen är samtidigt ett sätt att vara tillsammans på och det kan man uppleva om man reser till Danmark. Det finns faktiskt inget bättre sätt att uppleva danskt zen på än tillsammans med oss danskar," säger Erik Mortensen, chef för internationell varumärkesbyggnad och marknadsföring på VisitDenmark.
Kort om kampanjen
I mars lanseras kampanjen i Sverige och i Norge med insatser på TV, sociala medier och utomhusreklam. Kampanjen har sedan i januari lanserats i både Tyskland och Nederländerna.
Kampanjen är producerad i den visuella riktningen som finns i Danmarks varumärke "The Land of Everyday Wonder" och följer förra årets varumärkeskampanj som lanserade begreppet "explorist" för turister som föredrar att uppleva det unika och autentiska framför stora turistattraktioner där man ofta står i kö med alla andra turister.
Videon, The Danish Zen, är regisserad av den prisbelönta regissören Tore Frandsen. Produktionsbolaget är New-Land och den kreativa byrån bakom kampanjen är &Co.
För mer information om kampanjen:
VisitDenmark
Erik Mortensen
Head of Global Brand & Business Development
Global Brand & Business Development, VisitDenmark
Telefon +45 20 62 35 92
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder
Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Danmark blir värd för MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries7.11.2024 17:20:23 CET | Pressmeddelande
Under 2025 och 2026 kommer MICHELIN Guide Ceremony för de nordiska länderna att hållas i Odsherred och Köpenhamn. Genom detta tvååriga partnerskap lyfts Danmarks imponerande resa inom kulinarisk utveckling, från jord till bord, fram i rampljuset.
Danska julmarknader 202424.10.2024 13:01:28 CEST | Pressmeddelande
Utforska den magiska julen i Danmark, där varje stad och by förvandlas till ett vinterparadis. Upplev den unika atmosfären med traditionella julmarknader, där lokala hantverk och delikatesser väntar på att upptäckas. Dyk in i det danska hygget genom att besöka charmiga restauranger med levande ljus och värmande rätter, eller njut av festliga julkonserter som sprider glädje. Att gå på julmarknad i hyggets hemland är en speciell upplevelse med hög mysfaktor.
Stine Goya visar ny utställning på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg.21.10.2024 16:24:43 CEST | Pressmeddelande
Den internationellt erkända modeskaparen Stine Goya kurerar en ny utställning på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, där hon poetiskt iscensätter konst från museets samling. Utställningen utforskar teman som separation, längtan och drömmar genom estetiska och intuitiva perspektiv, med start den 21 november.
Grön stadspark och bilfri zon planeras framför Tivoli i Köpenhamn27.9.2024 15:25:38 CEST | Pressmeddelande
I Köpenhamn har nya analyser blåst nytt liv i planerna att skapa en ny stor grön park mitt i Köpenhamn mellan Tivoli och Scala och Rådhuspladsen. I budgetöverenskommelse finns nu 12,1 miljoner kronor för att sätta igång den gröna drömmen, som ser ut att bli verklighet 2026.
Spiran från Børsen visas på Köpenhamns museum20.9.2024 12:35:16 CEST | Pressmeddelande
Köpenhamns Museum sätter fokus på Børsens historia och spåren efter den våldsamma branden som drabbade byggnaden den 16 april i år. I en ny utställning kan du nu se spiran från den översta delen av Børsens torn, som mirakulöst överlevde den tragiska branden som drabbade denna ikoniska byggnad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum