Tryck på knappen och säg ”pyt”!
Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.

Man kan nästan säga att det ligger i danskarnas DNA att ha ett mer avslappnat förhållningssätt till livet. Redan i förskolan lär sig barnen att ta det lite lugnare och att inte se så allvarligt på saker och ting som sker. Barnen lär sig säga ”pyt” och trycka på en ”pyt-knapp”. ”Pyt” (uttalas pytt på svenska) är ett litet ord men med stor betydelse. ”Pyt” är ett magiskt litet ord som uttrycker en rätt specifik åsikt, en väldigt dansk attityd. Ordet är som en charmig blandning av "strunt samma", "det ordnar sig" och "ingen fara".
Med ordet "pyt" tas livets små fnurror och problem med en nypa salt. Med ordet tas saker och ting som de kommer och allt blir bra ändå även om det inte blev som man hade tänkt sig.
Situationer där ”pyt” passar bra.
- Missade du bussen? Pyt!
- Spillde du kaffe på kläderna? Pyt!
- Dog batteriet? Pyt, pyt!
Pyt-mentaliteten handlar om att man accepterar vardagens små irritationer med ett leende på läpparna. Sluta rynka pannan - ryck på axlarna istället.
Ordet ”pyt” älskas av danskarna och används så mycket och så ofta att det korades som årets mest populära ord av Danmarks Bibliotek 2018.
När du befinner dig i Danmark så inser du snabbt hur ofta ordet ”pyt” och dess innebörd dyker upp och passar in i det dagliga livet hos danskarna. Konsten är att anamma det själv när du väl är där. När du lärt dig konsten och använder dig utav ”pyt-mentaliteten” så har du kommit en lång väg i att chilla enligt ”the Danish Zen”.
Kampanjen ”The Danish Zen” är VisitDenmarks tvärnationella varumärkeskampanj för 2024, riktad till turister som söker en resa fylld med lokala, autentiska upplevelser och en avslappnad inställning till livet.
I kampanjen är Zen stavat med en omvänd z, för ”The Danish Zen” handlar inte om att befinna sig i ett lugnt, meditativt tillstånd. Tvärtom - är man i danskt zen är man aktiv och utåtriktad och redo för nya upplevelser. Man är beredd att inte ta saker så allvarligt.
"Med kampanjen vill vi berätta att danskarna har en speciell avslappnad mentalitet. Här ser vi världen med andra ögon och öppnar upp för upplevelser som annars lätt kan förbises. The Danish Zen är samtidigt ett sätt att vara tillsammans på och det kan man uppleva om man reser till Danmark. Det finns faktiskt inget bättre sätt att uppleva danskt zen på än tillsammans med oss danskar," säger Erik Mortensen, chef för internationell varumärkesbyggnad och marknadsföring på VisitDenmark.
Kort om kampanjen
I mars lanseras kampanjen i Sverige och i Norge med insatser på TV, sociala medier och utomhusreklam. Kampanjen har sedan i januari lanserats i både Tyskland och Nederländerna.
Kampanjen är producerad i den visuella riktningen som finns i Danmarks varumärke "The Land of Everyday Wonder" och följer förra årets varumärkeskampanj som lanserade begreppet "explorist" för turister som föredrar att uppleva det unika och autentiska framför stora turistattraktioner där man ofta står i kö med alla andra turister.
Videon, The Danish Zen, är regisserad av den prisbelönta regissören Tore Frandsen. Produktionsbolaget är New-Land och den kreativa byrån bakom kampanjen är &Co.
För mer information om kampanjen:
VisitDenmark
Erik Mortensen
Head of Global Brand & Business Development
Global Brand & Business Development, VisitDenmark
Telefon +45 20 62 35 92
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder



Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Tivoli inviger sommarsäsongen den 4 april med ett spännande program3.4.2025 16:22:53 CEST | Pressmeddelande
I Köpenhamn öppnar Tivoli sommarsäsongen den 4 april med ett rikt utbud av konserter, evenemang och festivaler. Höjdpunkter inkluderar konserter med Lis Sørensen och Bryan Adams, samt baletter av H.M. Drottning Margrethe. Dessutom hyllas Pippi Långstrumps 80-årsjubileum. Säsongen inleds med påsktema och med 80 000 planterade tulpaner och snart kommer att blomma.
Lär dig mer om Grönland – besök Nordsjälland2.4.2025 15:58:16 CEST | Pressmeddelande
Just nu riktas världens blickar mot Grönland. Men hur mycket känner du egentligen till om Grönland och den grönländska kulturen? Strax utanför Hundested i Nordsjälland ligger Knud Rasmussens Hus, ett museum dedikerat till den berömda polarfararen. Den 12 april öppnar museet för säsongen. Här kan du lära dig mer om den dansk-grönländska förbindelsen med Knud Rasmussens fascinerande liv som utgångspunkt och hans kärlek till Grönland och dess folk.
H. C. Andersens gravsten kommer ”hem”2.4.2025 13:00:07 CEST | Pressmeddelande
Timingen är perfekt. I år, när den danska staden Odense uppmärksammar 150-årsdagen av H.C. Andersens död med evenemanget "Andersen Forever", har Köpenhamns kyrkogård lånat ut hans ursprungliga gravsten till Museum Odense och H.C. Andersens Hus. Gravstenen blir en del av den nya utställningen, som precis har färdigställts i museet.
LEGOLAND® Billund Resort öppnar nytt Aarhusområde i Miniland och lanserar Europas största LEGO-butik27.3.2025 14:52:35 CET | Pressmeddelande
I helgen öppnar LEGOLAND® Billund Resort i södra Danmark för säsongen. Området satsar på att bli världens bästa destination för barnfamiljer. Här finns mängder av roliga äventyr och barnanpassade boenden – förgyllt av magiska stränder och cykelvänliga leder. Den stora nyheten för i år är ett nytt Aarhusområde i Miniland i LEGOLAND. Dessutom öppnas Europas största LEGO-butik och en jättestor piratlekpark. I år går det dessutom att planera hela resan i förväg med hjälp av appen BE HAPPY PASS.
Cykellycka - med eller utan lycra i Danmark7.3.2025 15:52:05 CET | Pressmeddelande
Danmark är perfekt för en cykelsemester. Här finns över 12 000 kilometer cykelvägar i ett platt landskap, vilket gör att det bästa sättet att upptäcka landet är på två hjul. I Köpenhamn, som är världens mest cykelvänliga stad, har nio av tio invånare en cykel, och att cykla är helt enkelt en självklar del av deras dagliga liv.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum