VisitDenmark

Tryck på knappen och säg ”pyt”!

Dela

Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras.  Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.

En "pyt-knapp" Foto: Henrik Göthlin
En "pyt-knapp" Foto: Henrik Göthlin

Man kan nästan säga att det ligger i danskarnas DNA att ha ett mer avslappnat förhållningssätt till livet. Redan i förskolan lär sig barnen att ta det lite lugnare och att inte se så allvarligt på saker och ting som sker. Barnen lär sig säga ”pyt” och trycka på en ”pyt-knapp”. ”Pyt” (uttalas pytt på svenska) är ett litet ord men med stor betydelse. ”Pyt” är ett magiskt litet ord som uttrycker en rätt specifik åsikt, en väldigt dansk attityd. Ordet är som en charmig blandning av "strunt samma", "det ordnar sig" och "ingen fara".

Med ordet "pyt" tas livets små fnurror och problem med en nypa salt. Med ordet tas saker och ting som de kommer och allt blir bra ändå även om det inte blev som man hade tänkt sig.

Situationer där ”pyt” passar bra.

  • Missade du bussen? Pyt!
  • Spillde du kaffe på kläderna? Pyt!
  • Dog batteriet? Pyt, pyt!

Pyt-mentaliteten handlar om att man accepterar vardagens små irritationer med ett leende på läpparna. Sluta rynka pannan - ryck på axlarna istället.

Ordet ”pyt” älskas av danskarna och används så mycket och så ofta att det korades som årets mest populära ord av Danmarks Bibliotek 2018.

När du befinner dig i Danmark så inser du snabbt hur ofta ordet ”pyt” och dess innebörd dyker upp och passar in i det dagliga livet hos danskarna. Konsten är att anamma det själv när du väl är där. När du lärt dig konsten och använder dig utav ”pyt-mentaliteten” så har du kommit en lång väg i att chilla enligt ”the Danish Zen”.

Kampanjen ”The Danish Zen” är VisitDenmarks tvärnationella varumärkeskampanj för 2024, riktad till turister som söker en resa fylld med lokala, autentiska upplevelser och en avslappnad inställning till livet.

I kampanjen är Zen stavat med en omvänd z, för ”The Danish Zen” handlar inte om att befinna sig i ett lugnt, meditativt tillstånd. Tvärtom - är man i danskt zen är man aktiv och utåtriktad och redo för nya upplevelser. Man är beredd att inte ta saker så allvarligt.

"Med kampanjen vill vi berätta att danskarna har en speciell avslappnad mentalitet. Här ser vi världen med andra ögon och öppnar upp för upplevelser som annars lätt kan förbises. The Danish Zen är samtidigt ett sätt att vara tillsammans på och det kan man uppleva om man reser till Danmark. Det finns faktiskt inget bättre sätt att uppleva danskt zen på än tillsammans med oss danskar," säger Erik Mortensen, chef för internationell varumärkesbyggnad och marknadsföring på VisitDenmark.

Kort om kampanjen

I mars lanseras kampanjen i Sverige och i Norge med insatser på TV, sociala medier och utomhusreklam. Kampanjen har sedan i januari lanserats i både Tyskland och Nederländerna.

Kampanjen är producerad i den visuella riktningen som finns i Danmarks varumärke "The Land of Everyday Wonder" och följer förra årets varumärkeskampanj som lanserade begreppet "explorist" för turister som föredrar att uppleva det unika och autentiska framför stora turistattraktioner där man ofta står i kö med alla andra turister.

Videon, The Danish Zen, är regisserad av den prisbelönta regissören Tore Frandsen. Produktionsbolaget är New-Land och den kreativa byrån bakom kampanjen är &Co.

För mer information om kampanjen:

VisitDenmark

Erik Mortensen

Head of Global Brand & Business Development

Global Brand & Business Development, VisitDenmark

Telefon +45 20 62 35 92

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Barn i Danmark lär sig använda "pyt-knappen". Foto: Alexandra Jaccopucci
Barn i Danmark lär sig använda "pyt-knappen". Foto: Alexandra Jaccopucci
Ladda ned bild
"Pyt-knappen"- gillas av barn. Foto: Alexandra Jaccopucci
"Pyt-knappen"- gillas av barn. Foto: Alexandra Jaccopucci
Ladda ned bild
Hipsters på Södermalm i Stockholm uppmanas att "chilla". Foto: Henrik Göthlin
Hipsters på Södermalm i Stockholm uppmanas att "chilla". Foto: Henrik Göthlin
Ladda ned bild

Länkar

VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar. 
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.

Följ VisitDenmark

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark

Danska julmarknader 202424.10.2024 13:01:28 CEST | Pressmeddelande

Utforska den magiska julen i Danmark, där varje stad och by förvandlas till ett vinterparadis. Upplev den unika atmosfären med traditionella julmarknader, där lokala hantverk och delikatesser väntar på att upptäckas. Dyk in i det danska hygget genom att besöka charmiga restauranger med levande ljus och värmande rätter, eller njut av festliga julkonserter som sprider glädje. Att gå på julmarknad i hyggets hemland är en speciell upplevelse med hög mysfaktor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye