Tryck på knappen och säg ”pyt”!
Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.

Man kan nästan säga att det ligger i danskarnas DNA att ha ett mer avslappnat förhållningssätt till livet. Redan i förskolan lär sig barnen att ta det lite lugnare och att inte se så allvarligt på saker och ting som sker. Barnen lär sig säga ”pyt” och trycka på en ”pyt-knapp”. ”Pyt” (uttalas pytt på svenska) är ett litet ord men med stor betydelse. ”Pyt” är ett magiskt litet ord som uttrycker en rätt specifik åsikt, en väldigt dansk attityd. Ordet är som en charmig blandning av "strunt samma", "det ordnar sig" och "ingen fara".
Med ordet "pyt" tas livets små fnurror och problem med en nypa salt. Med ordet tas saker och ting som de kommer och allt blir bra ändå även om det inte blev som man hade tänkt sig.
Situationer där ”pyt” passar bra.
- Missade du bussen? Pyt!
- Spillde du kaffe på kläderna? Pyt!
- Dog batteriet? Pyt, pyt!
Pyt-mentaliteten handlar om att man accepterar vardagens små irritationer med ett leende på läpparna. Sluta rynka pannan - ryck på axlarna istället.
Ordet ”pyt” älskas av danskarna och används så mycket och så ofta att det korades som årets mest populära ord av Danmarks Bibliotek 2018.
När du befinner dig i Danmark så inser du snabbt hur ofta ordet ”pyt” och dess innebörd dyker upp och passar in i det dagliga livet hos danskarna. Konsten är att anamma det själv när du väl är där. När du lärt dig konsten och använder dig utav ”pyt-mentaliteten” så har du kommit en lång väg i att chilla enligt ”the Danish Zen”.
Kampanjen ”The Danish Zen” är VisitDenmarks tvärnationella varumärkeskampanj för 2024, riktad till turister som söker en resa fylld med lokala, autentiska upplevelser och en avslappnad inställning till livet.
I kampanjen är Zen stavat med en omvänd z, för ”The Danish Zen” handlar inte om att befinna sig i ett lugnt, meditativt tillstånd. Tvärtom - är man i danskt zen är man aktiv och utåtriktad och redo för nya upplevelser. Man är beredd att inte ta saker så allvarligt.
"Med kampanjen vill vi berätta att danskarna har en speciell avslappnad mentalitet. Här ser vi världen med andra ögon och öppnar upp för upplevelser som annars lätt kan förbises. The Danish Zen är samtidigt ett sätt att vara tillsammans på och det kan man uppleva om man reser till Danmark. Det finns faktiskt inget bättre sätt att uppleva danskt zen på än tillsammans med oss danskar," säger Erik Mortensen, chef för internationell varumärkesbyggnad och marknadsföring på VisitDenmark.
Kort om kampanjen
I mars lanseras kampanjen i Sverige och i Norge med insatser på TV, sociala medier och utomhusreklam. Kampanjen har sedan i januari lanserats i både Tyskland och Nederländerna.
Kampanjen är producerad i den visuella riktningen som finns i Danmarks varumärke "The Land of Everyday Wonder" och följer förra årets varumärkeskampanj som lanserade begreppet "explorist" för turister som föredrar att uppleva det unika och autentiska framför stora turistattraktioner där man ofta står i kö med alla andra turister.
Videon, The Danish Zen, är regisserad av den prisbelönta regissören Tore Frandsen. Produktionsbolaget är New-Land och den kreativa byrån bakom kampanjen är &Co.
För mer information om kampanjen:
VisitDenmark
Erik Mortensen
Head of Global Brand & Business Development
Global Brand & Business Development, VisitDenmark
Telefon +45 20 62 35 92
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder



Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Tivolis fyrverkerier får Köpenhamn att spraka, gnistra och glittra16.12.2025 14:41:59 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära fyrverkerishower den 25 och 26 december 2025, samt på nyårsafton. Fyrverkerimästaren Gunnar B. Knudsen firar 20 år och levererar färgsprakande shower med nya visuella uttryck. Evenemanget är en del av Tivolis julfirande fram till 4 januari 2026.
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum