Majblommans Riksförbund

Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter

Dela

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.

20 mars 2024 arrangerar Hyresgäst­föreningen tillsammans med Majblomman, Svenska Röda Korset och Rädda Barnen en temadag om barnfattigdom i Sverige

Vi fyra organisationer har för andra året i rad gett Sifo/Verian i uppdrag att genomföra undersökningen och siffrorna pekar åt fel håll. 

Under pressbriefingen får inbjudna journalister ta del av mätningen från Sifo/Verian mot embargo och ni kan publicera när ni vill efter kl 06.00 den 20 mars. Under pressbriefen finns även tillfälle att göra intervjuer med våra företrädare på plats.   

Representanter under pressbriefingen från våra organisationer är:   

  • Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen 
  • Åse Henell, generalsekreterare Majblomman 
  • Åsa Regnér, generalsekreterare Rädda Barnen 
  • Johanna Saunders, tematisk rådgivare Röda Korset 

Plats: Norrlandsgatan 7 
Tid: 09.00-10.00 
Anmäl dig senast 13 mars 12.00 till: anne.thorngren@rb.se 

Ni är förstås också välkomna att delta på vår halvdag på Kkulturhuset dagen efter den 20 mars. Där möts civilsamhälle och politiker i samtal om den ekonomiska situationen. För att säkra en plats till temadagen den 20:e, anmäld dig HÄR

Med utgångspunkt Sifo-mätningen genomförs en halvdag på Kulturhuset i Stockholm. Civilsamhället möter partitoppar från vänster till höger för att diskutera det försämrade läget för barn och barnfamiljer i Sverige. Kända gäster delar scen med ungdomar som berättar om barns villkor på marginalen, just nu.  Medverkar gör bland andra: Magdalena Andersson S, Nooshi Dadgostar V, Daniel Helldén MP, Muharrem Demirok C, Anja Pärson m.fl. Moderator för konferensen är Pia Herrera, journalist.  

Läs mer om temadagen HÄR  

Kontakter

Om oss

Majblomman är en ideell organisation som verkar för barns rättigheter i Sverige sedan år 1907. Varje vår säljer barn över hela landet majblommor. Insamlingen går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner. 

Följ oss på Facebook och Instagram!

Följ Majblommans Riksförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund

Majblommans jätterekord: 90 miljoner23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv vår kan Majblomman nu summera barnens insats. Årets majblommeförsäljning resulterade i en insamling på 90 miljoner kronor. En makalös ökning med hela 14 miljoner jämfört föregående års rekordnotering. Majblommans generalsekreterare Åse Henell: - Ett helt fantastisk resultat! Att barnen som säljer majblommor skulle passera 90-miljonersstrecket var bortom alla förväntningar. Vi på Majblomman är överväldigade, och vill verkligen tacka alla barn, alla volontärer och alla majblommeköpare som har bidragit. Majblommans insamling 2024 bygger på den klassiska försäljningen av majblommor på gator och torg, kompletterat av en robust digital struktur där varje barn har en personlig webbshop. Samtidigt jobbar Majblomman kommunikativt kring ändamålet, att motverka barnfattigdomen i Sverige. Detta har sannolikt bidragit till att fler barn vill sälja majblommor. Organisationen noterar ett ökat intresse: ca 51 000 unga majblommeförsäljare deltog i årets insamling, vilket är en ökning

Majblomman och H&M inleder samarbete2.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Majblomman inleder nu ett historiskt samarbete med modekedjan H&M. Som ny företagspartner har H&M skräddarsytt ett upplägg med värdecheckar för Majblomman, vilket innebär både resurseffektivisering och förstärkning av barnrättsorganisationens ändamålsuppfyllelse. Avtalet med H&M ger också möjlighet att möta efterfrågan hos de ungdomar som vänder sig till Majblomman, vilket har varit avgörande. När den klassiska majblommeförsäljningen är avslutad ägnar Majblommans volontärer hela året åt att dela ut individuellt, ekonomiskt stöd till barn och ungdomar i ekonomisk utsatthet, över hela landet. En stor del av majblommepengarna går till kläder och skor, varför samarbetet med H&M är särskilt värdefullt. Det har länge funnits en önskan från både Majblommans volontärer och i ansökningarna från barnfamiljer, om ett samarbete med just H&M. - Det här är verkligen guld. H&M går in med stor generositet och möjliggör för Majblomman att spara resurser, och samtidigt erbjuda killar och tjejer just de

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye