Vilma och Rebecca leder 49erFX-VM

När halva VM i 49erFX har avverkats på Lanzarote har Vilma Bobeck och Rebecca Netzler seglat upp i toppen av resultatlistan. Det blev fyra race på torsdagen och svenskorna vann två och kom femma respektive sexa i de två andra.

Vilma och Rebecca. Foto: Sailing Energy

– Vi är väldigt nöjda med dagen. Det var riktigt svårseglat med stora skift och tryckskillnader. Vilma gjorde ett grymt jobb att ta oss fram på banan medan jag fokuserade på att hålla båten snabb, berättar Rebecca.

Torsdagens förhållanden var verkligen tuffa med en vind på cirka 4-6 m/s med stora sidovågor och frånlandsvind – med flera vindhål på banan, så ibland var det under tre m/s.

Nu ändras förutsättningarna. Hittills har de 48 båtarna varit uppdelade i två jämna grupper. Från och med fredagen kommer de 24 bästa att segla mot varandra. Planen är att segla tre race på fredag, tre på lördag och ett sista fleetrace på söndagen. VM avslutas sedan med en final på söndag där de tio bästa gör upp om medaljerna. Totalt har de seglat åtta race och åtta återstår.

– Det är alltid kul att vara i ledningen men det är många race kvar och med den här nordliga vinden kan det ändras snabbt, säger Rebecca.

Vilma och Rebecca jagas närmast av sina tuffaste konkurrenter just nu – Odile van Aanholt/Annette Duetz. Nederländskorna vann VM i klassen både 2021 och 2022 innan svenskorna tog över världsmästartiteln 2023.

För mer information: Lanzarote International Regatta | Index (lanzarotesailingcenter.com)

Vilma och Rebecca. Foto: Sailing Energy
Vilma Bobeck och Rebecca Netzler. Foto: Daniel Stenholm