Prisbelönta historien om Dreamgirls blir musikal på China Teatern i Stockholm

Den hyllade musikalen om Dreamgirls kommer för första gången att sättas upp som musikal i Norden. Dreamgirls – The Musical har spelats för fulla hus på såväl Broadway som i West End samt filmatiserats 2006 med bland andra Beyoncé Knowles, Jennifer Hudson och Eddie Murphy i huvudrollerna. Dreamgirls - The Musical bjuder på en gripande resa fylld av drömmar, kärlek, vänskap och svek i regi av en av landets mest hyllade regissörer, Edward af Sillén med svensk översättning av Calle Norlén. Premiär 12 september 2024 på China Teatern i Stockholm.

Fotograf: Mats Bäcker

Efter framgångarna med The Bodyguard - The Musical och nu senast Moulin Rouge! The Musical sätts ännu en världsmusikal upp på China Teatern hösten 2024.

Dreamgirls - The Musical ger en inblick i glamourens värld och dess baksida. Den skildrar en historia om en ung kvinnlig sånggrupp som kämpar för att uppnå framgång, berömmelse och acceptans i en tid präglad av fördomar och diskriminering. Musikalen är fylld av ikoniska hits så som "One Night Only",’’Listen’’ och "And I Am Telling You I’m not going" där ingen lämnas oberörd. I huvudrollerna som Deena, Effie och Lorrell ser vi artisterna Janice Kavander, Laila Adéle och Mary N’Diaye. På scen ser vi även skådespelarna Peter Gardiner och Alexander Larsson i rollerna som Marty och Curtis. Ensemblen består av några av Sveriges mest meriterande sångare och dansare, ackompanjerad av en stor orkester.

- Det här är en av mina absoluta favoritmusikaler. Tempot är högt, den tidlösa musiken är otrolig, och i centrum finns ett mänskligt drama där allting står på spel. Vad kostar framgång och att få sina drömmar att gå i uppfyllelse? Allt detta till beatet av tidernas första motownmusikal med en magisk ensemble på scenen. Vi ska få China Teaterns tak att lyfta, säger Edward af Sillén.

Musikalen Dreamgirls kastar ljus på den gripande berättelsen om legendariska artisters och sånggruppers kamp för framgång inom en strängt segregerad musikbransch under 1960-talet. Handlingen tar oss med på en resa genom en era där historien om The Supremes, med ikoniska medlemmar som Diana Ross, ligger närmast och ger en kraftfull skildring av deras strävan efter att bryta igenom barriärer och erövra sina drömmar.

-Att få vara en del av Dreamgirls - The Musical är så historiskt och mäktigt för mig på många plan. Den här historien representerar kamp, hopp, drömmar, svärta, svek, rätten till sin identitet, sitt uttryck och passion. Jag är så oerhört stolt, glad och hedrad att få gestalta Deena Jones, en ung svart sångerska med buskiga ögonbryn och stora drömmar och hennes resa till att bli en full blown superstjärna och diva, säger Janice Kavander.

Dreamgirls - The Musical har gjort succé på Broadway ända sedan urpremiären 1981 och har under åren lovordats för sina storslagna musiknummer och starka framträdanden. På Tony Awards tilldelades Dreamgirls sex utmärkelser, däribland bästa musikal och bästa kvinnliga huvudroll för Jennifer Holliday som spelade rollen som Effie. Framgångssagan på Broadway mynnade ut i filmatiseringen av Dreamgirls 2006 med Beyoncé Knowles, Jamie Foxx, Eddie Murphy och Jennifer Hudson i huvudrollerna. Filmen vann tre Golden Globe Awards och två Oscars, där Jennifer Hudson vann pris för bästa kvinnliga biroll.

- Jag är oerhört stolt över förtroendet att få ta ännu en världsmusikal till Sverige. I höst kommer China Teatern dessutom vara den enda scenen i Europa där det går att uppleva denna musikal. Det känns stort, säger Nanette Hayes, producent på produktionsbolaget 2Entertain.

Föreställningen produceras av 2Entertain och Vicky Nöjesproduktion.

Premiär: 12 september 2024 på China Teatern, Stockholm Biljettsläpp: 19 mars 2024.
Pressbilder: HÄR

Fakta om DREAMGIRLS – THE MUSICAL

Musikalen är skriven av Tom Eyen och komponerad av Henry Krieger. All dialog är på svenska.

CAST:

Effie: Laila Adéle

Deena: Janice Kavander

Lorrell: Mary N’Diaye

Curtis: Alexander Larsson

Marty: Peter Gardiner

James Thunder: Prince Mpedzisi

C.C: Christopher Lehmann

Michele: Minou Deilert

Samt stor ensemble och orkester.

PRODUKTION:

Producent: Nanette Hayes, 2Entertain

Exekutiv Producent: Bosse Andersson, 2Entertain

Medproducent: Vicky von der Lancken

Regi: Edward af Sillén

Svensk översättning: Calle Norlén

Koreografi: Zain Odelstål

Musikaliskt ansvarig: Nicklas Thelin

Biträdande Regi: Moa Rundberg

Scenograf: Lehna Edwall

Ljusdesign: Palle Palmé

Ljuddesign: Oskar Johansson

Kostymdesign: Lehna Edwall

Mask & Perukdesign: Sara Klänge

Scenografi: Hede ateljé

Videodesign: Formförbundet

Sångcoach: Sara Nordenberg

Kapellmästare: Jan Radesjö

STORY:

De tre vännerna Deena, Effie och Lorrell drömmer om att slå igenom med sin grupp The Dreamettes. Chansen dyker upp när de träffar bilhandlaren Curtis vid en talangtävling. Curtis blir gruppens manager och hjälper de unga kvinnorna in i den utmanande musikindustrin, i en tid präglad av fördomar och diskriminering. Vägen till stjärnglansen är inte enkel och när Curtis avsätter Effie som gruppens solosångerska och istället riktar strålkastarljuset mot Deena, prövas tjejernas vänskap.

2Entertain part of Moment Group

Presskontakt:
Filip Jarl, Bindefeld Kommunikation
filip@bindefeldkommunikation.se

Elin Olsson, Bindefeld Kommunikation
elin@bindefeldkommunikation.se

Foto: Mats Bäcker

SLiCE - Ping. Pong. Pizza. Öppnar i Göteborg & Malmö i vår!15.2.2024 14:22:22 CET | Pressmeddelande

Pingis har alltid legat Sverige varmt om hjärtat. En ofattbar mängd vunna mästerskap genom åren har skapat pingislegender och cementerat Sverige på den internationella pingiskartan. Vi vill plocka upp stafettpinnen. Eller pingisracketen om vi ska vara noga. Vi vill göra pingis tillgängligt för alla, och hålla det på en nivå som bjuder in till lek eller allvar, själv eller i grupp, dag eller kväll. Det ska bara vara att plocka upp ett racket och serva. Eller ta ett par pizzaslices, en kall öl och bara kolla på.