Tilldelning i Östgötatrafikens upphandling av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i taxiregistrerade fordon i Östergötland

Intresset för Östgötatrafikens senaste trafikupphandling av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i taxiregistrerade fordon i Östergötland har varit stort. Nu är tilldelningen klar. Vikbolands Taxi 160000 AB vann samtliga tio anbudspaket.

Upphandlingen omfattar särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i

Östergötland med totalt 323 taxiregistrerade fordon fördelat på tio (10) anbudspaket. Tolv olika anbudsgivare lämnade in anbud. Men tilldelningen gick alltså till en ensam anbudsvinnare.

Trafikstart för de nya avtalen är den 1 juli 2025 och avtalen gäller i sex år utan möjlighet till förlängning.

Särskild kollektivtrafik innefattar färdtjänst, sjukresor samt skolskjutstrafik. Avtalen för den särskilda kollektivtrafiken och den anropsstyrda allmänna kollektivtrafiken innefattar flera av länets kommuner men på olika sätt. I Kinda, Linköping, Norrköping, Mjölby, Motala, och Vadstena ingår både inomkommunal färdtjänst och skolskjuts. Avtalen för Boxholm, Ydre och Ödeshög omfattar däremot inte skolskjuts. Samtliga avtal omfattar även kommunöverskridande färdtjänst, sjukresor och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i hela länet.

– Vi ser fram emot att i nära samverkan med Vikbolands Taxi erbjuda trygga och enkla resor i den särskilda och anropsstyrda allmänna kollektivtrafiken, säger Johan Kindén, vd på Östgötatrafiken.

Avtal tecknas tidigast den 9 februari 2024, då det finns en lagstadgad avtalsspärr på tio (10) dagar efter att tilldelningsbeslutet meddelats.

Om oss

Östgötatrafiken ansvarar för kollektivtrafiken i Östergötland. Vi planerar linjer och tidtabeller med buss, tåg och spårvagn med målet att ge dig som kund en enkel, trygg och bekväm resa och ett bra och pålitligt alternativ till bilen.

Finns mer om oss här: Vi och vårt uppdrag - Östgötatrafiken (ostgotatrafiken.se)