Johan Kindén blir ny vd för Östgötatrafiken

Nu är det klart att Johan Kindén blir Östgötatrafikens nya vd. Johan har sedan oktober 2023 varit tillförordnad vd och efterträder nu tidigare vd, Sofia Malander.

-Jag är mycket glad att Johan har tackat ja till rollen som vd. Han är väl insatt i uppdraget och har rätt profil för att fortsätta utveckla en attraktiv kollektivtrafik, säger styrelseordförande Jan Sundström.

Johan Kindén är civilekonom och har sedan 2017 varit ekonomi- och finanschef (CFO) på Östgötatrafiken med ansvar för bolagets ekonomiavdelning samt inköps- och upphandlingsavdelning. Dessförinnan har han en bakgrund med ett flertal chefsbefattningar inom såväl privat som offentlig verksamhet.

-Jag ser verkligen fram emot att fortsätta våra satsningar på att få fler östgötar att välja att resa smart och hållbart med kollektivtrafiken, säger Johan Kindén. De som reser med Östgötatrafiken idag är bland de mest nöjda i landet. Vi siktar på att få fler att upptäcka fördelarna med kollektivtrafiken.

Idag görs 20 procent av de resor som sker med motorburna fordon med kollektivtrafiken i Östergötland. År 2030 är målsättningen att marknadsandelen ska vara 32 procent.

-Vi har ambitiösa målsättningar och begränsade resurser, vilket gör att vi måste anpassa och styra vår verksamhet och vårt erbjudande så att så många som möjligt ser kollektivtrafiken som en bra lösning för att förflytta sig i vardagen, säger Johan Kindén.

Johan Kindén tillträder rollen som vd den 1 februari.

Johan Kindén

Om oss

Östgötatrafiken ansvarar för kollektivtrafiken i Östergötland. Vi planerar linjer och tidtabeller med buss, tåg och spårvagn med målet att ge dig som kund en enkel, trygg och bekväm resa och ett bra och pålitligt alternativ till bilen.

Finns mer om oss här: Vi och vårt uppdrag - Östgötatrafiken (ostgotatrafiken.se)