Åk kollektivtrafik med körkortet som biljett den 21 september

Den 16-22 september är det åter dags för Europeiska mobilitetsveckan – ett EUinitiativ som syftar till att underlätta och uppmuntra till hållbara resor och transporter.

I år har Östgötatrafiken tillsammans med Energikontoret på Region Östergötland och länets kommuner valt att uppmärksamma länets kollektivtrafikresenärer lite extra på torsdagen den 21 september. Då bjuds resenärer i kollektivtrafiken på frukost på utvalda platser och musiker kommer att underhålla resenärerna som åker med Östgötatrafiken.

För att uppmuntra länets bilister att välja kollektivtrafiken kommer alla som visar upp sitt körkort för förare och kundvärdar få åka fritt med den allmänna kollektivtrafiken hos Östgötatrafiken hela dagen den 21 september.

-Vi vill visa uppskattning till de kunder som väljer att resa hållbart med Östgötatrafiken redan idag. Men också väcka en tanke hos de som oftast väljer bilen då vi är övertygade om att fler skulle kunna åka kollektivt oftare. Den 21 september får bilister därför testa oss och kan resa med körkortet som biljett, säger Per Nelson, Marknadschef på Östgötatrafiken.

Dagligen görs över 100 000 resor med Östgötatrafiken. Samtliga fordon körs med fossilfria drivmedel. Bussar körs på el eller biogas, Express-och landsbygdsbussar på HVO (Hydrogenated vegetable oil) och Östgötapendeln samt spårvagnarna drivs med el från förnybara källor som vatten- och vindkraft.

Välkommen att fira hållbart resande den 21 september!

Om oss

Östgötatrafiken ansvarar för kollektivtrafiken i Östergötland. Vi planerar linjer och tidtabeller med buss, tåg och spårvagn med målet att ge dig som kund en enkel, trygg och bekväm resa och ett bra och pålitligt alternativ till bilen.

Finns mer om oss här: Vi och vårt uppdrag - Östgötatrafiken (ostgotatrafiken.se)