Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Erik Hedtjärn rekryterades till Svenska Dagbladet som chef för politikredaktionen 2021 och har sedan januari i år varit tillförordnad redaktionschef, med ansvar för nyhetsarbetet. Nu blir han permanent i den rollen.
– Erik är en erfaren och klok publicist, och en ödmjuk och lyssnande chef. Han är dessutom en idérik och nytänkande person som kommer att utveckla SvD:s nyhetsjournalistik, så att den blir än mer relevant och angelägen för våra läsare och lyssnare. Jag ser väldigt mycket fram emot att fortsätta samarbetet, säger Lisa Irenius, chefredaktör och vd på Svenska Dagbladet.
Erik Hedtjärn har tidigare arbetat på Sveriges Radio i olika roller – som reporter, producent, programutvecklare och tf redaktionschef på P3 Stockholm. Han har också vunnit Stora journalistpriset för en dokumentär om Håkan Juholt. Som chef för politikredaktionen på Svenska Dagbladet har han haft en viktig del i tidningens framgångsrika satsning på politikbevakning.
– Vi har på SvD på senare år prisats flera gånger för vår berättande journalistik, i både ljud och text, och vi har stora ambitioner framåt, inte minst inom podcast. Att Erik har djupa kunskaper om och en fingertoppskänsla också för berättande journalistik är därför en stor tillgång, säger Lisa Irenius.
Erik Hedtjärn konstaterar att han under 20 år som journalist har gjort mycket, men att jobbet som tillförordnad redaktionschef på SvD har varit det roligaste hittills.
– Det är så många kloka och drivna journalister på den här redaktionen. Vi vill så mycket och är så sugna på att ta tidningen vidare. Att nu också på riktigt kliva in i rollen som redaktionschef känns fantastiskt, säger Erik Hedtjärn.
Erik Hedtjärn blir nu en av SvD:s två redaktionschefer. Den andra rollen som redaktionschef innehas av Daniel Kederstedt, som har särskilt fokus på läsaraffären och nya redaktionella satsningar.
– Mitt uppdrag är att leda arbetet med att utveckla nyhetsjournalistiken. SvD har funnits i 140 år. Det är en stolt tradition och ett stort ansvar. Vi ska göra en journalistik som följer med tiden och möter nya läsarnas behov idag och imorgon. För mig är det tydligt att SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken, säger Erik Hedtjärn.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, publisher, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Erik Hedtjärn, redaktionschef, SvD. Telefon: 08-13 50 00. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum