Lag Hasselborg siktar mot ny VM-medalj

Lördag 16 mars riktas curlingens internationella strålkastarljus mot Sydney i Kanada, där VM för damer drar igång. Totalt deltar lag från 13 nationer i en kamp om VM-medaljerna. Sverige representeras av lag Hasselborg från Sundbybergs CK.

Lag Hasselborg, Sverige
Sveriges lag på VM damer 2024: Johanna Heldin, Sofia Mabergs, Agnes Knochenhauer, Sara McManus, Anna Hasselborg Foto: WCF

Det blir en rivstart på VM i kanadensiska Sydney för Sverige. Lag Hasselborg ställs mot värdnationen på lördag kl 18.00 svensk tid.

För lag Hasselborg är det lagets sjunde VM med VM-silver från 2018 och 2019. Förutom det har laget flera EM-medaljer samt OS-guld 2018 och OS-brons 2022.

I det svenska laget ingår skip Anna Hasselborg, Sofia Mabergs, Agnes Knochenhauer, Sara McManus och Johanna Heldin. Ledarstaben består av Kristian Lindström som är coach för laget och tf förbundskapten Patric Klaremo.

Sverige har ett rutinerat VM-lag med erfarenheter från många mästerskap.
- Målsättningen med VM är självklart att ta en medalj. Det finns många tuffa motståndare. Kanada har ett bra och rutinerat lag. Schweiz har vunnit mästerskapen de senaste åren så de är alltid en av favoriterna. Vi möter många tuffa lag så det blir att försöka komma in i mästerskapstempot på ett bra sätt. Att vi inleder VM mot Kanada blir en härlig öppning som vi ser fram emot, säger coach Kristian Lindström.

På VM deltar Kanada som värdnation och de övriga lagen har kvalificerat sig på två olika sätt: vid EM, som hölls i november 2023 i Aberdeen, Skottland, och vid Pan Continental Championships, som ägde rum i Kelowna, Kanada tidigare i november 2023.

Från EM (i kvalificeringsordning): Schweiz, Italien, Norge, Sverige, Skottland, Estland, Danmark och Turkiet.

Från Pan Continental Championships (i kvalificeringsordning): Korea, Japan, USA och Nya Zeeland.

Förutom världsmästartiteln och medaljer som står på spel är detta evenemang det första av två olympiska kvalificeringstävlingar. Italien är kvalificerade till OS som värdnation medan sju medlemsnationer kvalificerar sig till OS i Milano-Cortina via VM 2024 och VM 2025. De sista två OS-platserna tas genom en olympisk kvaltävling som äger rum under säsongen 2025–26.

Möt motståndarlagen

Kanada: leds av skip Rachel Homan, världsmästare 2017 och tvåfaldig olympier.

Danmark: Skip Madeleine Dupont gör sitt 15:e världsmästerskap. Detta lag vann EM-guld 2022.

Estland: Leds av Liisa Turmann, som spelar tvåa i laget. Detta är Estlands andra deltagande på den här nivån. Liisa var också med i laget som tävlade 2021.

Italien: Leds av den regerande olympiska mixed dubbel-mästarinnan Stefania Constantini, som ledde laget till femte plats på VM förra året.

Japan: Skip Ueno Miyu. Detta är lagets första deltagande då de kliver upp från juniornivå.

Korea: Leds av Gim Eunji, som gör sitt femte VM. Fjärdeplatser 2012 och 2014.

Nya Zeeland: Nya Zeelands andra VM med skip Jessica Smith.

Norge: Leds av Marianne Rörvik, som spelar trea. Förra året tog laget silver.

Skottland: Leds av Rebecca Morrison. I laget spelar även olympiska mästarinnan Jennifer Dodds. Detta är Morrisons tredje VM.

Schweiz: Guldmedaljörerna från 2023 med skip Silvana Tirinzoni. Detta lag har vunnit fyra VM på rad!

Turkiet: Skip Dilsat Yildiz, som har lett Turkiet i båda sina tidigare VM.

USA: Leds av Tabitha Peterson, med nuvarande världsmästaren i mixed dubbel, Cory Thiesse, trea – kom på sjunde plats på VM förra året.

Så avgörs VM damer

20 omgångar av grundspel (alla lag möter alla i en “round robin”) startar lördagen den 16 mars och avslutas fredagen den 22 mars. De sex högst rankade lagen går vidare till slutspel. Lagen rankade etta och tvåa går direkt till semifinal. För lag rankade tre till sex kommer kvartsfinaler spelas lördagen den 23 mars kl 14.00 (Lag rankat 3 spelar mot 6 och rank 4 mot 5). Semifinalerna spelas den 23 mars kl. 21.00.

Bronsmatch spelas söndagen den 24 mars kl. 14.00, följt av final kl. 21.00.

Information om VM damer finns på curlingförbundets VM-sida:

SVT sänder fem matcher i grundspelet och slutspel.
Klicka här för komplett sändningsschema:

Samtliga matcher kommer vara tillgängliga på The Curling Channel (betaltjänst).

Patric Klaremo

tf Förbundskapten/Head coach