Ny kartläggning visar: Fördubbling av svenskarnas gröna skatteavdrag

Intresset för solceller, elbilsladdning och batterilagring i hemmet växer kraftigt. Under förra året ökade svenskarnas så kallade gröna skatteavdrag med 2,7 miljarder kronor, en fördubbling jämfört med 2022. Det visar ny statistik från Skatteverket som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Sedan elprischocken år 2022 får våra mäklare många frågor om bostädernas energiförbrukning och vad som går att göra för att bostäderna ska bli mer energismarta, säger Per Sangrud, hållbarhetschef på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Under 2023 gjorde svenskarna gröna skatteavdrag för 5,6 miljarder kronor, en fördubbling jämfört med året innan, visar nya preliminära siffror från Skatteverket som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Det var både fler svenskar som använde sig av avdraget och en stor ökning när det gäller den genomsnittliga avdragssumman per person.

– Höga räntor och ökade driftskostnader har fått många att se om sitt hus och investera i ny grön teknik. Förutom att solceller och batterier sänker driftskostnaderna ökar de även boendets attraktivitet för potentiella köpare den dag det är dags att flytta, säger Per Sangrud.

Under 2023 ansökte fler än 200 000 svenskar om skattereduktion till följd av investeringar i solceller, batterilagring och laddpunkter för elbilar, vilket är 37 procent fler än året innan. Det genomsnittliga skatteavdraget ökade med hela 47 procent, från cirka 19 000 till omkring 28 000 kronor i genomsnitt.

– Utbudet av bostäder till salu är rekordstort, men samtidigt ökar nu antalet försäljningar. Betydligt fler bostäder kommer att byta ägare i år än förra året och vi ser att intresset är extra stort för energieffektiva bostäder där ägarna investerat i grön teknik, säger Per Sangrud.

Skatteavdrag för grön teknik har ökat i samtliga län mellan 2022 och 2023. Det genomsnittliga avdraget per person ökade mest i Västerbotten, som visar en uppgång på 59 procent, tätt följt av Värmland och Norrbotten där avdragen ökat med 56 procent. Blekingeborna har den minsta ökningen med 33 procent jämfört med året innan.

Fem tips – gör energiförbättringar och sänk dina boendekostnader:

1. Behåll värmen i huset
Upp till en tredjedel av husets energiförlust sker genom dörrar och fönster. Se över lister och isoleringar runt dörrar och fönster för att minimera värmeförluster. En ny ytterdörr kan dessutom både höja värdet på huset och öka skyddet mot inbrott.

2. Byt energisystem
Att byta eller förbättra bostadens uppvärmningssystem kan vara en lönsam investering som markant sänker hushållets elräkning. Gör en kalkyl över vad som ger den bästa helhetslösningen för din bostad.

3. Installera solceller
Solceller både höjer värdet på en bostad och sänker elkostnaden. Du kan ansöka om skattereduktion i samband med installationen. En certifierad installatör hjälper dig att optimera vinkel och riktning på solcellerna.

4. Energilån – när du vill spara energi

Du kan ansöka ett energilån när du vill göra förändringar på ditt boende som kommer spara energi som att installera solceller eller bergvärme. Energilånet har ofta en mer förmånlig ränta.

5. Energiförbättringar kan ge grön bolånerabatt
Att äga ett energieffektivt boende kan ge dig lägre bolåneränta genom ett så kallat ”Grönt bolån”. Det gynnar både din privatekonomi och samhället i stort.

Per Sangrud, hållbarhetschef

Per Sangrud

Blogg: Bostadskoll
Facebook: Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Instagram: Länsfast Sverige

Statistiken är hämtad från Skatteverkets statistikportal och visar preliminära siffror rörande skattereduktion för grön teknik. Helårssiffror för 2023 har jämförts med helårssiffror för 2022.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Vi vill bidra till en rättvis och hållbar bostadsmarknad där fler kan byta bostad efter behov. De senaste tio åren har vi växt snabbast av alla landets fastighetsmäklare och är nu näst störst i branschen. Med 200 bobutiker och 1 000 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2023 förmedlade våra fastighetsmäklare cirka 22 700 objekt till ett försäljningsvärde av 58,6 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närvaron är viktig och tror att det är en av anledningarna till vi att sju av de senaste tio åren utsetts till mäklaren med Sveriges mest nöjda kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex.