Drömprojekt ska lyfta idrott i utsatta områden

Svenska Seglarförbundet, Sveriges Olympiska Kommitté, Svenska Skidförbundet och Fryshuset ska arbeta tillsammans med ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden i en av Postkodlotteriets största satsningar hittills. I drömprojektet satsas totalt 38,5 miljoner kronor.

Från vänster: Marie Björling Duell, förbundsdirektör & sportchef, Seglarförbundet, Pernilla Bonde, generalsekreterare, Skidförbundet, Åsa Edlund Jönsson, generalsekreterare, Sveriges Olympiska Kommitté, Negin Tagavi, biträdande vd, Fryshuset.

Postkodlotteriet tillkännagav satsningen under torsdagskvällens Förmånstagargala.

– Det är med enorm tacksamhet och entusiasm som vi tar oss an Drömprojektet. Vi vet att det finns en stor, outnyttjad talangbas bland ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden och tillsammans ska vi göra vårt allra bästa för att involvera fler i idrotten, både som aktiva och ledare. Vi ska hjälpa varandra att lyckas och gemensamt bidra till en bättre värld genom idrott, säger Åsa Edlund Jönsson, generalsekreterare på Sveriges Olympiska Kommitté.

För Seglarförbundet innebär drömprojektet en möjlighet att skapa nya innovativa anläggningar där ungdomarna befinner sig, i stället för att som tidigare försöka få ungdomarna att komma till deras befintliga anläggningar.

– Det här känns helt magiskt, verkligen en dröm som går i uppfyllelse. Tack vare drömprojektet kommer vi kunna skapa helt nya platser för gemenskap där idrotten når ut till målgrupper som vi inte når idag. Det tar oss närmare vår vision att göra segling tillgänglig för alla, säger Marie Björling Duell, förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet.

Drömprojektet vill ge ungdomar kunskap om hur man driver projekt, hur man sätter mål, hur man jobbar tillsammans för att nå dem och hur man kommunicerar dem. Kunskaper som är otroligt värdefulla inom idrotten men även i arbetslivet och något man har nytta av resten av livet. Vi vill samtidigt, med hjälp av ungdomarna, lära oss hur vi skapar aktiviteter och bygger organisationer som är attraktiva för dem, eftersom det är tydligt att vi inte är tillräckligt bra på det idag.

– Postkodlotteriets styrka är ju att föra samman grannar som tillsammans kan vinna men som samtidigt är med och gör världen bättre – både väldigt lokalt som i det här Drömprojektet eller alla Grannskapsinitiativs, och nationellt och internationellt, säger Postkodlotteriets vd Anders Årbrandt.

– Vår dröm är att göra segling tillgänglig för alla och i detta drömprojekt lär vi av varandra och skapar synergier. Vi hjälper varandra att lyckas, vi hjälper varandra skapa en bättre värld genom idrott, säger Marie Björling Duell.