Ungomsfilmpris till drama om prövad vänskap

Den fransk-marockanska filmen Sisterhood, av regissören Nora El Hourch får Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2024. Priset delades ut i kväll under den pågående Barn- och ungdomsfilmfestivalen, BUFF, i Malmö.

Amina (Leah Aubert) Zineb (Salma Takaline) och Djeneba (Médina Diarra) i Sisterhood.

Sisterhood handlar om de tre vännerna Amina, Djeneba och Zineb som försöker stå upp mot den hårda stämningen i skolan i en Paris-förort. När Zineb blir antastad av en kille bestämmer sig kompisarna för att filma honom i smyg. Men när videon publiceras på nätet löper händelserna i väg bortom kontroll och vänskapen ställs på sin spets.

- Det är en film som engagerar, och med allmängiltiga frågeställningar, oavsett hur gammal man är eller var man hör hemma, säger Jesper Ödemark, ordförande i juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris.

Jur yns motivering
    ”Genom nyanserade och komplexa karaktärer belyser filmen unga kvinnors revolt mot mäns våldskapital. Filmen väcker frågor om klass, kön och etnicitet och problematiserar sociala medier som maktmedel.

En känslosam skildring av vänskap som sätts på prov, familjeband som utmanas och värdet av ett orubbligt systerskap.”

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2024
    Peter Pontikis, regissör och manusförfattare till bland annat ungdomsdramat Bullets som vann Svenska kyrkans ungdomsfilmspris 2023.

Jessika Jankert, manusförfattare och en av skaparna till SVT-serien Hashtag och aktuell med fotbollsdramat Forever som finns att se på Netflix.

Erica Lang, gymnasiepräst i Svenska kyrkan Malmö samt i Husie församling med särskilt fokus på konfirmand- och ungdomsarbete.

Jesper Ödemark, församlingspedagog i Värby församling utanför Malmö, juryns ordförande.

Victor Samuelsson, sitter i distriktsstyrelsen för Svenska Kyrkans Unga i Lunds stift och är trainee i Fosie församling.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris
    Svenska kyrkans ungdomsfilmpris delas ut sedan 2007. Det ska gå till en film som berör både unga och vuxna och som synliggör aktuella, existentiella, rättvise- och sociala frågor. Priset är på 100 000 kronor. Det finansieras gemensamt av Svenska kyrkans nationella nivå, Lunds stift och Malmö pastorat.

Läs mer om priset och om tidigare mottagare.

Martin LarssonPressekreterare

Presskontakt för teologi, forskning, ekumenik, kultur, kulturarvsfrågor, statistik, ekonomi, ekonomi och finans, Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Tel:070-609 86 89martin.larsson@svenskakyrkan.se

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2024. Fr.v: Jessika Jankert, Jesper Ödemark, Victor Samuelsson, Erika Lang. Saknas på bilden gör Peter Pontikis. Foto: Sofia Lindstrand.