V: Orimligt att upphandla SL-trafiken medan egen regi-utredning pågår

Det pågår en utredning om SL ska kunna köra sina egna bussar och tåg. Nu tar Region Stockholm ändå beslut om att upphandla den sista trafiken som skulle kunna tas över i egen regi innan utredningen ens är klar. Det är orimligt, anser Vänsterpartiet.

Foto Anna Dvrnik

De styrande partierna i Region Stockholm har beslutat att återigen upphandla busstrafiken i Stockholms innerstad, Lidingö, Järfälla, Upplands-Bro, Södertälje och Nykvarn samt göra en ny upphandling av pendeltågstrafiken. Samtidigt utreder regionen möjligheten att ta över vissa delar av trafiken i egen regi. Vänsterpartiet röstade nej till att starta upphandling på tisdagens Trafiknämnd.

- Det är orimligt att upphandla samtidigt som en utredning pågår om verksamhet ska övertas i egen regi. Beslutet stänger alla dörrar för att återta trafik i egen regi under innevarande mandatperiod, vilket är djupt olyckligt, säger Anna Sehlin, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

I överenskommelsen som Vänsterpartiet och Mittenkoalitionen gjorde efter valet, som säkerställde Vänsterpartiets stöd, finns en punkt om att åtminstone ett trafikavtal ska tas över i egen regi under mandatperioden. Den punkten blir nu omöjlig att uppfylla.

- Vi anser att det är ett brott mot vår överenskommelse att upphandla nu. Nu blir frågan vad Vänsterpartiet och kollektivtrafiksresenärerna kan få som kompensation, säger Anna Sehlin.

- Det stora problemet med upphandlingar är att vi köper grisen i säcken, där ett företag vinner på lägst pris och vi har ingen aning om hur personalens villkor ser ut, hur många underleverantörer som används eller hur mycket de kommer att skära ner på personal för att göra så stor vinst som möjligt, säger Anna Sehlin.

Mittenkoalitionen anser att det inte finns tillräckligt med tid för att överta verksamheten i egen regi, då avtalen kommer att gå ut under 2026. Vänsterpartiet är av en annan åsikt:

- Vill man så går det. Men vill man inte så kommer det ju självfallet inte att gå. Så enkelt är det, säger Anna Sehlin.

Bättre kontroll av undanträngningseffekter i Region Stockholms skattefinansierade vård20.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

När vårdgivare tar emot både regionfinansierade och privatfinansierade patienter kan det leda till att patienter med större vårdbehov trängs undan i vårdkön. Regionens patienter ska vara trygga med att de får vård efter behov. Därför genomför Region Stockholm nu åtgärder med målet att öka kontrollen kring vårdgivare som både tar emot regionens patienter och privatfinansierade patienter.