Kemikalieinspektionen

Inga farliga kemikalier i nappar på den svenska marknaden

Dela

Små barn skulle kunna exponeras för farliga kemikalier genom nappar. Kemikalieinspektionen har därför kontrollerat 26 olika nappar. Samtliga fick godkänt när det gäller kemikalierisk. Nappar av silikon och naturgummi klarade kontrollen lika bra.

– Det ser generellt ut som att man kan känna sig trygg när det gäller kemikalierisk och nappar på svenska marknaden, säger Kerstin Gustafsson, inspektör på Kemikalieinspektionen.

De nappar som kontrollerades var av både välkända och okända varumärken. Inköpen gjordes från webbutiker med sidor på svenska. Priset varierade mellan 23 och 163 kronor per styck. Urvalet syftade till att få en bred bild av utbudet på den svenska marknaden.

Resultaten visade att ingen av de testade napparna innehöll farliga ämnen som överskred gränsvärdena. Napparna var av silikon eller naturgummi (latex).

– När det gäller kemikalierisk kunde vi inte se någon skillnad mellan nappar av silikon och naturgummi, säger Kerstin Gustafsson.

Kemikalieinspektionen bedömer därför att nappar på den svenska marknaden generellt är säkra ut ett kemikalieperspektiv.

– Napparna var till största del av välkända märken, men det finns ett stort utbud av okända märken på nätbutiker. Man kan inte utesluta att det kan finnas kemiska risker med sådana nappar, säger Kerstin Gustafsson.

Länkar 
Läs hela tillsynsrapporten 

Kontakter

Om oss

Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet som arbetar med att minska risken för att människor och miljö skadas av kemikalier.

Följ Kemikalieinspektionen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kemikalieinspektionen

Otillåtet råttgift och insektsmedel såldes på svenska sajter11.3.2024 10:39:19 CET | Pressmeddelande

Kemikalieinspektionen har hittat 55 otillåtna produkter på svenska e-handelssidor. Det handlar till exempel om produkter som råttgift och insektsmedel. Myndigheten kontrollerade även annonserna för produkterna. 74 procent saknade den obligatoriska frasen om att använda produkterna med försiktighet. 16 procent av annonserna innehöll vilseledande information i form av uttryck som ”miljövänligt” och ”ogiftigt”.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye