Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*

Arlas femdecilitersförpackningar för gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt har fram tills i dag varit av plast. Nu byts dessa ut mot FSC-märkta pappersbägare med en plastförstärkt insida.* I stället för aluminium får bägarna också en pappersfolie som är förstärkt med plast. Det är positivt eftersom aluminium kräver mycket mer energi att framställa.
Att minska mängden plast är en viktig del av Arlas hållbarhetsstrategi. Uppdateringen innebär att årsförbrukningen går från 51,3 till 18,9 ton plast – alltså en minskning med 32,4 ton eller 63 procent per år.
– Att förbättra våra förpackningar och dra ner på användningen av plast är avgörande både för oss som företag och för våra konsumenter. De nya pappersbägarna är därför ett steg i helt rätt riktning, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef för Arla Sverige.
De nya förpackningarna är lika enkla att källsortera som tidigare. Bägare och folie sorteras som papper och locket som plast. De mindre tvådecilitersförpackningarna för produkterna gjordes om till pappersbägare redan 2017.
Nyheterna finns snart i matbutikernas kylar
- Arla Köket® Eko turkisk yoghurt 10% 5 dl – anlände till butikerna i december förra året.
- Arla Köket® Crème fraiche 32% 5 dl och Lätt crème fraiche 13% – kommer under mars månad.
- Arla Ko® Gräddfil 12% 5 dl – kommer i mitten av april.
Arlas målsättningar för förpackningar
- 100 procent återvinningsbara förpackningar för Arlas egna varumärken år 2025 (2023: cirka 95 procent).
- 0 procent nytillverkad fossilbaserad plast i förpackningar för Arlas egna varumärken år 2030 (2023: cirka 83 procent).
* Enligt Naturvårdsverket väger en ny personbil i genomsnitt cirka 1 700 kilo.
* FSC = Forest Stewardship Council. Märkningen visar att materialet är tillverkat av trä från ansvarsfullt skogsbruk.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder




Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Han tar över rodret för Arla Jönköping8.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag tillträder Johan Barkinge som ny chef för Arlas mejeri i Jönköping. Han tar därmed över ledarskapet för en av Europas mest moderna anläggningar.
Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum