Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
![](/data/images/public/3235444/3430868/e48fc248-ce84-4964-9624-9efda347d3a9-w_720.jpg)
De hållbarhetsberäkningar för livsmedel som idag görs i Sverige baseras på olika data och beräknas utifrån olika metoder. Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har under tre års tid arbetat med att sätta upp gemensamma regler för hur man räknar fram en produkts klimatavtryck, en ”best-practice-metodik”. En enhetlig metod ger incitament för producenter att minska sina klimatavtryck och bättre förutsättningar att påverka agerandet i inköpsled.
- Både livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln arbetar sedan många år intensivt med att minimera sin hållbarhetspåverkan. Men en förutsättning för att det här arbetet ska få konkret genomslag i form av minskad klimatpåverkan är att vi har tillgång till enkel och tydlig information om olika livsmedels klimatavtryck. Vi är övertygade om att vår branschgemensamma beräkningsmetod kommer vara till stor nytta för konsumenter, klimat och svensk livsmedelsproduktion, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
En målsättning från båda branschorganisationernas medlemmar har varit att komma till rätta med risken att olika aktörer använder olika metoder för att beräkna klimatavtryck, vilket kan få som konsekvens att samma produkt kan anges ha olika avtryck. Ambitionen har varit att skapa en transparent och gemensam information för livsmedlens klimatpåverkan.
- Det är självklart att man måste jämföra äpplen med äpplen. Men för livsmedelsbranschen har det tidigare inte varit möjligt då alla räknat produktens klimatavtryck på olika sätt. Nu skapar vi möjligheten för branschen att tillsammans göra det tydligt, effektivt och vägledande. Att mäta på samma sätt är en bra start för att åstadkomma förändring, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Den framtagna klimatberäkningsmetodiken bygger på en underlagsrapport om metodik och standarder för beräkning av klimatavtryck på livsmedelsprodukter som RISE tog fram på uppdrag av Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel, våren 2023 (RISE, 2023). En arbetsgrupp bestående av representanter från Lantmännen, Kavli, Arla, Orkla, Arvid Nordquist, Nestlé, ICA, Coop och Axfood har deltagit i arbetet. Livsmedelsföretagens Hållbarhetsnätverk och Svensk Dagligvaruhandels Hållbarhetsråd har agerat referensgrupp, och löpande avstämningar har också gjorts med bland andra WWF, Agronod och GS1.
För mer information
Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig Svensk Dagligvaruhandel, jenny.hagberg@svdh.se
Sara Sundquist, hållbarhetsansvarig Livsmedelsföretagen, sara.sundquist@li.se
Om Livsmedelsföretagen
Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla som producerar mat och dryck i Sverige. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som representerar alla typer av livsmedelsproducenter. I Livsmedelsföretagens medlemsföretag arbetar totalt närmare 55 000 personer. Livsmedelsindustrin utgör Sveriges tredje största industrigren sett till omsättning och antal anställda. www.livsmedelsforetagen.se
Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln. Med drygt 3 000 butiker över hela landet och cirka 110 000 anställda är branschen en viktig del av livsmedelskedjan och samhället i stort. Svensk Dagligvaruhandel tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna. www.svenskdagligvaruhandel.se
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i juni11.7.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent under juni 2024 jämfört med motsvarande period föregående år, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande
- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede
FAKTA OM MATEN: Kampen om köpkraften18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har sen 50-talet gått från cirka 40 000 matbutiker till idag knappt 4 000. Trots det har de flesta konsumenter tillgång till ett flertal livsmedelsbutiker och ofta olika koncept, öppettider, servicenivå, pris och utbud. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Positiv försäljningsutveckling för dagligvaruhandeln i maj18.6.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under maj 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) maj 202414.6.2024 09:34:12 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i maj var 3,7 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är lägre än i april. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,5 procent, vilket fortsatt är betydligt lägre än den övergripande inflationen. Trenden med en stabilisering på en lägre prisnivå håller i sig, vi verkar ha lämnat de kraftiga matprisökningarna bakom oss. Men det är viktigt att komma ihåg att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft , säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum