Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj
Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier.
– Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.
Specsavers firar 20 år i Sverige i år och lyfter i en ny kampanj bestående av en TV-reklamfilm samt kortfilmer för sociala medier och nativeartiklar de lokala butiksägarna. Kampanjen har tagits fram unikt för den svenska marknaden.
Innehållet i filmerna har fokus på optikkedjans kliniska expertis. I kortfilmerna ser man butiksägare och legitimerade optiker som pratar om olika ämnen kopplat till ögonhälsa. Filmerna kommer att marknadsföras i sociala medier och stöttas upp med nativeartiklar om ögonhälsa för att sprida mer kunskap om hur man kan ta hand om sina ögon och vad man kan upptäcka vid en synundersökning.
– En synundersökning handlar om så mycket mer än bara att se vilka styrkor en person behöver på glasögon eller linser. Därför ingår alltid också en undersökning av den allmänna ögonhälsan i våra synundersökningar. Våra optiker har hög klinisk expertis och kan identifiera ögonsjukdomar som behöver behandlas i tid och andra hälsotillstånd som är viktiga att få kännedom om i ett tidigt skede, och det vill vi berätta om i de här personliga reklamfilmerna, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.
Filmerna baseras på ett koncept som tagits fram av Bertie Rapkin & Jon Morgan på Specsavers in-house byrå Specsavers Creative. Kortfilmerna för sociala medier har producerats av Welcom efter en idé från Specsavers inhouse-byrå.
Kampanjen bygger på fyra olika kommunikationspelare:
Owned & Run – TV – Reklam
Kommer att visas på TV, online TV och på sociala kanaler i olika format v. 12-15
Ny design i egna kanaler
Uppdaterade kontaktytor på web, i CRM och i butik.
Videor med butiksägare - Klinisk expertis
Visas i sociala medier.
Lokala unika annonser för Facebook/Instagram
Partnerselfie visar på det lokala ägandet.
Kontakter
Ida IwdalHead of PR Sweden
Tel:031-771 98 00ida.iwdal@specsavers.comBilder
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Specsavers utsedd till en av världens bästa arbetsplatser15.11.2024 12:30:31 CET | Pressmeddelande
Specsavers har rankats som nummer 16 på Fortune World’s 25 Best Workplaces™ 2024. Optikkedjan valdes ut av Fortune Magazine och Great Place to Work® bland organisationer som deltog i Great Place to Works medarbetarundersökning, där 7,4 miljoner svar från 20 miljoner anställda världen över sammanställts.
Specsavers Ellen Samuelsson optikbranschens bästa marknadschef 202425.10.2024 13:00:38 CEST | Pressmeddelande
Sveriges bästa marknadschef inom kategorin Optiker är Ellen Samuelsson på Specsavers. Det står klart efter att tidningen Resumé gett Ellen den hedersamma utmärkelsen.
Populära halloweenlinserna kan ge ögonskador24.10.2024 11:06:11 CEST | Pressmeddelande
I takt med att halloweenfirandet blivit en etablerad tradition i Sverige, har även användningen av färgglada och mönstrade halloweenlinser exploderat. Men det finns en baksida av trenden: – Många som köper halloweenlinser vet inte hur man hanterar dem rätt, och det innebär en allvarlig risk för ögonproblem, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på optikkedjan Specsavers.
Grön linje på gatorna i Enköping uppmärksammar synskadades vardag på Vita käppens dag14.10.2024 08:45:19 CEST | Pressmeddelande
Tisdagen den 15 oktober är det Vita käppens dag och för att uppmärksamma detta och synskadades situation kommer Synskadades Riksförbund (SRF) i Enköping och Specsavers att dra en grön linje i centrala Enköping, runt hinder i stadsmiljön, för att konkret och symboliskt visa på hinder i vardagen som synskadade lever med.
World Sight Day med fokus på barns ögonhälsa9.10.2024 15:09:49 CEST | Pressmeddelande
Imorgon infaller World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa. Årets tema är barn och ögonhälsa, med extra fokus på barns skärmtid och uppmuntran till mer utomhusvistelse för att förebygga problem med närsynthet. Här är några symptom att vara vaksam på som förälder!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum