Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj
Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier.
– Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.

Specsavers firar 20 år i Sverige i år och lyfter i en ny kampanj bestående av en TV-reklamfilm samt kortfilmer för sociala medier och nativeartiklar de lokala butiksägarna. Kampanjen har tagits fram unikt för den svenska marknaden.
Innehållet i filmerna har fokus på optikkedjans kliniska expertis. I kortfilmerna ser man butiksägare och legitimerade optiker som pratar om olika ämnen kopplat till ögonhälsa. Filmerna kommer att marknadsföras i sociala medier och stöttas upp med nativeartiklar om ögonhälsa för att sprida mer kunskap om hur man kan ta hand om sina ögon och vad man kan upptäcka vid en synundersökning.
– En synundersökning handlar om så mycket mer än bara att se vilka styrkor en person behöver på glasögon eller linser. Därför ingår alltid också en undersökning av den allmänna ögonhälsan i våra synundersökningar. Våra optiker har hög klinisk expertis och kan identifiera ögonsjukdomar som behöver behandlas i tid och andra hälsotillstånd som är viktiga att få kännedom om i ett tidigt skede, och det vill vi berätta om i de här personliga reklamfilmerna, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.
Filmerna baseras på ett koncept som tagits fram av Bertie Rapkin & Jon Morgan på Specsavers in-house byrå Specsavers Creative. Kortfilmerna för sociala medier har producerats av Welcom efter en idé från Specsavers inhouse-byrå.
Kampanjen bygger på fyra olika kommunikationspelare:
Owned & Run – TV – Reklam
Kommer att visas på TV, online TV och på sociala kanaler i olika format v. 12-15
Ny design i egna kanaler
Uppdaterade kontaktytor på web, i CRM och i butik.
Videor med butiksägare - Klinisk expertis
Visas i sociala medier.
Lokala unika annonser för Facebook/Instagram
Partnerselfie visar på det lokala ägandet.
Kontakter
Ida IwdalHead of PR Sweden
Tel:031-771 98 00ida.iwdal@specsavers.comBilder


Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Försämrat mörkerseende - var fjärde 50-plussare undviker att köra bil i mörker1.12.2025 08:43:26 CET | Pressmeddelande
Fler än hälften av alla svenskar över 50 år upplever försämrat mörkerseende, och mer än var fjärde undviker att köra bil i mörker på grund av synproblem. Samtidigt känner hela 66 procent inte till att det finns effektiv hjälp att få. Det visar en ny YouGov-undersökning gjord på uppdrag av optikkedjan Specsavers
Specsavers rankad som en av världens bästa arbetsplatser14.11.2025 12:49:44 CET | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers finns återigen med på den globala listan World’s Best Workplaces™, som rankar de företag i världen där medarbetarna trivs allra bäst. I årets ranking placerar sig Specsavers på 12:e plats på Topp 25-listan – baserat på över nio miljoner enkätsvar från 25 miljoner medarbetare världen över.
Nära 1 400 fick hjälp – Specsavers genomförde Ge Syn i Tanzania29.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Närmare 1 400 personer i Tanzania har i höst fått glasögon och solglasögon tack vare Specsavers projekt Ge Syn. Under fem dagar genomfördes syntester i ett så kallat Eye Camp, där totalt 2 700 glasögon och solglasögon delades ut.
Färgade halloweenlinser kan orsaka ögonskador23.10.2025 08:30:58 CEST | Pressmeddelande
Färgade partylinser har blivit ett populärt inslag i utklädnader när vi firar halloween – men baksidan av trenden är risken för allvarliga ögoninfektioner. Den goda nyheten: med några enkla åtgärder kan du behålla både halloweenlooken och friska ögon.
World Sight Day påminner om ögonhälsans betydelse7.10.2025 11:12:49 CEST | Pressmeddelande
Den 9 oktober infaller World Sight Day, en global dag för ögonhälsa. Forskning visar att mer än hälften av alla 70-åringar med glaukom i Sverige inte har fått diagnosen – trots att tidiga synfältsförluster är ett av de första tecknen på sjukdomen. – Att satsa på ögonhälsa är en jämlikhetsfråga – alla ska ha möjlighet att bevara sin syn, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum