SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet

• Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året
  • Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca
  • Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv
  • CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet
  • Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart

Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %.  Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder). Resultaten bekräftar företagets styrka och framgången med dess pågående transformationsstrategi.

"Vi lämnar efter oss ett år då SEAT S.A. visar de bästa finansiella resultaten i sin 73-åriga historia, vilket försäkrar oss om att vårt företag fortsätter på sin väg mot en mer lönsam framtid", säger Wayne Griffiths, VD för SEAT och CUPRA.  "2023 har varit ett år med enorma kontraster för fordonsindustrin och för vårt företag, då vi fortsatte att navigera i ett hav av osäkerhet samtidigt som vi genomgår den största transformationen i vår historia."

2023: Bekräftelse på SEAT S.A:s styrka
Efter att ha ställts inför flera utmaningar under de senaste åren, bland annat stigande råvarukostnader, inflation och krigspåverkan, ledde stabiliseringen av leveranskedjan under 2023 till ökad produktion och antal leveranser. Det gjorde att SEAT S.A. kunde leverera 519 176 bilar (2022: 385 592), vilket är en ökning med 35,3 % jämfört med föregående år. CUPRA slog återigen rekord med 230 739 leveranser, en ökning med 50,9 % jämfört med 2022 (152 896). Märket SEAT är tillbaka på en tvåsiffrig tillväxt med 288 437 leveranser (2022: 232 696, +24,0 %).

"Under 2023 tog SEAT S.A. ett stort steg på sin transformationsresa: vi siktade på att göra en betydande förbättring och det lyckades vi med. Vi har nått en rekordnivå i omsättning, rörelseresultat och rörelsekassaflöde. Det reflekterar de positiva effekterna av CUPRAs volymtillväxt, SEATs återhämtning i volymer, såsom vikten av de framsteg vi har gjort med vårt Performance Improvement Program", säger David Powels, Finans- och IT-Direktör på SEAT S.A.

Enligt spanska redovisningsregler (IAS) nådde SEAT S.A:s rörelseresultat en rekordnivå på 505 miljoner euro, en ökning med 619 miljoner euro (2022 - 114 miljoner euro). Det är en förbättring av avkastning på försäljningen med 4,7 procentenheter, från negativ 1,1 % till  positiv på 3,6 %.  Den årliga omsättningen nådde en rekordnivå på 14.169 miljarder euro, 35,0 % mer än 2022 (10.513 miljarder). Resultatet efter skatt ökade med 480 miljoner euro till 548 miljoner euro (2022: 68 miljoner euro).

Dessutom nådde EBITDA sin högsta nivå på fem år på 1.125 miljarder euro, vilket motsvarar en ökning med 123 % från de 505 miljoner euro som registrerades 2022. SEAT S.A:s investeringsstrategi fortsatte under 2023 och nådde totalt 5,3 miljarder euro under de senaste fem åren. Investeringsökningen på 44 % i forskning och utveckling, på totalt 939 miljoner euro, visar på företagets engagemang i att lansera framtida CUPRA- och SEAT-produkter på marknaden.

Investeringar i varumärket SEAT
När vi blickar mot framtiden har SEAT S.A. rätt strategi på plats för att upprätthålla företagets lönsamma tillväxt. Varumärket SEAT kommer att spela en viktig roll och företaget kommer att lansera förbättrade laddhybrider och bränsleeffektiva bilar för märket SEAT fram till slutet av eran för förbränningsmotorer. Arona och Ibiza kommer att få en facelift under 2025 och inom de nästkommande månaderna kommer märket att lansera en uppdaterad och förbättrad version av SEAT Leon med tekniska och teknologiska uppgraderingar.

"Vi vill få tillbaka varumärket SEAT där det hör hemma och fortsätta den tvåsiffriga tillväxten från förra året med nya investeringar i varumärket och dess modeller. Vi tittar också på vad vi kan leverera inom den elektriska världen under varumärket SEAT. När det gäller SEAT kan jag lova att det bästa fortfarande finns framför oss", tillägger Wayne Griffiths.

Ett nytt kapitel för CUPRA
Som en drivande kraft i SEAT S.A.s transformation tar CUPRA nu klivet in i företagets nästa historiska kapitel. 2024 blir inledningen på den största produktoffensiven hittills med lanseringen av flera nya heromodeller. I år lanseras CUPRA Tavascan, märkets andra helelektriska modell, och CUPRA Terramar, en elektrifierad SUV. CUPRA tillkännagav också nya och uppdaterade versioner av sina Leon- och Formentor-modeller, som kommer att presenteras under de kommande veckorna.

Vid dagens livesända event bekräftade CUPRA också nästa stora steg i sin globalisering genom att bekräfta lanseringen i USA.

"I slutet av årtiondet kommer CUPRA att ta sig in på den amerikanska marknaden. Vi planerar att lansera den batteridrivna versionen av Formentor och en större eldriven crossover SUV. Denna crossover SUV kommer att tillverkas vid Volkswagen-koncernens fabriker i Nordamerika, inklusive Mexiko. Inledningsvis kommer CUPRA att lanseras i utvalda delstater på öst- och västkusten samt Solbältets delstater. Detta kommer att ske genom en ny distributionsmodell, tillkännagav Wayne Griffiths.

Varumärket kommer också att accelerera sin globala expansion i år med invigningen av nya CUPRA City Garage i Istanbul, Wien och Manchester, som alla syftar till att fullfölja ambitionen att bli ett verkligt globalt varumärke.

Martorells elektrifieringsresa fortsätter
SEAT S.A. är dedikerad att elektrifiera Spanien och med sin delaktighet i Future: Fast Forward projektet, fortsätter företaget att göra framsteg i sin ambition att göra landet till ett nav för elektrisk mobilitet i Europa. Företaget bygger redan sin monteringsanläggning för batterisystem i Martorell och kommer i september att påbörja ombyggnaden av linje 1 vid sina anläggningar inför produktionen av CUPRA Raval och Volkswagen ID.2aII.

Wayne Griffiths addresserade utmaningarna med den spanska marknadens acceptans av elbilar genom att understryka "det är avgörande att informera kunderna om att elbilar är en del av lösningen på hållbar mobilitet, inte en del av problemet, tillsammans med förbättringar av beskattningen och incitament för köp av elbilar och förstärkning av laddinfrastrukturen".

Med stigande inflation, höga räntor, politisk instabilitet och konflikter förutses det att vi står inför ett utmanande år. Men tack vare varumärket SEATs återgång till tillväxt och de kommande lanseringarna av CUPRA Leon och Formentor samt de helt nya modellerna CUPRA Tavascan och Terramar ser 2024 ut att bli ännu ett banbrytande år för företaget.

Länkar

SEAT S.A. är det enda företag som designar, utvecklar och tillverkar bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona) och säljer bilar under varumärkena CUPRA och SEAT.

SEAT S.A. exporterar mer än 80% av sina bilar och finns i mer än 70 länder. Företaget har fler än 14 000 anställda och tre produktionsanläggningar –Martorell, Barcelona och El Prat de Llobregat –där tillverkas SEAT Ibiza, SEAT Arona, Leon-familjen och CUPRA Formentor. Dessutom tillverkar SEAT S.A. CUPRA Born och SEAT Tarraco i Tyskland och Ateca-familjen i Tjeckien. SEAT MÓ är företagets affärsenhet som omfattar urbana mobilitetsprodukter och -lösningar. SEAT CODE är företagets mjukvaruutvecklingscenter i Barcelona.

Företaget spelar en ledande roll i att förvandla Spanien till en hubb för elektrifierad mobilitet i Europa. Med Future: Fast Forward-projektet, investerar SEAT S.A., Volkswagen-koncernen och deras partners 10 miljarder euro i elektrifieringen av landet.

SEAT S.A.: det förflutna, nuet och framtiden för mobiliteten i Spanien12.5.2023 12:36:28 CEST | Pressmeddelande

Det förflutna, nuet och framför allt framtiden för SEAT S.A. möttes på bilmässan Automobile Barcelona. Under evenemanget gick företaget igenom sin mer än 70-åriga historia och firade 30 år i Martorell. Dessutom presenterades CUPRA Tavascan och den virtuella konceptbilen CUPRA DarkRebel. Företaget meddelade också att dess nya urbana elbil kommer att tillverkas i Martorell och får namnet CUPRA Raval.