Finalspelet av Svenska Cupen 2024 arrangeras av Bollnäs GIF Bandy

Nu är det klart att Bollnäs GIF Bandy står som arrangör för Svenska Cupen 2024. Likt tidigare år gick Svenska Bandyförbundet i januari ut med att intresserade klubbar fick ansöka om värdskapet. Två klubbar inkom med ansökan och Bollnäs GIF Bandy valdes som arrangör 2024.

Gert Holmér/ Bollnäs GIF

I samband med att formatet för Svenska Cupen Herr ändrades 2023, öppnades även möjligheten för deltagande elitklubbar, på dam och herr-sidan, att ansöka om arrangörskapet. Villa Lidköping BK, Skirö AIK och Bollnäs GIF skickade då in intresseanmälningar. Syftet med att olika klubbar runt om i landet ska ges möjlighet att arrangera cupen är att på så sätt också kunna ge fler bandyintresserade möjligheten att ta del av Svenska Cupen på plats.

Vidareutveckling av konceptet

Nu står det alltså klart, efter att Svenska Bandyförbundets tävlingskommitté fattat sitt beslut, att Bollnäs GIF Bandy arrangerar finalspelet i Svenska Cupen 2024 i SBB Arena i Bollnäs 12 – 13 oktober.

– Vi ser väldigt positivt på att förlägga finalspelet i Svenska Cupen på olika arenor, runt om i Sverige, och är väldigt glada över att Bollnäs GIF Bandy visat så stort intresse att vara arrangörer, säger Anna-Karin Larsson, Tävlingsansvarig på Svenska Bandyförbundet.

– Villa Lidköping BK har gjort fantastiska arrangemang varje år och har utvecklat Svenska Cupen på ett föredömligt sätt. Med en flytt av arrangemanget till Bollnäs ger vi klubben en möjlighet att både förvalta och utveckla finaldelen av cupen ytterligare samt publiken i området möjlighet att se både dam- och herrbandy på absolut högsta nivå på hemmaplan redan på försäsongen.

Bollnäs Bandy är väldigt tacksam för att vi fått förtroendet att arrangera slutspelet i Svenska Cupen i år. Med de nya förutsättningarna vi har i SBB Arena, har vi framgångsrikt arrangerat både läger och andra cuper. Vår målsättning är att skapa ett större intresse för bandyn, och då speciellt locka ännu fler flickor att börja spela bandy i vår region, säger Sofia Nordell, ordförande i Bollnäs GIF Bandy.

Så spelas Svenska Cupen 2024

Samtliga elitserielag på dam- och herrsidan deltar i Svenska Cupen och formatet är oförändrat sedan 2023. Detta innebär för herrarna att lagen delas in i två grupper om sju lag där alla lag möts en gång (tre hemmamatcher och tre bortamatcher per lag) och för damerna två grupper om 5 lag i varje, även här med enkelmöten totalt 4 matcher.

När gruppspelen är avslutade går de två bästa lagen i varje grupp vidare till slutspel helgen 12–13 oktober. Där spelas semifinaler och medaljmatcher för dam- och herrlag.

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 aktiva i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.

Förbundet är en politiskt och religiöst oberoende allmännyttig ideell organisation som aktivt arbetar mot doping, matchfixning, osund ekonomi och annat fusk samt mot rasism och varje annan form av diskriminering och våld såväl på som utanför idrottsarenan. Svensk bandy vilar på starka traditioner, men strävar samtidigt mot framtidens bandygemenskap genom att aktivt jobba med frågor där schyssta villkor är i fokus. I bandy ska lirarna få vara lirare på sina villkor.