Sverige arrangerar bandy-VM 2025 för damer och herrar

Internationella Bandyförbundet (FIB) har tagit beslutet att tilldela Sverige Bandy-VM 2025. Beslutet innebär att Sverige kommer arrangera VM för både damer och herrar. En avsiktsförklaring är tecknad mellan Svenska Bandyförbundet och Villa Lidköping BK gällande att arrangera VM tillsammans. VM kommer att spelas den 25–30 mars 2025.

Romus Ramström / Svenska Bandyförbundet

Internationella Bandyförbundet (FIB) har godkänt Svenska Bandyförbundets ansökan om att arrangera VM för herrar och damer 2025. Det betyder bland annat att Sverige fortsätter att leda den internationella utvecklingen inom sporten och att Sverige åter igen arrangerar ett dubbelmästerskap där damer och herrar tävlar på samma is, under samma tak på lika villkor.

– Det är otroligt glädjande att få gå ut med den här nyheten. Den internationella bandyn behöver en stark drivkraft och återigen visar vi att svensk bandy är den motorn. Vi ser verkligen fram emot att få arrangera ett VM där damer och herrar tävlar i samma arena och på lika villkor, säger Gisela Stockhaus, förbundsordförande för Svenska Bandyförbundet.

VM spelades senast i mars/april 2023 i Åby utanför Växjö och Sverige är regerande världsmästare på både dam- och herrsidan.

Redo att anta utmaningen

Senast det spelades VM i Lidköping var 2022, då F17-VM spelades i Sparbanken Lidköping Arena, och med LAIK som medarrangör. Denna gång är det Villa Lidköping BK som har för avsikt att vara medarrangör och ligger redan i startblocken med planering inför mästerskapet.

– Villa Lidköping BK är stolta över den avsiktsförklaring vi delar med Svenska Bandyförbundet angående arrangemanget av världsmästerskapet i bandy. Denna avsikt är ett tydligt uttryck för vår gemensamma vilja att främja och lyfta bandyn till nya höjder. Tillsammans strävar vi efter att arbeta hårt för att skapa ett evenemang som engagerar och inspirerar människor från Sverige och resten av världen. Vi ser fram emot att förhoppningsvis kunna välkomna deltagare och supportrar till Lidköping och Sparbanken Lidköping arena, säger Per Alexanderson, ordförande Villa Lidköping BK.

Internationella bandyförbundet (FIB) har beslutat att även tilldela Sverige B-VM för herrar. Beslut om datum, värdstad och arrangörsförening kommer att tas av FIB under de närmsta månaderna.

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 aktiva i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.

Förbundet är en politiskt och religiöst oberoende allmännyttig ideell organisation som aktivt arbetar mot doping, matchfixning, osund ekonomi och annat fusk samt mot rasism och varje annan form av diskriminering och våld såväl på som utanför idrottsarenan. Svensk bandy vilar på starka traditioner, men strävar samtidigt mot framtidens bandygemenskap genom att aktivt jobba med frågor där schyssta villkor är i fokus. I bandy ska lirarna få vara lirare på sina villkor.