Blickander debuterade i A-landslaget när Finland besegrades i 4 Nations Cup

Det svenska damlandslaget fortsätter sin framfart genom 4 Nations Cup i Göteborg. Under fredagskvällen besegrades Finland med klara 6-1 (4-1)

Gert Holmér

Efter premiärsegern mot Norge under torsdagen fortsatte det svenska damlandslaget 4 Nations Cup under fredagskvällen på inslagen väg. Den här gången var det fjolårets VM-finalmotståndare, Finland, som stod på andra sidan på Ruddalen i Göteborg, men att de blågula var det bättre laget visade de direkt från start.

Tilda Ström inledde målskyttet på en hörna redan i den fjärde matchminuten och sju minuter senare kunde Ida Friman dubbla den svenska ledningen. Assisterad av matchens A-landslagsdebutant - målvakten Ida Blickander.

– Det är jättestort (att få debutera reds. anm.) och det betyder mycket. Det är en ära att få representera Sverige på högsta nivå. Jag har längtat länge efter att få göra det, så det var väldigt kul, säger Blickander om debuten och berättar därefter om assisten.

– Jag var snabb i korgen och såg Ida där på kanten, så jag tänkte att jag lägger den på ytan så hinner hon ikapp den.

Kort därefter fick finländskorna visserligen in en reducering lite som en blixt från klar himmel, men det spelmässiga övertaget släppte aldrig Sverige. Energin var högre och spelet bättre än i torsdagens match och om något hade de blågula kunnat göra klart fler mål än de fyra man tillslut mäktade med i den första halvleken.

– Det är vi som styr och ställer, tycker jag. Jag hade inte jättemycket att göra. De gör ett mål och det är egentligen den enda chansen de har, på mål. De har några som går utanför också, men jag tycker att jag gör det jag utifrån hur matchen blir. Jag får till några bra utkast och så, säger Ida Blickander.

I den andra halvleken fortsatte Sverige att kontrollera händelserna på isen och successivt trillade åtminstone ett par mål till in framåt. Mål som båda gjordes av Edit Ljung, som därmed blev hattrickskytt i sin första match för helgen.

– Vi äger spelet i så gott som hela matchen och spelar runt bollen på många spelare och skapar väldigt mycket lägen, säger Ljung och berättar vidare om sina mål.

– Vid två av dem står jag bara på rätt ställe och vid det tredje får jag en fin pass av Emelie (Åkerlund). Då var det bara att runda målvakten och lägga in den.

Segersiffrorna skrevs tillslut till 6-1 och i och med det toppar Sverige gruppen inför lördagens avslutande match mot USA. En match där oavgjort räcker för svensk del för att säkra totalsegern i den första upplagan av 4 Nations Cup.

– Det ska bli väldigt kul och spännande att se hur de är. Det är bara ut och köra lika bra som idag, säger Edit Ljung.

– Gårdagen kanske inte var lika bra som idag, men vi växer in i turneringen och närmar oss vår fulla potential. Så det finns mycket vi ska ta med oss till morgondagen. USA verkar vara ett lag som har bättrat på sig på sistone. Det blir en tuff match imorgon också, men vi ska nog kunna reda ut det, säger Ida Blickander.

Tidigare under fredagen besegrade Norge USA med 6-2 i den andra gruppspelsomgången efter bland annat tre mål av Elitseriens poängdrottning Charlotte Selbekk.

Matchfakta 4 Nations Cup: Sverige - Finland

Mål: 1-0 4' Tilda Ström (Tora Uebel, hörna), 2-0 11' Ida Friman (Ida Blickander), 2-1 14' Jonna Nykänen (Ellen Aarnio), 3-1 21' Sanna Gustafsson (Karla Thuresson), 4-1 42' Edit Ljung (Ida Friman), 5-1 60' Edit Ljung (Emelie Åkerlund), 6-1 64' Edit Ljung.

Hörnor: SWE: 17 (1) FIN: -

Utvisningar: SWE: - FIN: 1x10 min

Domare: Siri Hanson (USA)

Publik: 112 personer, Ruddalen Arena, Göteborg

Se highlights hela intervjuerna med Ida Blickander och Edit Ljung nedan:

För att se det här innehållet från www.bandyplay.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Edit Ljung vid ett av sina tre mål mot Finland i 4 Nations Cup.

Om Svensk bandy

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 aktiva i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.

Förbundet är en politiskt och religiöst oberoende allmännyttig ideell organisation som aktivt arbetar mot doping, matchfixning, osund ekonomi och annat fusk samt mot rasism och varje annan form av diskriminering och våld såväl på som utanför idrottsarenan. Svensk bandy vilar på starka traditioner, men strävar samtidigt mot framtidens bandygemenskap genom att aktivt jobba med frågor där schyssta villkor är i fokus. I bandy ska lirarna få vara lirare på sina villkor.