Sverige vann 4 Nations Cup - "Bland det bästa jag har sett"

Det svenska damlandslaget pallade favorittrycket och vann 4 Nations Cup i Göteborg, men det var inte utan dramatik i den avslutande matchen mot USA.

Lagkapten Linnéa Larsson fick motta pokalen för segern i 4 Nations Cup av Svenska Bandyförbundets sportchef, Karin Torneklint. Gert Holmér

Efter inledande segrar mot Norge och Finland talade allt för en svensk totalseger i 4 Nations Cup inför lördagens avslutande match mot USA, men om någon trodde att amerikanskorna skulle bli en enkel liten munsbit för de blågula damerna så trodde de fel.

För den första halvleken var, enligt många av amerikanskorna själva, deras bästa någonsin. Ledningen tog man genom Katie Rooney på en straffretur i den 23:e minuten och när Gabriella Aronsson väl hade kvitterat för Sverige så tog amerikanskorna ledningen på nytt. Denna gång på hörna via en kalasträff signerad Mikayla Rogers.

– Det är en första halvlek som kanske inte är 100 procent godkänd. Vi kan så mycket bättre än det, men samtidigt måste man respektera USA och deras sätt att spela. Det är lite oberäkneligt, men de gör det jättebra även om det är klart att vi ska kunna spela en mycket bättre bandy än vad vi gör i första halvlek, säger Sveriges förbundskapten Olle Wiberg och fortsätter hylla USA.

– De gör en fantastisk turnering. De slår Finland, de är med mot Norge och de gör det jättebra mot oss idag. Det är roligt för den internationella bandyn att USA har tagit de här kliven. De har något bra på gång och jag har sagt det förut, att jag tror att de blir farliga i kommande VM, nästa år. Superroligt att de har tagit de kliven.

Efter Rogers hörnkanon var det dock slut på det roliga för amerikanskorna. Sverige kvitterade precis innan pausvilan och i den andra halvleken kunde svenskorna glida ifrån och tillslut vinna matchen med komfortabla 7-2.

– USA var bra, men vi rättade till några saker till den andra halvleken och kom ut som ett nytt lag och gjorde processen ganska kort, säger Wiberg.

Turneringsseger och lagkapten Linnéa Larsson fick lyfta den imponerande stora pokalen mot taket på Ruddalen Arena. En alltid lika härlig känsla och förbundskapten Wiberg ser tillbaka på en mycket givande och rolig vecka tillsammans med sitt landslag.

– I mångt och mycket har det varit jättebra. Vi har fantastiska perioder. Matchen mot Finland är bland det bästa jag någonsin har sett svensk dambandy prestera. Det spelet med den mognaden och det tålamodet samtidigt som vi hittade bra balans i hur vi ville spela. Det var underbart att se. Jag tror vi har upp emot 25-30 avslut runt mål över 90 minuter och det är otroligt bra, säger han.

– Jag är jättenöjd med stora delar av det. Sedan finns det självklart saker som kan vara bättre. Idag vill vi vara bättre än vad vi visar, men det går inte alltid. Vi gjorde det bästa vi kunde nu och det räckte till tre segrar på ett mersmakande sätt.

I lördagens andra match besegrade Norge Finland med 5-2 i en match där VSK-stjärnan Charlotte Selbekk svarade för två mål och en assist och därmed säkrade poängligatiteln i 4 Nations Cup med åtta poäng (5+3) på tre matcher.

Matchfakta 4 Nations Cup: Sverige - USA

Mål: 0-1 23' Katie Rooney, 1-1 33' Gabriella Aronsson (straff), 1-2 44' Mikayla Rogers (Gaby Billing, hörna), 2-2 45+2' Moa Friman, 3-2 47' Sanna Gustafsson, 4-2 53' Tilda Ström (Ida Friman), 5-2 56' Karla Thuresson, 6-2 75' Gabriella Aronsson (Emelie Åkerlund), 7-2 86' Sanna Gustafsson (straff).

Hörnor: SWE: 10 (0) USA: 6 (1)

Utvisningar: SWE: 2x10 min USA: -

Domare: Siri Hanson (USA)

Publik: 133 personer, Ruddalen Arena, Göteborg

Se highlights från matchen och hela intervjun med Olle Wiberg nedan:

För att se det här innehållet från www.bandyplay.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 aktiva i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.

Förbundet är en politiskt och religiöst oberoende allmännyttig ideell organisation som aktivt arbetar mot doping, matchfixning, osund ekonomi och annat fusk samt mot rasism och varje annan form av diskriminering och våld såväl på som utanför idrottsarenan. Svensk bandy vilar på starka traditioner, men strävar samtidigt mot framtidens bandygemenskap genom att aktivt jobba med frågor där schyssta villkor är i fokus. I bandy ska lirarna få vara lirare på sina villkor.