Matsvinnsaktion med start i påsk: 250 000 påsar Juleskum ska räddas
Lagom till skärtorsdagen går konfektyrbolaget Cloetta och e-handlaren Matsmart ihop för att med gemensamma krafter rädda över 25 ton Juleskum i två varianter: originalet och chokladdoppat med smak av vanilj. Målet är att öka medvetenheten om problemen med matsvinn. 250 000 påsar ska räddas fram till Sveriges Overshoot Day, den 21:a april.
Medan svenskarna pyntar med påskris pågår tomteverkstaden för fullt hos Matsmart i Örebro och på Cloettas tomtefabrik i Ljungsbro. 25 ton Juleskum ska räddas via Matsmarts e-handel på mindre än en månad. Skumtomten är en självklar ingrediens i julfirandet. I snitt äter svensken över 30 stycken per person och säsong. Men så snart julen är slut, försvinner de från butikshyllorna och i regel finns det en del överskott kvar. Det är dessa skumtomtar som Cloetta och Matsmart ska rädda.
– Säsongsprodukter är ett perfekt exempel på hur överskott i livsmedelsbranschen uppstår. Det behövs ofta en stor produktion för att stilla efterfrågan under högtider som jul, påsk och Halloween och det är helt enkelt svårt att få till prognoserna så att de matchar exakt med efterfrågan. Här behövs samarbeten mellan producenter och handel för att se till att produkter inte slängs i onödan, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart.
Syftet med aktionen är att uppmärksamma hur viktigt det är för klimatet att undvika matsvinn, som idag står för runt 8 procent av de globala växthusgasutsläppen.1 Och matsvinnet är en fråga som ligger högt upp på agendan hos Cloetta.
– På Cloetta arbetar vi aktivt mot vår vision Zero Based Waste, vilket innebär att vi systematiskt utvärderar och förbättrar våra processer och prognoser för att minimera svinn. För oss är det viktigt att allt som producerats kommer till nytta, och här är Matsmart en viktig samarbetspartner som möjliggör att vi undviker svinn genom att fortsätta sälja Juleskum tills det är helt slut på lagret, säger Mikael Blomqwist, kommunikationschef på Cloetta.
Totalt är det en kvarts miljon påsar som ska räddas via Matsmarts e-handel. Målet är att allt ska vara räddat fram till den 21:a april som är Sveriges Overshoot Day - dagen då planetens alla resurser för år 2024 är förbrukade om alla skulle leva som i Sverige.2 Resultatet kommer att rapporteras i Matsmarts sociala kanaler, och alla de som är med och räddar Juleskum fram till den 21:a april kommer vara med i utlottningen av fem maxade godispaket från Cloetta.
– Ska vi nå netto noll-utsläpp behöver vi insatser på alla områden. Vi tror stenhårt på att vi kommer hinna rädda alla påsarna fram till den 21:a april. Vi vet att våra kunder älskar skumtomtar, oavsett om det är jul eller inte. Faktum är att vi redan räddat 100 ton skumtomtar genom åren, och att våra kunder i Norr- och Västerbotten är de som räddat allra mest per person. Det ska bli spännande att se om den trenden håller i sig även den här gången, avslutar Hanna.
Källor:
1 UNEP (2021). UNEP Food Waste Index Report 2021. [online] UNEP - UN Environment Programme. Available at: https://www.unep.org/resources/report/unep-food-waste-index-report-2021.
2 Global Footprint Network (n.d.). Country Overshoot Days 2024. [online] Earth Overshoot Day. Available at: https://overshoot.footprintnetwork.org/newsroom/country-overshoot-days/.
Om Matsmart:
Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.
Om Cloetta:
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Presskontakt Matsmart:
Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef
hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com
+46 763 16 12 07
Presskontakt Cloetta:
Michaela Ekelund
Communication Project Manager
+46 734 39 43 35
Bilder
Om oss
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Bo som idolerna i det nyöppnade Pollyrummet21.10.2024 13:08:43 CEST | Pressmeddelande
Den ikoniska favoriten Polly är huvudsponsor av Idol 2024 och inviger nu ett helt eget Pollyrum på Idolhotellet Amaranten i Stockholm. I höst ges både influencers och konsumenter chansen att kliva in i Pollys quirky universum för en unik upplevelse med övernattning och tillgång till hela Pollys goda sortiment i det specialdesignade dubbelrummet.
Kexchoklad® och svenska alpina landslaget – en oslagbar duo som står stark genom tiderna!30.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över två decennier har Kexchoklad® och Alpina skidlandslaget haft ett nära samarbete som gjort ett stort avtryck inom svensk idrott. Nu förnyas samarbetet med sikte mot nya höjder.
CandyKing lanserar höstens sötaste nyheter – här är hela listan!28.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ta skydd från höstbrisen med ett stopp i närmsta lösgodishylla! Nu lanserar CandyKing sina säsongsnyheter som garanterat lyser upp när mörkret kommer. Årets efterlängtade släpp innehåller nya syrliga, fruktiga smaker och en härlig chokladbonanza! I nyhetsmixen finns två exklusiva bitar som ENDAST går att plocka hos CandyKing: Sötsyrliga Diamantringar och fruktiga Rainbow Sea, två givna taste tests i höstens påse.
Pollys nya reklamfilm tar dig med på en unik resa in i Pollyverse27.8.2024 10:31:23 CEST | Pressmeddelande
I Pollys nya kampanj får du följa med till Pollys alldeles egna universum: Pollyverse! I reklamfilmen får du en smakexplosion av studsiga Pollys. Musiken är specialskriven och inspirerad av reklamklassikerna Petter & jag och Patrick Polly.
Här kommer nyheten vi alla har väntat på: Årets smak från Juleskum!26.8.2024 09:35:27 CEST | Pressmeddelande
Varje år ser Juleskumsentusiaster över hela landet fram emot en ny och spännande smak, och nu behöver vi inte vänta längre. Nu kan vi stolt presentera: Juleskum Santa's Pearadise - med en frisk smak av päron!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum