Nomineringarna till Röda Korsets Journalistpris 2024 är klara

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har 14 bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2024.

Anna Hägg-Sjöquist, ordförande Svenska Röda Korset.

De nominerade är:

• Bärplockarnas verklighet av Alexander Mahmoud, Sven Björkland, Marianne Björklund, DN

• Krigets kvinnor av Anna Gullberg och Anna-Karin Nilsson, Expressen

• De omhändertagna barnen av Anne Bengtsson och Jennie Ölund, Borås Tidning

• 8 år efter flyktingvågen av Arne Larsson och Anders Ylander, GP

• Pojkarna vid Eolshäll av Björn af Kleen och Sofia Nahringbauer, DN

• Skräddaren i Gaza av Cecilia Uddén, P1 Dokumentär

• Verklighetens snabba cash av Christer El-Mochanataf, Expressen/GT

• Vid mänsklighetens slut av Magda Gad, Expressen

• Krigets pris av Magnus Falkehed och Niclas Hammarström, Expressen

• Bortförda barnen av Marja Grill, Jenny Küttim, Sara Cosar och Sarah Ibrahim, SVT Nyheter

• Krigets Ukraina av Mustafa Can och Eddy van Wessel, SvD

• Kriget i Ukraina av Peter Englund och Paul Hansen, DN

• Reportage från Nagorno Karabach av Rasmus Canbäck, Blankspot

• Snabbmodets Ground Zero av Staffan Lindberg och Magnus Wennman, Aftonbladet

Svenska Röda Korsets ordförande Anna Hägg-Sjöquist leder arbetet i juryn som utser det vinnande bidraget. Övriga jurymedlemmar är Arash Mokhtari, reporter och redaktör på Tidningen Vision, Clara Henry, medieprofil, Gunnar Bolin, radiojournalist och författare, Maja Aase, journalist, Paul Hansen, fotograf på Dagens Nyheter och författare, samt Kerstin Gustafsson Figueroa, journalist och chefredaktör för Nyhetsbyrån Järva.

Priset är ett resestipendium på 30 000 kronor.

Reportageserien "Krigets kvinnor" vinner Röda Korsets Journalistpris 202413.5.2024 15:45:00 CEST | Pressmeddelande

Anna Gullberg och Anna-Karin Nilsson på Expressen vinner Röda Korsets journalistpris 2024 för reportageserien Krigets kvinnor. Med precision och känsla för det journalistiska hantverket dokumenteras en pågående tragedi samtidigt som läsaren lär känna människorna som drabbas. Deras arbete är ett viktigt bidrag till en ökad förståelse av krigets konsekvenser och en påminnelse om journalistikens kraft.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen gjord på uppdrag av Röda Korset, Hyresgästföreningen, Majblomman och Rädda Barnen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.