Från gamla traditioner till moderna innovationer - Sefina Pantbank firar 140 år

I år firar Sefina Pantbank 140 år och har mer att göra än någonsin. I takt med att fler svenskar kämpar ekonomiskt, väljer alltfler att vända sig pantbanken som en lösning för att hantera oförutsedda utgifter och ekonomiska utmaningar.

Sefina Pantbank är en av Sveriges äldsta pantbanker och firar 140 års-jubileum i år, men själva pantlånekonceptet sträcker sig ännu längre tillbaka med rötter i antikens Kina. De första moderna pantbankerna hittar man i 1400-talets Italien, vars syfte var att möjliggöra det för fler att ta lån genom att låna mot säkerhet. Idag är Sefina Pantbank störst i Norden med över 20 butiker i Sverige samt en digital tjänst för pantlån.

– Oavsett om man kommer till någon av våra butiker eller använder vår digitala tjänst är grunden fortfarande densamma; man pantsätter ett värdeföremål och får pengar utbetalt direkt. Men vad man pantsätter, och varför, har förändrats över tid. För över hundra år sedan var det vanligt att människor lånade mot sina söndagskläder, alltså sina finkläder, för att sedan lösa ut dem i tid till helgen när lönen kom. Idag är det väldigt olika, både vad man pantsätter och varför. Vi tar emot allt som kan tänkas ha ett värde på andrahandsmarknaden och som vi har plats för i våra butiker, säger Annette Karlberg, VD på Sefina Pantbank.

Under de senaste åren har allt fler svenskar vänt sig till pantbanken. Bara i år har antalet nya kunder ökat med 12 procent, och lånestocken har under de senaste tio åren ökat med över 88 procent. Denna ökning kan förklaras dels av de ekonomiska utmaningar svenskarna har ställts inför, såsom stigande räntor, inflation och högre matpriser. Dels beror det på att fler upptäcker fördelarna med att låna pengar genom pantbanken, vilket erbjuder ett alternativ utan risken för att hamna i skuldfällan.

Värderingsexperten Lie Lundberg inledde sin karriär som pantlånare i Sefina Pantbanks butik på Götgatan i Stockholm, och har under sina 35 år i bolaget stött på en mängd ovanliga föremål;

– Det är få föremål som jag eller någon av mina kollegor inte har fått in genom åren. Guld är det vanligaste vi får in, och nästan alla föremål man kan tänka sig har någon gång tillverkats eller förgyllts i guld. Vi har fått in allt från underkläder till kammar och nappar i guld genom åren. Sen finns det en del föremål som varit väldigt värdefulla och extra minnesvärda för mig, som när jag fick värdera ett Fabergéskrin för runt en miljon kronor eller när jag tog emot en ring med en 12ct diamant, säger Lie Lundberg,

Värderingsexperten slår hål på vanliga myter om pantbanken

Med sin långa historia bär både pantbanker, och deras kunder, på många föreställningar och stereotyper. Lie adresserar tre vanliga myter hon ofta stöter på:

"Pantbanker är endast till för ekonomiskt utsatta."

– Många av våra kunder är personer som behöver få in extra pengar. Däremot är anledningen till det väldigt olika, det vanligaste är att man fått en oförutsedd kostnad som exempelvis en veterinärräkning och inte vill sätta sig i en skuldfälla. Vi märker även av hållbarhetstrenden och att många gärna köper föremål hos oss istället för att köpa nytt. Man får mer för pengarna och bidrar dessutom till den cirkulära ekonomin.

"Pantlån leder till höga skulder."

– Stämmer inte. När man tar ett pantlån hos oss är det ens värdeföremål som säkrar lånet. Om man, av någon anledning, inte kan eller vill återbetala lånet, så säljer vi föremålet på auktion för att täcka lånebeloppet samt upplupna räntor och avgifter.  Du kan aldrig bli återbetalningsskyldig. Det är en rättvis och transparent process som skyddar kunden från att hamna i ytterligare skuldsättning. Man får ingen betalningsanmärkning och kan inte heller hamna hos Kronofogden.

"Pantbanker ger inte rättvis ersättning för föremål."

– När det gäller ersättning för de föremål som pantsätts, vill jag understryka att vi på Sefina Pantbank alltid strävar efter att ge en rättvis värdering. Det är också viktigt att komma ihåg att vi värderar föremålet efter vad vi uppskattar att det kan säljas för om kunden inte vill hämta ut det igen, det styrs helt enkelt efter efterfrågan. I de fall då ett föremål går till auktion och säljs för mer än vad lånebeloppet, upplupna räntor och avgifter uppgår till, får alltid kunden överskottet.

Om Sefina Pantbank

Sefina Pantbank grundades 1884 och är Nordens största pantbank. Sefina står för ”Secure Finance”, vilket betyder säkra tillgångar. Affärsidén bygger på att låna ut pengar mot säkerhet, så kallade pantlån. Sefina Pantbank har runt 100 medarbetare på tjugo kontor runtom i Sverige med huvudkontor i Stockholm. För mer information, besök www.sefina.se

Om pantlån:

Lånen utgör korta brygglån vilka används för att betala räkningar och andra omedelbara behov. Vanligtvis återbetalas lånen inom tre månader, och låntagarna lånar endast det belopp de behöver. Över 80 procent av Sefina Pantbanks kunder hämtar ut sina föremål. Det är en snabb och flexibel lösning utan att placera låntagarna i en skuldfälla. Genom att fokusera på korta brygglån möjliggör Sefina Pantbank effektiv hantering av oväntade kostnader och akuta utgifter för sina kunder.

Följ Sefina Pantbank

Senaste pressmeddelandena från Sefina Pantbank