Majblommans Riksförbund

Äntligen majblommor!

Dela

Den 10 april kl 12.00 går startskottet för årets majblommeförsäljning. Barn över hela landet siktar på nya rekord med hjälp av en specialdesignad blomma. Det gäller att mobilisera inför det ökade trycket från barnfamiljer som pressas av dyrtiderna, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Årets majblommeförsäljning drar igång 10 april.
Årets majblommeförsäljning drar igång 10 april.

Den 10 april kl 12.00 går startskottet för årets majblommeförsäljning! Över 40.000 barn säljer majblommor över hela landet, både på stan med gröna väskor och i personliga webbshoppar.

Insamlingen genomförs till stöd för barn i familjer som inte har råd med det mest nödvändiga. Det handlar om allt från kläder och skor till fritidsaktiviteter.

- Vi vet att 1 av 10 lever i barnfattigdom. Det visar statistiken* och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Utöver klassiska majblommor säljs en specialdesignad majblomma i begränsad upplaga, där 1 av 10 blad saknas. Generalsekreterare Åse Henell:

- Att rycka bort det tionde blombladet kan låta brutalt, men vi vill påminna om att ett av tio barn lever i ekonomisk utsatthet. Vi vill markera att Majblomman ser allvarligt på det ekonomiska läget ur barnperspektiv.

2024 års majblomma är violfärgad. Utöver den klassiska blomman med nål, den traditionella kransen, klistermärket, en digital majblomma och en metall-pin finns den specialdesignade majblomman som saknar ett av tio blad. Den säljs i barnens personliga webbshoppar eller på www.majblomman.se och levereras till köparen med post.

För mer information, välkommen att kontakta Liv Landell Major, pressekreterare

Foto Mohammad Tellawi

* Statistik: Rädda Barnens barnfattigdomsrapport 2021

Kontakter

Bilder

Årets majblomma saknar ett av sina tio blad, som en påminnelse om att en av tio lever i barnfattigdom.
Årets majblomma saknar ett av sina tio blad, som en påminnelse om att en av tio lever i barnfattigdom.
Ladda ned bild
Årets majblomma är violfärgad och saknar ett blad - en påminnelse om barnfattigdomen i Sverige.
Årets majblomma är violfärgad och saknar ett blad - en påminnelse om barnfattigdomen i Sverige.
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Årets majblomma är violfärgad och saknar ett blad, en påminnelse om barnfattigdomen i Sverige..
Årets majblomma är violfärgad och saknar ett blad, en påminnelse om barnfattigdomen i Sverige..
Ladda ned bild

Om oss

Majblomman är en ideell organisation som verkar för barns rättigheter i Sverige sedan år 1907. Varje vår säljer barn över hela landet majblommor. Insamlingen går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner. 

Följ oss på Facebook och Instagram!

Följ Majblommans Riksförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund

Majblommans jätterekord: 90 miljoner23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv vår kan Majblomman nu summera barnens insats. Årets majblommeförsäljning resulterade i en insamling på 90 miljoner kronor. En makalös ökning med hela 14 miljoner jämfört föregående års rekordnotering. Majblommans generalsekreterare Åse Henell: - Ett helt fantastisk resultat! Att barnen som säljer majblommor skulle passera 90-miljonersstrecket var bortom alla förväntningar. Vi på Majblomman är överväldigade, och vill verkligen tacka alla barn, alla volontärer och alla majblommeköpare som har bidragit. Majblommans insamling 2024 bygger på den klassiska försäljningen av majblommor på gator och torg, kompletterat av en robust digital struktur där varje barn har en personlig webbshop. Samtidigt jobbar Majblomman kommunikativt kring ändamålet, att motverka barnfattigdomen i Sverige. Detta har sannolikt bidragit till att fler barn vill sälja majblommor. Organisationen noterar ett ökat intresse: ca 51 000 unga majblommeförsäljare deltog i årets insamling, vilket är en ökning

Majblomman och H&M inleder samarbete2.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Majblomman inleder nu ett historiskt samarbete med modekedjan H&M. Som ny företagspartner har H&M skräddarsytt ett upplägg med värdecheckar för Majblomman, vilket innebär både resurseffektivisering och förstärkning av barnrättsorganisationens ändamålsuppfyllelse. Avtalet med H&M ger också möjlighet att möta efterfrågan hos de ungdomar som vänder sig till Majblomman, vilket har varit avgörande. När den klassiska majblommeförsäljningen är avslutad ägnar Majblommans volontärer hela året åt att dela ut individuellt, ekonomiskt stöd till barn och ungdomar i ekonomisk utsatthet, över hela landet. En stor del av majblommepengarna går till kläder och skor, varför samarbetet med H&M är särskilt värdefullt. Det har länge funnits en önskan från både Majblommans volontärer och i ansökningarna från barnfamiljer, om ett samarbete med just H&M. - Det här är verkligen guld. H&M går in med stor generositet och möjliggör för Majblomman att spara resurser, och samtidigt erbjuda killar och tjejer just de

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye