Hyresgästföreningen Region Norrland

Klart med ny hyra för Östersundshems hyresgäster

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Östersundshem är nu klara. Överenskommelsen gäller från och med den 1 april 2024 och innebär att hyrorna höjs med 5,4 procent. För nyproducerade lägenheter blir höjningen något lägre.

Anne-Christine Strömberg, ordförande Hyresgästföreningen Storsjöbygden
Anne-Christine Strömberg, ordförande Hyresgästföreningen Storsjöbygden Foto: Hyresgästföreningen

Östersundshem valde att låta Hyresmarknadskommittén, HMK, avgöra årets hyreshöjningar. Beslutet från HMK innebär att allmännyttiga Östersundshem höjer hyrorna mer än många privata bostadsbolag. Eftersom överenskommelsen gäller först från och med april, i stället för från mars som Östersundshem önskat, blir dock höjningen på årsbasis i själva verket något lägre än för de privata bolagen.

- Såväl de privata bostadsbolagen som övriga allmännyttor i länet har valt att förhandla med oss och inte låta sina hyresgäster sväva i ovisshet om den nya hyran. Nu hoppas vi att även Östersundshem väljer samma väg fortsättningsvis, hyresförhandlingar sker bäst när parterna kan komma överens lokalt, säger Anne-Christine Strömberg, ordförande i Hyresgästföreningen Storsjöbygden.

Det är nu andra året i rad som hyresförhandlingarna genomförs mot bakgrund av stora kostnadsökningar och ekonomisk kris i hela landet.

– Många kämpar med att få ekonomin att gå ihop och vi har verkligen gjort allt vi kunnat för att hålla nere den här hyreshöjningen. Därför är det bra att hyresgästerna åtminstone inte kommer att drabbas av retroaktiva hyreshöjningar från 1 mars, säger Hyresgästföreningens förhandlare Hasse Dahl.

Östersundshem yrkade ursprungligen på en hyreshöjning med 9,08 procent.

För mer information:
Hasse Dahl, förhandlare, 076-798 08 64

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Norrland

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Norrland