Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.

Att minska koldioxidutsläppen till sjöss är ett tvingande globalt krav. Det nya internationella projektet REISFER syftar till att förbättra de intermodala noderna i ö- och skärgårdstrafiken genom att minska CO₂-utsläppen med 10 – 20 procent på utvalda rutter i Estland, Finland, Åland och Sverige.
Sjöfartens åtagande att uppnå koldioxidneutralitet till 2050 har föranlett ett paradigmskifte, vilket kräver innovativa metoder för att minimera utsläppen av växthusgaser. Medan större fartyg ofta dominerar diskussionerna om utsläppsminskningar, innebär trenden mot nollutsläppen en unik uppsättning utmaningar och möjligheter också för mindre färjor.
Koldioxidsnåla bränslen och elektrifiering av färjor utvecklas snabbt. Dessutom kan organisatoriska förbättringar av hela färjetransportsystemet (till exempel ruttning, schemaläggning, förbättrad digitalisering) tillsammans med olika tekniska förbättringar ytterligare öka möjligheterna att minska CO2-utsläppen.
I det nya projektet kommer dessa åtgärder utforskas gemensamt genom flera pilotaktiviteter för att ge varje partner mervärde och kostnadseffektivitet.
– Att dela kunskap och bästa praxis är hjärtat i REISFER-projektet, säger professor Ulla Tapaninen vid Estniska sjöfartsakademin.
REISFER-projektet finansieras av Interreg Central Baltic Programme 2021-2027 och samfinansieras av Europeiska Unionen. Projektet pågår från 1 april 2024 till 31 mars 2027. Det omfattar nio partner från tre länder i Östersjöregionen – Estland, Finland (inklusive Åland) och Sverige:
- Estniska sjöfartsakademin vid Tallinns tekniska universitet (huvudpartner)
- Åbo universitet (FI)
- Blidösundsbolaget (SE)
- Kihnu Veeteed (estniskt rederi) (EE)
- FinFerries (FI)
- Riigilaevastik (Estlands statliga flotta) (EE)
- Ålands landskapsegering (AX)
- Statens väg- och transportforskningsinstitut (SE)
- Sveaborgs trafik (FI)
Kontakter
För kommentarer:
Petra Stelling, senior utredare, VTI: petra.stelling@vti.se, 046-5407513
Torvald Hvistendahl, teknisk chef, Blidösundsbolaget: torvald.hvistendahl@blidosundsbolaget.se, 076-1252071
Kadi Kasepõld, Estniska sjöfartsakademin vid Tallinns tekniska universitet: kadi.kasepold@taltech.ee, +372-55621551
Ulla Tapaninen, Estniska sjöfartsakademin vid Tallinns tekniska universitet: ulla.tapaninen@taltech.ee, +372-53881309
Bilder


Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum