ST överklagar ensamarbetet på pendeltåg

- Det gäller  både arbetsmiljön för våra medlemmar men också passagerarnas säkerhet. Vi anser att det finns så pass många och allvarliga risker när tågförarna är ensam personal ombord på tågen att skyddsstoppet var motiverat, säger huvudskyddsombudet Nuru Magram.

Huvudskyddsombuden på dåvarande operatören MTR la den 24 april 2023 ett skyddsstopp på ensamarbete på pendeltågen i Stockholm. Anledningen var att företaget hade avskaffat tågvärdarna ombord och ersatt dem med kameraövervakning. Åtgärden innebar en allvarlig belastning på arbetsmiljön för tågförarna, och fack och skyddsombud kunde visa hur det även försämrade säkerheten för resenärerna ifall olyckor eller tillbud inträffade. Trots det beslutade Arbetsmiljöverket bara två dagar senare att upphäva skyddsstoppet med motiveringen att MTR vidtagit tillräckliga åtgärder för att undanröja riskerna. Senare framkom att vid tidpunkten för Arbetsmiljöverkets inspektion hade MTR inte delat med sig av all information om riskerna.

Förvaltningsrätten meddelade i en dom den 1 mars 2024 avslag av det överklagande som skyddsombuden gjorde av Arbetsmiljöverkets beslut.

Begäran om prövningstillstånd i kammarrätten görs gemensamt av Fackförbundet ST och SEKO.

Om oss

Britta Lejon fortsätter som ordförande i Fackförbundet ST29.5.2024 16:15:40 CEST | Pressmeddelande

På Fackförbundet STs pågående kongress har Britta Lejon idag omvalts till förbundsordförande för en ny mandatperiod. Även Peter Lennartsson fick fortsatt förtroende i sin roll som förste vice ordförande, medan Linda Söderman tillträder som ny andre vice ordförande. Kongressen har också antagit ett nytt förbundspolitiskt program som samlar förbundets ställningstaganden och värderingar.

Fackförbundet ST anmäler Energimyndigheten till JK24.5.2024 13:08:01 CEST | Pressmeddelande

Idag har Fackförbundet ST anmält Energimyndigheten till Justitiekanslern (JK) för att ha kränkt grundlagsskyddade friheter hos en medarbetare. Energimyndigheten har genom att upphäva säkerhetsklassningen för en medarbetare och ST-medlem på grund av dennas sympatier för en organisation som tillämpat civil olydnad, åsidosatt såväl yttrandefrihet som mötesfrihet och demonstrationsfrihet. På grund av återkallad säkerhetsklassning har medarbetarens tjänst avslutats, vilket gör att Fackförbundet ST anser att Energimyndigheten ska betala 200 000 kronor i skadestånd.

Fackförbundet ST håller kongress 28–30 maj22.5.2024 16:32:47 CEST | Pressmeddelande

Den 28–30 maj samlas fler än 100 ombud till Fackförbundet STs kongress. Det är förbundets högsta beslutande organ och hålls vart fjärde år. Förutom att kongressen i vanlig ordning väljer en ny förbundsstyrelse och förbundsordförande, ska årets kongress också ta ställning till bland annat förslaget om ett förbundspolitiskt program. Kongressen hålls på Clarion Hotel i Stockholm och direktsänds även på förbundets hemsida st.org.

Fackförbundet  ST utvidgar blockaden mot Tesla14.5.2024 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Fackförbundet ST varslar idag om en utvidgning av blockaden av postutdelning till Tesla genom PostNord Sverige AB. Det har kommit till STs kännedom att Tesla kringgår den tidigare beslutade blockaden genom att beställa registreringsskyltar från Transportstyrelsen till andra adresser än där de själva har verksamhet. Därför har ST beslutat att utvidga blockaden till utdelning av post adresserade till Tesla även på dessa adresser. Varslet innebär att blockaden utvidgas från och med 24 maj.