Sverigdemokraterna granskar utredningen om sjukförsäkringen

"Utredningen om sjukförsäkringen i förändring” – Så heter den utredning som har analyserat och utvärderat de senaste årens förändringar i sjukförsäkringens regelverk. Sverigedemokraterna var med och genomförde dessa förändringar eftersom vi tidigt såg ett behov av att se över det dåvarande regelverket inom sjukförsäkringen. Nu har reformerna utvärderats och vi kommer att granska innehållet i utredningen med kritiska ögon.

Vår tydliga utgångspunkt är fortsatt att sjukförsäkringen ska garantera en grundläggande ekonomisk trygghet för den som är sjuk, där individens behov och förutsättningar alltid är centrala. Samtidigt menar vi att målsättningen måste vara att människor ska bli friska och återgå i arbete, i  samtliga fall där det är möjligt.

Sverigedemokraternas uppfattning är att det finns stor förbättringspotential i dagens sjukförsäkringssystem och vi kommer att återkomma i den här frågan längre fram.

Sverigedemokraternas gruppledare i socialförsäkringsutskottet, Clara Aranda, kommenterar:

- Det faktum att det nu finns en utvärdering av de senaste årens reformeringar i sjukförsäkringens regelverk förändrar ingenting i de regler som finns idag. Det existerar inget skarpt förslag för riksdagen att ta ställning till, eller någon uppgörelse med regeringen om några specifika förändringar. Vi kommer att granska slutbetänkandet från utredningen i sin helhet, och även remissvaren, innan vi tar slutgiltig ställning i något avseende. Det är alltså en pågående process och vi ämnar inte föregå det arbetet och den fortsatta dialogen med regeringen.

- Vi behöver också ta i beaktande att vi idag har en situation där sjukskrivningar till följd av psykisk ohälsa fortsätter att öka och står för över hälften av alla längre sjukfall. Med den problematiska utvecklingen i åtanke är det angeläget att vi riktar fokus på rätt insatser och ser till att arbeta för ett sjukförsäkringssystem som är bättre anpassat, i syfte att kunna hantera den numera vanligaste sjukskrivningsorsaken på ett ändamålsenligt sätt.

Sverigedemokraterna startar kyrkopolitiskt förbund12.2.2024 14:09:06 CET | Nyheter

Sverigedemokraterna tar idag ett viktigt steg mot att ytterligare stärka och fördjupa sitt engagemang för Sveriges kristna värdegrund och kulturarv genom att officiellt starta ett kyrkopolitiskt förbund inom partiet. Detta nya förbund syftar till att samordna och intensifiera arbetet med de frågor som hanteras inom kyrkan på ett sätt som både respekterar den kristna trostraditionen och möter dagens utmaningar. Initiativet till det kyrkopolitiska förbundet kommer i ett läge där intresset och engagemanget för kyrkans roll i samhället växer inom partiet. - Jag är glad över att vi tar steget att upprätta ett förbund inom Sverigedemokraterna. Det är många inom partiet som är starkt engagerade för vår kristna värdegrund, vårt kristna kulturarv och de frågor som hanteras inom kyrkan, säger Daniel Engström, gruppledare SD Kyrkomötesgrupp. Förbundet är tänkt att fungera som en bro mellan den traditionella kyrkopolitiken och partiets bredare politiska agenda, och därmed erbjuda en plattform för