Bukowski Auktioner AB

Samtida konst i världsklass på Contemporary Art & Design

Nordens ledande auktion för samtida konst och design är tillbaka med konst av internationella toppnamn som Alex Katz, James Rosenquist, David Hockney, Yves Klein och grafiska verk av Keith Haring och Andy Warhol. Inom den svenska konsten hittar vi uppmärksammade konstnärer som Mamma Andersson, Nathalie Djurberg & Hans Berg och Andreas Eriksson samt eftersökta favoriter som Lena Cronqvist, Rolf Hansson och Ola Billgren. Designavdelningen bjuder denna säsong på ett spännande urval samtida formgivare som Alexis Verstraeten & Pauline Montironi, David Taylor, Nick Ross och Lindsey Adelman, samt en samling möbler av Mats Theselius och Jonas Bohlin för Källemo - bland dem Bohlins brutalistiska designklassiker ”Iron Concrete”.

"Flowers for a Wedding" av David Hockney, Canapé av Mats Theselius

Vårens auktion bjuder på en ovanligt spektakulär uppställning internationell konst av några av de absoluta toppnamnen. Bland höjdpunkterna kan nämnas målningen ”Cane Garden Bay 2” av Alex Katz, föreställande konstnärens fru Ada, målad 1974. Auktionens mest monumentala verk är tveklöst ”Welcome to the Water Planet III” av den amerikanske popkonstnären James Rosenquist - som mäter hela fem gånger två meter – föreställande ett blommotiv i tre delar.  I mindre format hittar vi oljemålningen ”Flowers for a Wedding” av den brittiske konstnären David Hockney, föreställande ett stilleben med blommor i vas, samt en monokrom Yves Klein i hans patenterade ”IKB” pigment. Andra eftersökta internationella konstnärer inkluderar Sheila Hicks. Donald Baechler och Jim Dine.

null
”Cane Garden Bay 2” av Alex Katz, fåtölj av Magniberg, "Cactus" av Guido Drocco & Franco Mello

Mamma Andersson finns representerad med flera verk där hon med olika tekniker och sin måleriska stil bjuder in till personliga bildvärldar. Verket ”All They Had To Do Was Dream” från 2001 utforskar temat uppväxt och relationer och vad det innebär att tillhöra en grupp och att stå utanför. Den svenska avdelningen innehåller även verk av konstnärer som Nathalie & Hans Berg, Karin Broos, Rolf Hanson, Torsten Andersson, Ola Billgren, Lena Cronqvist, Andreas Eriksson mfl.

Inom avdelningen för fotografi hittar vi bilder av internationella fotografer som Terry O´Neill, Diane Arbus, Nick Brandt, David Yarrow, Steve McCurry samt svenska väletablerade namn som Christer Strömholm, Nathalia Edenmont och Denise Grünstein. En noga kurerad avdelning grafik bjuder vidare på höjdpunkter som Keith Harings verk Totem”, ett träsnitt från 1989, Andy Warhols ”Marilyn Monroe (Marilyn)” och ”Venus” samt verk av Christo & Jeanne Claude, Damien Hirst mfl.

null
Mamma Andersson, "All They Had To Do Was Dream"

Designavdelningen har glädjen att presentera en ovanlig variant av en ikonisk svensk möbel, den så kallade ”Iron Concrete” designad av Jonas Bohlin 1987.  Stolen togs fram i en begränsad upplaga om 15+2 HC exemplar och föreliggande stol var Jonas Bohlins egna exemplar som såldes på auktionen Hommage à Jonas Bohlin i Stockholm 2003, när Bohlin stängde sitt arkitektkontor och avyttrade alla prototyper och egna exemplar. Även Mats Theselius finns representerad med ett antal möbler för Källemo tillverkade i limiterade upplagor. Bland dem fåtöljerna ”El Rey” och ”Birdland”, en specialbeställd variant av ”Järn/Mocca”, en vikskärm i ärgad kopparplåt samt olika varianter av hans aluminiumfåtöljer.

Designavdelningen bjuder vidare på eftertraktade föremål från Poul Kjaerholm, Patricia Urqiola, India Mahdavi och en intressant mix av samtida formgivare som Alexis Verstraeten & Pauline Montironi, David Taylor, Nick Ross och Lindsey Adelman.

"Iron Concrete" av Jonas Bohlin, "Birdland" och "Järn/Mocca" av Mats Theselius

Visning  19 – 23 april, Berzelii Park, Stockholm

Öppet Vardagar kl. 11–18, helg kl. 11- 16

Auktion Live  24 – 25 april, Arsenalsgatan 2, Stockholm

Se hela katalogen - https://www.bukowskis.com/auctions/654/home

Sheila Hicks, Vladimir Kagan, Lindsey Adelman mfl.
”Iron Concrete” designad av Jonas Bohlin 1987
Ladda ned bild
Alex Katz, "Cane Garden Bay 2"
Ladda ned bild
Yves Klein, "Untitled Blue Monochrome (IKB 327)
Ladda ned bild
James Rosenquist, "Welcome to the Water Planet III"
Ladda ned bild
David Hockney, "Flowers for a Wedding"
Ladda ned bild
Mamma Andersson, "All They Had To Do Was Dream"
Ladda ned bild
Mamma Andersson, Alexis Verstraeten & Pauline Montironi mfl.
"Iron Concrete" av Jonas Bohlin, "Birdland" och "Järn/Mocca" av Mats Theselius
"Flowers for a Wedding" David Hockney, Canapé av Mats Theselius

Om oss

Bukowskis är Nordens ledande auktionshus med det mest kvalitativa utbudet av konst och design. Hos Bukowskis finns Sveriges främsta experter inom klassisk, modern och samtida konst samt design och konsthantverk.

Bukowskis - Nordens ledande auktionshus

Följ Bukowski Auktioner AB