Så förändras Bandyallsvenskan och Division 1 till säsongen 2024/2025

Nu är det klart vilka förändringar i kvalen gällande Bandyallsvenskan herr och division 1 som kommer att implementeras den kommande säsongen. Förändringarna är ett resultat av den serieöversyn som beslutades under 2023 och som ska börja gälla säsongen 2025/2026.

Foto: Romus Ramström

Arbetet med serieöversynen påbörjades 2021 och omfattade i sin helhet samtliga serier som förbundet administrerar, det vill säga från U16 och F17 och upp till seniorserierna. När serieöversynen beslutades 2023 innefattade den bland annat att säsongsstarten tidigareläggs för Elitserien dam och herr till säsongen 2025/2026. Även säsongsstarten för Bandyallsvenskan herr tidigareläggs och serien ändrar serieform till rak dubbelserie, med 14 lag.

Från säsongen 2025/2026 kommer division 1 ändras till att vara en kvalificeringsserie med 30 lag fördelat på tre olika serier – Norr, Öster och Väster. Lag 1 och 2 i varje serie går till allsvenskt kval, precis som tidigare säsonger.

Besluten gällande serieöversynen betyder att säsongen 2024/2025 kommer innebära förändringar i upp- och nerflyttningar för att möjliggöra besluten i serieöversynen, vilket nu Svenska Bandyförbundets tävlingskommitté (TK) fastställt.

– Det allsvenska kvalet kommer se lite annorlunda ut nästa år, som en konsekvens av att antalet lag skall reduceras i både Bandyallsvenskan herr och division 1 inför säsongen 2025/2026, säger Anna-Karin Larsson, tävlingsansvarig på Svenska Bandyförbundet.

– Säsongen som kommer nu blir en övergångssäsong där tre lag, i stället för tidigare två, från Bandyallsvenskan herr kommer få spela allsvenskt kval, med sex lag från division 1. Konkurrensen blir tuff, då dessa nio lag spelar om tre platser i Bandyallsvenskan herr 2025/2026.

Så blir kommande säsong

Bandyallsvenskan herr spelas med 16 lag men förändringar kommer att göras så att serien reduceras till 14 lag till 2025/2026. Under kommande säsong är det fortsatt ett lag som går direkt upp till Elitserien och två lag som spelar Elitseriekval. Lag 15 och 16 åker direkt ur till division 1 och lag 12, 13 och 14 går till negativt kval (allsvenskt kval), dvs. ett lag mer än tidigare säsonger.

Det allsvenska kvalet består av tre geografiskt uppdelade kvalgrupper med tre lag i varje grupp. De spelas som raka dubbelserier med fyra matcher per lag. Segraren i respektive kvalgrupp spelar i Bandyallsvenskan herr säsongen 2025/2026.

Division 1

Vad gäller Division 1 måste lagen hamna bland de åtta främsta för att säkra en plats i serien den kommande säsongen, eftersom antalet lag i serien ska förändras. De sista platserna fylls av segrare i Division 2 och lag nio och nedåt i Division 1. TK fastställer rangordning.

Svenska Bandyförbundet är ett oberoende specialförbund inom Riksidrottsförbundet och har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt. Svensk bandy har 53 000 aktiva i 157 föreningar. Svensk bandy är förebilder på den internationella spelplanen - vi har sex landslag varav fem är regerande världsmästare. Nya stjärnor tänds varje dag, samtidigt som alla är välkomna inom svensk bandy.

Förbundet är en politiskt och religiöst oberoende allmännyttig ideell organisation som aktivt arbetar mot doping, matchfixning, osund ekonomi och annat fusk samt mot rasism och varje annan form av diskriminering och våld såväl på som utanför idrottsarenan. Svensk bandy vilar på starka traditioner, men strävar samtidigt mot framtidens bandygemenskap genom att aktivt jobba med frågor där schyssta villkor är i fokus. I bandy ska lirarna få vara lirare på sina villkor.