Seglet, samverkanscentral Bergslagen i Örebro är invigd
Tisdag 9 april 2024 invigdes Seglet, samverkanscentral Bergslagen i Örebro. Samverkanscentralen är unik i Sverige och ska bland annat leda till kortare larmkedjor och förbättrad samverkan mellan olika samhällsaktörer.

I den nya samverkanscentralen leder polisregion Bergslagen, SOS Alarm och Räddningsregion Bergslagen olika typer av insatser i delar av mellersta Sverige.
– Målet med den nya samverkanscentralen är att stärka vår förmåga att hantera både vardagliga händelser och större kriser, och att olycksdrabbade ska få snabbare hjälp med rätt resurs på plats. För att nå dit ska vi ha ett välfungerande och effektivt ledningsarbete i vår gemensamma samverkanscentral, med nya effektiva metoder, säger Mats Scherp, projektledare, polisregion Bergslagen.
Det som är unikt med Seglet är att det finns en gemensam samverkansarena där polisen, SOS Alarm och räddningstjänsten kan leda insatser tillsammans dygnet runt. Det finns även möjlighet för andra samhällsaktörer att nyttja lokalerna för samverkan, exempelvis vid större samhällsstörningar.
– Idén med att inrätta en myndighetsgemensam ledningscentral är något som vi inom polisen lanserade redan 2015. Mycket har hänt i vår omvärld sedan dess, både i Sverige men även utomlands, vilket ställer krav på oss myndigheter att vara ännu mer på tårna för att möta kriser och utmaningar. Idén har nu blivit verklighet och det känns bra att vi nu tillsammans kan skapa trygghet för oss alla både internt och inte minst för medborgarna som nu får ett samordnat, kvalificerat och väl avvägt stöd oavsett vilka händelser som inträffar, säger Patrick Ungsäter, chef för polisregion Bergslagen.
– Vi ser stora fördelar med att alla ”blåljusorganisationerna” är samlokaliserade i gemensamma lokaler i Seglet redan då larm inkommer till SOS Alarm. Vi ser också fördelar med att vi kan påbörja samverkan med övriga samhällsaktörer gemensamt och snabbare i Seglet för att tillskapa effektiva insatser, där även riskbedömningar underlättas, säger räddningschef Per-Ove Staberyd, brandchef Nerikes Brandkår.
– Samverkan är en stor och viktig del av SOS Alarms vardag. Genom denna unika central kommer det finnas stora möjligheter att ta samverkan till nästa nivå, säger Susanne Steijer, platschef SOS Alarm Örebro.
Kontakt vid frågor
Övergripande frågor om projektet, kontakta projektledare Mats Scherp, 114 14 (växel), mats.scherp@polisen.se.
Frågor om polisregion Bergslagens verksamhet i samverkanscentralen, kontakta polisregion Bergslagen mediacenter som förmedlar kontakt till rätt person, 010 - 56 705 56, media.bergslagen@polisen.se
Frågor om Räddningsregion Bergslagens verksamhet i samverkanscentralen, kontakta Per-Ove Staberyd, 070-56 83 116, per-ove.staberyd@nerikesbrandkar.se
Frågor om SOS Alarms verksamhet i samverkanscentralen, kontakta Susanne Steijer, 010- 140 8334.
Nyckelord
Kontakter
Douglas NorströmAnsvarig press- och samhällskontakterSOS Alarm
Tel:08-20 53 07press@sosalarm.seBilder




SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Nya ledamöter i SOS Alarms styrelse23.4.2025 13:01:00 CEST | Pressmeddelande
Under SOS Alarm Sverige ABs årsstämma den 23 april 2025 har Dan Ericsson och Christine Rankin valts in som nya ledamöter i bolagets styrelse. Ulrica Messing omvaldes till styrelseordförande. Detta gäller fram till nästa årsstämma.
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
Säkerhetsarbetet inför Eurovision i Malmö tilldelas SOS Alarms 112-pris11.2.2025 15:21:56 CET | Pressmeddelande
2025 års 112-pris tilldelas Malmö stad, Polisen i Malmö och Sveriges Television för säkerhetsarbetet inför Eurovision Song Contest i maj 2024.
Påminnelse om pressinbjudan till 112-dagen 202510.2.2025 10:18:22 CET | Pressmeddelande
Välkommen till årets 112-dag där frågor om beredskap och samarbete under kris kommer att diskuteras.
Pressinbjudan till 112-dagen 20253.2.2025 09:59:08 CET | Pressmeddelande
Temat för årets upplaga av 112-dagen är Är Sverige redo för kris? Det militära och civila i Sverige försvaret står inför den största upprustningen i modern tid. För att uppnå ökad motståndskraft krävs nya arbetsmetoder och närmare samarbeten mellan det offentliga och civila samhällets aktörer. Hur ser Sveriges förmåga att hantera stora utmaningar, från samhällsstörningar till höjd beredskap och krig, ut? Är vi förberedda för att hantera det oväntade och hur kan myndigheter och näringsliv arbeta tillsammans för att möta nya hot?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum