Företagare ger höga betyg för kommunens företagsservice
Företagen i Uppsala ger fortsatt höga betyg till kommunens företagsservice. Störst förbättring visar kommunens bygglovsverksamhet, som ligger väl över genomsnittet i Sverige. Resultaten kommer från Sveriges kommuners och regioners årliga undersökning "Öppna jämförelser – Företagsklimat 2023" som publiceras idag.
![Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande och Charlotte Skott, Uppsala kommuns näringslivsdirektör, gläds åt att företagarna åter igen höjer betyget för kommunens service inom flera viktiga serviceområden. Foto: Johan Wahlgren.](/data/images/public/3235517/3436589/9712e1ca-2104-4a0f-b454-33824e24390a-w_720.jpg)
– Jag är stolt över att vi ännu en gång får bekräftelse på att företagen i Uppsala är nöjda med kommunens service. Vi kan konstatera att det kontinuerliga förbättringsarbetet ute i verksamheterna ger resultat och vi är stolta över de förbättringar vi åstadkommer, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Det totala resultatet för 2023 visar att viktiga serviceområden som effektivitet, tillgänglighet och information har förbättrats. Därmed ligger fem av sex serviceområden över genomsnittet för Sverige.
Bygglovsverksamheten visar även i år den största förbättringen
Nöjd-Kund-Index (NKI) som ökade från 60 (2021) till 68 (2022) har ökat ytterligare till 72 (2023). Det är väl över genomsnittet för Sverige på 68 och bättre än andra större städer i Sverige. Det viktiga serviceområdet effektivitet för bygglov har ökat till 71 (2023) från 63 (2022). Även markupplåtelser har förbättrat sitt NKI till 76 (2023) från 73 (2022).
Den positiva trenden för bygglovsprocessen förklaras av att verksamheten kontinuerligt arbetar med förbättringar. Löpande kontakter och dialog med företag ger värdefulla insikter kring deras behov och förväntningar. Alla insikter sammanställs, utvärderas och prioriteras inför genomförande, vilket ger en överblick av effekterna. Många automatiseringsinitiativ med hjälp av AI-verktyg såsom RPA (Robotic Process Automation) har också genomförts med fokus på att effektivisera administrationen. Det kan förklara det förbättrade betyget när det gäller effektivitet. Utöver detta ger ett nära samarbete med kommunens Kontaktcenter företagen en tydlig väg in till rätt kontakter.
– Vårt fokus på att kontinuerligt utveckla bygglovsprocessen utifrån företagens behov har verkligen gett resultat i de senaste två mätningarna. Genom att handläggaren lyssnar in företagaren kan vi föra in idéer och åsikter vidare in i vårt förbättringsnav. Där samlas all feedback digitalt och vi träffas löpande för att utvärdera och prioritera de aktiviteter som ska genomföras. Vi får också en överblick av vad som genomförs och har genomförts, säger Andreas Thoor, områdeschef för bygglov, Stadsbyggnadsförvaltningen.
Något som också har utvecklats och uppskattats är att de som arbetar med markupplåtelser har förbättrat tillgängligheten, vilket resulterar i att företagarna tidigt får snabb och tydlig återkoppling om vad som krävs för en effektiv process.
Så här säger företagarna
– Vi på Cytiva hanterar löpande en mängd bygglovsärenden och behövde se över våra rutiner och processer. Vi tog kontakt med kommunen och arbetade tillsammans fram en arbetsordning, rutiner och tydighet i hur vi går tillväga samt hur vi följer upp våra bygglovsärenden. När vi hörde av oss var kommunen väldigt snabba och hjälpsamma och skapade ett forum med rätt kontakter. Tillsammans har vi nu satt formerna för att en väl fungerande bygglovshantering för båda parter, säger Daniel Gillheim, Manager Facility Management, Cytiva Sweden AB.
– Vi har haft kontakt med kommunen för både små och stora ärenden. Som företagare behöver vi enkelhet, effektivitet och snabba beslut, gärna med en personlig kontakt när det är möjligt, och det har kommunen visat att de kan ge oss, säger Claes Landing, grundare och senior rådgivare på Forsa Hembageri och Güntherska Hovkonditori & Schweizeri.
Årlig mätning som visar vägen till förbättring
Sveriges kommuner och regioner, SKR, mäter kommunernas service i myndighetsärenden och företagsklimatet kontinuerligt. Under 2023 är företagens helhetsbetyg på Uppsala kommun oförändrat på 75 av 100 möjliga. Sedan 2012 har Uppsala stigit med hela 15 enheter, från 60. Snittet i Sverige är 75. Ett betyg över 70 klassas som högt av SKR i sin redovisning Öppna jämförelser av företagsklimatet.
– Att driva företagsklimatet framåt är en ständig utvecklingsresa. Nöjd-Kund-Index visar var vi behöver accelerera för att möta företagarnas förväntningar och behov samtidigt som vi ser var vi behöver stärka vårt arbete. Vi är tacksamma för de insikter och omdömen som företagarna ger oss att arbeta med i vårt förbättringsarbete och strävar efter att vara en bra affärspartner som skapar goda förutsättningar för att driva företag i vår kommun säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör i Uppsala kommun.
Kontakter
Erik Pelling, (S)Kommunstyrelsens ordförande
Tel:018-727 13 18erik.pelling@uppsala.seAndreas ThoorOmrådeschef, bygglov
Tel:018-7261491andreas.thoor@uppsala.seCharlotte SkottNäringslivsdirektör
Tel:018-727 13 12charlotte.skott@uppsala.seMaria SchelinPressansvarigUppsala kommun
Tel:018-727 20 40maria.schelin@uppsala.seBilder
![Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande och Charlotte Skott, Uppsala kommuns näringslivsdirektör, gläds åt att företagarna åter igen höjer betyget för kommunens service inom flera viktiga serviceområden. Foto: Johan Wahlgren.](/data/images/public/3235517/3436589/9712e1ca-2104-4a0f-b454-33824e24390a-w_240.jpg)
Uppsala är Sveriges fjärde största kommun med mer än 240 000 invånare. Här utvecklar vi Uppsala hållbart för att dagens och morgondagens invånare ska trivas och må bra. För här har vi nära till kunskap och samverkan. Här har vi nära till grönområden och inspirerande kultur. Här ska livet vara enkelt, tryggt och tillgängligt – för alla.
Följ Uppsala kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uppsala kommun
Tullgarnsbron stängs för reparation idag fredag klockan 1028.6.2024 08:37:33 CEST | Pressmeddelande
Idag, fredag klockan 10, stänger Tullgarnsbron för en reparation. Den beräknas öppna för trafik senare under dagen. Skyltar sätts upp för att förtydliga avstängningen.
Bostadsbyggare får skjuta upp betalningar26.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mitt i byggkrisen antar Uppsala kommun nya regler. För att sätta fart på byggandet i staden tillåts bostadsbyggare nu skjuta upp sina betalningar i över två år.
Nu förbereds gatorna för spårväg i Uppsala19.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Snart börjar bygget av Uppsalas spårväg. På kommunfullmäktige den 17 juni antogs detaljplanen för flera delsträckor och spårvagnsdepån. Förberedelserna för spårvägsbygget börjar till hösten.
Så röstade Uppsalaborna i folkomröstningen - resultat per valdistrikt14.6.2024 10:54:29 CEST | Pressmeddelande
Resultatet i Uppsala kommuns folkomröstning är nu fastställt. Ta del av hur Uppsalaborna röstade och valdeltagandet i varje valdistrikt.
Fyrishovsområdet byggs ut med nya grönområden11.6.2024 15:27:12 CEST | Pressmeddelande
För att skapa en grönare stad planerar Uppsala kommun för nya grönområden vid Fyrishov. Det ska bland annat bli en större park och ett gång- och cykelstråk längs med Fyrisån.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum