Rekordmånga företag förväntar sig ökad lönsamhet

Sex av tio företagsledare inom mid-market förväntar sig ökad lönsamhet de kommande tolv månaderna. Samtidigt planerar vartannat bolag att höja försäljningspriserna. Det visar Grant Thorntons senaste International Business Report (IBR) som mäter affärsklimatet hos beslutsfattare över hela världen.

Anna Johnson, vd Grant Thornton

Andelen företagsledare som är optimistiska ligger på 66 procent, upp en procentenhet från förra halvåret, trots prognoser som indikerar att den globala BNP-tillväxten kommer att stanna på en relativt låg nivå. Samtidigt finns osäkerheter som tros påverka tillväxtprognoserna, såsom det rekordhöga antalet nationella val runt om i världen, utmaningar till följd av högre inflation än förväntat samt fortsatt höga räntor.

Ökad investeringsvilja
Grant Thorntons undersökning visar att när både försäljningspriser och lönsamhet förväntas öka och optimismen förblir hög, vågar företagen också investera. Hela 66 procent av beslutsfattarna planerar att öka sina investeringar i it (en ökning med fem procentenheter) och 55 procent planerar att öka investeringarna i forskning och utveckling, FoU (en ökning med tre procentenheter).

- Med en stabil tro på tillväxt och en vilja att investera, visar beslutsfattare i medelstora företag att de är redo att omvandla optimism till handling och på sätt säkra sin plats på marknaden. Det är glädjande och inspirerande att se denna positiva trend. Det är också grunden till en långsiktig hållbar tillväxt i näringslivet, säger Anna Johnson, vd på Grant Thornton Sverige.

Andelen som förväntar sig ökade investeringar i kompetensutveckling är fortsatt rekordhög med 58 procent (en ökning med två procentenheter). Det kan tyda på att investeringar i it går hand i hand med investeringar i talang, och att en kombination av båda behövs för att leverera hållbar tillväxt.

Företagens ökade investeringar i it kan också kopplas till att 50 procent av företagsledarna nämner cybersäkerhet som ett orosmoln. Satsningar på it-området blir då en defensiv investering när cyberattacker blir allt vanligare och sofistikerade.

- Vi befinner oss i en tid där mod och proaktivitet är nyckeln. Att satsa på innovation och teknologi är inte bara ett skydd mot cyberhot – det öppnar också för att skapa hållbar tillväxt och internationella möjligheter, säger Anna Johnson.

Trots en dyster geopolitisk prognos är företag också mer hoppfulla om sina egna internationella möjligheter. En rekordhög andel respondenter, 45 procent, förväntar sig en ökning av intäkterna från utländska marknader under de kommande tolv månaderna (en ökning med tre procentenheter).

Om undersökningen
International Business Report (IBR) kartlägger åsikter och förväntningar från cirka 10 000 företag på 28 marknader världen över. Undersökningen är branschöverskridande, görs två gånger om året och innefattar intervjuer med vd:ar, styrelseordföranden eller andra ledare. Frågorna översätts till lokala språk och undersökningen utförs både via online- och telefonintervjuer. Läs mer om metodiken här: Global business pulse methodology | Grant Thornton insights