Friends Agenda

Silver och brons till employerbrandingkampanj för LKAB

Dela

SM i Employer branding gick av stapeln 10 april. LKAB:s kampanj "Shape the future go north" tog hem silvret i kategorin bästa kampanj och brons i Grand Prix-klassen. 

Prisutdelning på Magnet Awards. Foto:Johan Adelstå
Prisutdelning på Magnet Awards. Foto:Johan Adelstå

Det Employer Value Proposition (EVP) som kampanjen grundar sig på "Our greatest challenge. Your greatest Opportunity." har tagits fram av Friends Agenda. Vi har även producerat kampanjen som har till syfte att locka människor att flytta till de nordligaste delarna av Sverige och söka jobb på LKAB. 

Ritualen filmade och Oddwork har varit digital mediebyrå och arbetat med SoMe-anpassningar.

Juryns motivering till silvret för bästa kampanj: "Först flyttade de en stad. Nu vill de flytta massor av arbetskraft och rädda världen samtidigt som de erbjuder en ny livsstil och en ny framtid. En välgjord och vacker kampanj som sannolikt väcker både känslor, drömmar och intresse långt utanför Sveriges gränser."

Juryns motivering till bronset i Grand Prix: "Det råder stenhård konkurrens i hela Sverige om att rekrytera denna högkvalificerade yrkesgrupp. Och utöver kampen mot andra företag i andra delar av Sverige och världen behöver denna arbetsgivare även locka många nya medarbetare att flytta till en helt ny ort. Genom att skapa personas som matchar såväl en syftesdriven lust att arbeta inom denna bransch, som att tala till en specifik livsstil och en vilja att vistats i en specifik del av Sverige, har årets tredjepristagare lyckats öka antalet ansökningar markant."

Sedan kampanjen lanserades i december 2022 så har vi sett följande resultat:

  • Nytt kännedomsrekord 2023 i den varumärkesmätning som Novus gör årligen på uppdrag av LKAB:  90% känner till LKAB.
  • Nytt rekord även när det gäller positiv inställning till LKAB. 44 procent (+8) är ganska eller mycket positiva till LKAB.
  • Hela 23 procent av svenskarna kan tänka sig att arbeta på LKAB.
  • Nya på Kantar Publics lista över Sveriges 50 högst ansedda företag (7:e plats).
  • Nya på Academic Works lista över Sveriges 100 mest attraktiva arbetsgivare bland unga (plats 59).
  • Flyttviljan till de allra nordligaste delarna av Sverige ökar rekordartat i den undersökning som Novus gjort på uppdrag av LKAB 2021, 2022 och 2023. 
  • Det är ungdomarna som är mest positiva. 62 % av de under 30 kan tänka sig att flytta till norra Norrland. En ökning med 21 procentenheter jämfört med 2022.
  • Kiruna är den ort som ökat mest i mätningen 11% av svenskarna kan nu tänka sig att flytta hit (+3)
  • Totala unika besök hemsida från kampanjen: 320 000 av totalt 420 000
  • Ökat engagemang på Linkedin sedan kampanjstart: +4 462%
  • Det totala antalet ansökningar ökade med 50 procent jämfört med föregående år till 20,000 ansökningar 2023. 

Bilder

Följ Friends Agenda

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Friends Agenda

Årets första halvlek – demokratiseringskampanjer, poddmakeri och lägereldsreality21.5.2024 14:43:26 CEST | Nyheter

Första halvan av 2024 lider mot sitt slut. I backspegeln ser vi ett halvår präglat av en ängslig och prisstyrd marknad där vi tvingats lära oss nytt och se alternativa lösningar. Vad är AI och hur kan vi använda oss av det, hur fortsätter vi stärka och förverkliga den gröna omställningen, hur kan kommunikation fungera som ett demokratiseringsverktyg och vilka mediala uppdrag är viktiga i en splittrad tid?

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye