Jämtkrafts koboltfria batterier på plats

Nyligen levererades de sista av de koboltfria batterierna till hybridanläggningen Hydrobooster vid Hissmofors vattenkraftverk i Krokom. De 15 megawatten i batterikapacitet ska hjälpa till att stabilisera elnätet vid stora frekvensvariationer. Anläggningen ska testköras i sommar och stå driftklar i september.

De sista batterierna lyfts på plats i anläggningen vid Hissmofors vattenkraftverk. Foto: Victor Agestam

Hydrobooster blir Jämtkrafts andra och största hybridanläggning. I slutet av 2021 driftsattes hybridanläggningen Granulator vid Granboforsens vattenkraftverk.

– Den var ett utvecklingsprojekt som syftade till att lära oss mer om tekniken och dess möjligheter tillsammans med vattenkraft. Det var ett viktigt steg som vi har nytta av nu när vi skalar upp, säger Yvonne Berglin, Jämtkrafts chef på vattenkraft.

Batterier utan kobolt
Hydrobooster har 15 gånger större kapacitet och batterierna är fria från den omdiskuterade mineralen kobolt som oftast bryts i konfliktdrabbade områden som Kongo-Kinshasa

– Vi har varit noga i valet av leverantör eftersom batterimetaller ofta utvinns i länder som kränker mänskliga rättigheter med exempelvis tvångs- eller barnarbete. Fluence tar frågan på stort allvar och arbetar i enlighet med Responsible Minerals Initiative, ett branschsamarbete som erkänts av Amnesty International, för att säkerställa ansvarsfulla leveranskedjor, säger Yvonne Berglin.

Hydroboosters stora kapacitet gör att intäkterna från stödtjänster till Svenska Kraftnät blir större, samtidigt som slitaget på miljön och själva vattenkraftverket kan bli mindre.

– Batterianläggningen fungerar lite som en krockkudde för vattenkraftverket, som inte behöver starta upp lika hastigt. Det gör också att slitaget på älvkanterna kan minska, säger Yvonne Berglin.

Flexiblare elnät
Investeringen är en del i Jämtkrafts strategi att möta energiomställningen med fler tjänster för att kunna ha ett energisystem i balans även framgent. Ett exempel är den installerade solenergin i Europa som soliga dagar levererar så stor effekt att elnätet behöver avlastas.

– Det kan handla om använda batteriet till nedregleringstjänster för att klara dagar med mycket sol, men också att klara av ett plötsligt stopp i en kärnkraftsreaktor. Framtidens energisystem stavas flexibilitet och dessa batterianläggningar ökar flexibiliteten i elnätet, säger Gabriel Duveskog, chef för elproduktion på Jämtkraft.

Nedladdningslänk till bilder och film på när batterierna lyfts in i anläggningen:

För mer information:
Yvonne Berglin, vattenkraftschef Jämtkraft