Unionen om budgeten: satsningar för att stärka svensk konkurrenskraft och kompetens saknas

Regeringen presenterar flera nödvändiga satsningar på vård, skola och rättsväsendet, men satsningar för att komma till rätta med kompetensgapet på arbetsmarknaden saknas. Unionen hade velat se satsningar på CSN och Försäkringskassan för att hantera omställningsstudiestödet - och pengar till högskolor och universitet för att utveckla kursutbudet för yrkesverksamma.

Unionen vill se satsningar för att Sverige ska fortsätta vara den kompetensnation vi utger oss för att vara. Peter Jönsson Fri användning

–  Ska Sverige lyckas med att bibehålla och stärka konkurrenskraften, klara den gröna omställningen och dra nytta av den ledande position som vi har som kompetensnation, krävs investeringar för kompetensutveckling. Sverige behöver också investera i infrastruktur, elenergi och transporter, kommenterar Peter Hellberg, ordförande i Unionen, regeringens vårändringsbudget.

Unionen har under många år varnat för att just kompetensbristen på arbetsmarknaden försvårar den gröna omställningen, kompetensbristen riskerar även att försvaga innovation och utveckling av Sverige och svenska företag.

En nyligen publicerad kompetensundersökning inom industrin visar att branschen inom tre år behöver ny- eller ersättningsrekrytera upp emot 300 000 personer.

–  Här hade vi velat se satsningar för att utbildningssystemet ska erbjuda efterfrågade och relevanta utbildningar. Det behövs fler korta kurser och inte färre, som utbildningsminister Mats Persson har gett uttryck för, säger Peter Hellberg.

–  Likaså hade regeringen behövt skjuta till ekonomiska resurser till CSN för att omställningsstudiestödet ska fungera som tänkt och nå sin fulla potential. Här finns flaskhalsar som omedelbart måste byggas bort. Omställningsstudiestödet är en historisk förbättring av möjligheter att utveckla sin kompetens mitt i arbetslivet. Men då måste sökande få besked i rimlig tid, säger Peter Hellberg.

Här är satsningarna Unionen vill se för att Sverige ska fortsätta vara den kompetensnation som vi utger oss för att vara:

• Ge CSN en kraftig ekonomisk förstärkning för att hantera omställningsstudiestödet på ett bättre och mer effektivt sätt! Även Försäkringskassan behöver få de resurser som krävs för att de inte ska vara en stoppkloss i arbetet. Trygghetsöverenskommelsen innebär sedan juni 2022 en historisk förbättring av möjligheter att utveckla sin kompetens mitt i arbetslivet.
  • Det behövs fler korta kurser som är anpassade efter yrkesverksammas behov- inte färre, som utbildningsminister Mats Persson tyvärr har gett uttryck för i massmedier de senaste veckorna. Det är nödvändigt att utveckla utbildningsutbudet på högskolor och universitet för att matcha efterfrågan och minska kompetensgapet! Regeringen måste införa varaktiga och öronmärkta resurser för utbildningar riktade till yrkesverksamma utöver det takbelopp som varje lärosäte har att använda.
  • Investera i arbetsmarknadsutbildning av hög kvalitet riktad mot bristkompetenser! Nedskärningar på den aktiva arbetsmarknadspolitiken måste få ett stopp.
  • Det är positivt att regeringen fortsatt ser frågan om arbetslivskriminalitet som viktig och att Arbetsmiljöverkets samordnande uppdrag har förlängts och finansierats.
  • Investera i och ge stöd till bostadsbyggande, energiproduktion och en väl fungerande infrastruktur. Det är helt avgörande för ett konkurrenskraftigt Sverige.

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.